آمریکا باید به تعهدات خود در برجام عمل کند

سخنگوی وزارت امورخارجه به جریان مخالف برجام در آمریکا اشاره کرد و گفت: آنچه که برای ما ملاک اعتبار است تعهدات بین‌المللی دو کشور (ایران و آمریکا) در برجام است که در قطعنامه شورای امنیت هم متعهد به اجرای این تعهدات شده‌اند.

به گزارش خبرنگار شانا، حسین جابرانصاری، سخنگوی وزارت امورخارجه، امروز (دوشنبه 30 آذرماه) در نشست خبری خود با خبرنگاران به جریان مخالف برجام در آمریکا اشاره کرد و گفت: جریان گسترده مخالف برجام در آمریکا، منطقه و جهان با تلاش صهیونیستها جریان داشت تا برجام به نتیجه نرسد و بعد از به نتیجه رسیدن آن نیز تلاشها برای تحت شعاع قراردادن اجرای برجام در جریان است.

وی افزود: ما براساس روح حاکم بر توافق برجام و همچنین تعهد بین‌المللی آمریکا در روزهای گذشته تلاشهایی انجام دادیم، هم در تماس با طرفهای اروپایی و هم مقامهای ایالات متحده که نتیجه این تلاشهای دیپلماتیک نامه‌ای است که توسط وزیرخارجه آمریکا خطاب به وزیر امورخارجه ایران نوشته شده است.

انصاری با بیان این که مسائل داخلی آمریکا به ما مربوط نخواهد بود، تصریح کرد: آنچه که برای ما ملاک اعتبار است تعهدات بین‌المللی دو کشور در برجام است که در قطعنامه شورای امنیت هم متعهد به اجرای این تعهدات شده‌اند.

سخنگوی وزارت امورخارجه به نامه جان کری به ظریف اشاره کرد و گفت: آقای کری در نامه‌ای که خطاب به وزیر امورخارجه کشورمان نوشت، دو بار تاکید کرده است که دولت آمریکا از تمام ابزارهای در اختیار خود برای اجرای تعهداتش استفاده می‌کند و ملاک ما اجرای این تعهدات است.

وی درباره تعهدات جمهوری اسلامی ایران در قالب برجام تاکید کرد: تصمیم در این زمینه در اختیار وزارت امورخارجه نیست، کمیسیون عالی از سوی مراجع عالی تحت عنوان نظارت بر اجرای برجام این مسئولیت را برعهده دارد و تصمیم گیری درباره آن هم توسط این کمیسیون اتخاذ می‌شود.

انصاری افزود: وزارت امورخارجه مجری تصمیمهای جمهوری اسلامی ایران در این خصوص است و ما همه تلاشها را انجام می‌دهیم که تعهدات دوطرف روشن، شفاف و مشخص باشد و نقض تعهد صورت نگیرد و درباره روند ادامه کار توسط مراجع عالی تصمیم گیری می‌شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه به توسعه و تعمیق روابط ایران و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: آذربایجان یکی از همسایگان ایران است و روابط دو کشور درحال توسعه و گسترش است، همچنین هیئتهای اقتصادی دو کشور همکاریهای نزدیکی با یکدیگر دارند که امیدواریم تصمیمهای دو دولت زمینه ساز گسترش روابط بویژه در حوزه اقتصادی شود.

وی به روابط دو کشور ایران و عربستان نیز اشاره کرد و افزود: اقدامها و تلاشهای دیپلماتیکی میان ایران و عربستان در جریان است و این برای فراهم کردن زمینه های گفتگوی مستقیم و مفاهمه برای حل اختلاف و مسائل موجود در منطقه است.

انصاری تصریح کرد: ایران براساس سیاست خود در مورد همسایگان آمادگی دارد برای تعیین فصل جدیدی از روابط، در جهت حل بحرانهای منطقه تلاشهای مفیدی انجام دهد که امیدواریم با وجود اراده قطعی عربستان، امکان حرکت به این سمت فراهم شود.

کد خبر 252152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =