سوخت توزیع شده در کلانشهرها معادل استاندارد یورو 4 اروپاست

رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سوخت کنونی استاندارد داخلی 4904 دارد که معادل استاندارد یورو 4 اروپاست، همچنین بنزین در پمپ بنزینها و مبادی ورودی مرزها و گمرکات کنترل می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، علی اصغر رجبی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست و سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، دیشب (یکشنبه 29 آذرماه) با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بحث و بررسی آلودگی هوا پرداختند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، به لزوم انجام اقدامهای پیشگیرانه در مورد آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: عوامل مختلفی آلودگیها را در تهران منتشر می‌کنند که منابع متحرک، ثابت و ترمینالها از مهمترین آنها هستند.

وی افزود: تعویض کاتالیزور خودروهای درون شهری ازجمله اقدامهایی است که شهرداری تهران انجام آن را آغاز کرده است و هر سال باید گزارش این پیشرفت را به کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان تهران ارسال کند.

رجبی در ادامه با اشاره به این که اصفهان در سال 92، 49 روز هوای سالم داشت، گفت: این رقم با استفاده از سوخت گاز به جای مازوت و با استفاده از سوختهای با کیفیت بهتر به 104 روز رسید و در سال 93 نیز از 104 به 200 روز هوای سالم رسید.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سوخت کنونی استاندارد داخلی 4904 دارد که معادل استاندارد یورو 4 اروپاست، همچنین بنزین در پمپ بنزینها و مبادی ورودی مرزها و گمرکات کنترل می‌شود.

وی تاکید کرد: ارتقای زیرساختهای سخت افزاری مانند حمل و نقل عمومی، یکپارچه سازی مدیریت و فرهنگ سازی از راهکارهای کاهش آلودگی هواست.

در ادامه این برنامه سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که کیفیت بنزین و گازوییل نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته است، گفت: شاخصها نشان می‌دهد که کیفیت بنزین و گازوئیل بسیار بهبود یافته و از میزان آلودگی هوا کاشته شده است.

وی ادامه داد: شاخص اصلی آلودگی هوا، ذرات معلق زیر 2 و نیم میکرون است که منشا انتشار و راههای مبارزه با آن باید شناسایی شود.

تشکری هاشمی تصریح کرد: بررسیها نشان می‌دهد خودروهایی که استاندارد پایینی دارند و خودروهای فرسوده و تنظیم نبودن عملیات احتراق در خودروها مرکز اصلی آلودگی است، بنابراین معاینه فنی منظم خودرو امری بسیار مهم است.

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: قانون مقرر می‌دارد که باید از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری شود، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نیز بسیار مهم است، اما اکنون سرعت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کم است و تاثیرات لازم را ندارد، هر خودرویی که معاینه فنی ندارد، طبق قانون باید از حرکت آن جلوگیری شود.

وی افزود: یک خودروی کاربراتوری به ازای هر کیلومتر پیمایش حدود 40 گرم تولید آلودگی می‌کند، در حالی که این میزان در خودروی غیر آن 2 و 4 دهم گرم است.

تشکری هاشمی با تاکید بر این که خودروهای کاربراتوری باید از چرخه حمل و نقل حذف شوند گفت: موتوسیکلت بنزینی کاربراتوری نیز در هر کیلومتر پیمایش 15 گرم تولید آلودگی می‌کند، اما همچنان این موتورها تولید می‌شوند.

کد خبر 252163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =