صادرات نفت آمریکا تهدیدی برای صادرکنندگان نفت سبک

لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا تهدیدی برای کشورهای صادرکننده نفت خام سبک مانند نیجریه، الجزایر و لیبی به شمار می آید.

فریدون برکشلی، کارشناس انرژی و مدیرکل پیشین امور اوپک و روابط با مجامع انرژی در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به قانون لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا، گفت: با توجه به این‌که نفت خام آمریکا سبک است؛ بنابراین عمده تهدید صورت گرفته متوجه کشورهای صادرکننده انواع نفت خام سبک مانند نیجریه، الجزایر و لیبی خواهد بود.

وی افزود: از سوی دیگر توجه به این نکته ضروری است که حتی اگر آمریکا نفت خام خود را صادر نکند، دیگر یک کشور واردکننده نفت خام نیست و همین موضوع سبب ایجاد تکانه‌هایی در بازار جهانی نفت می‌شود. 

نماینده ملی سابق ایران در اوپک در پاسخ به این پرسش که آیا ایران از اضافه شدن آمریکا به جمع کشورهای صادرکننده نفت آسیب خواهد دید، گفت: مهمترین کشور آسیب دیده از این اتفاق ایران نخواهد بود، بلکه همه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه نیز تحت تاثیر قانون لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا خواهند بود؛ ضمن این که نفتی که ایران به بازارهای جهانی صادر می کند ترکیبی از نفت خام سبک و سنگین است بنابراین کشور ما آسیب جدی ای از این موضوع نخواهد دید.

برکشلی با بیان این‌که صادرات نفت آمریکا در کوتاه مدت بر روی قیمتهای جهانی نفت تاثیر می‌گذارد، ادامه داد: باید دید در درازمدت این سیاست چه تاثیری روی قیمتها خواهد گذاشت، زیرا عرضه نفت آمریکا در بلندمدت به بازارهای جهانی با توجه به قیمت کنونی نفت و هزینه حمل آن، برای این کشور بالا خواهد بود، اما بدون شک این عرضه روی ثبات بازار تاثیر می گذارد.  

کارشناس انرژی در پاسخ به این پرسش که آیا سال آینده میلادی شاهد کاهش قیمت نفت به میزان قابل توجهی خواهیم بود، گفت: به اعتقادم بازار جهانی نفت به کف قیمت خود رسیده است و امکان پائین آمدن آن از این میزان نیز بسیار ضعیف است، حتی اگر این اتفاق رخ دهد در کوتاه مدت خواهد بود و تداوم ندارد.

برکشلی با اشاره به اضافه شدن یک میلیون بشکه به صادرات نفت ایران در دوران پساتحریم، افزود: شرائط فعلی بازار جهانی نفت حاکی از این است که ایران در دوران پساتحریم وارد بازار بسیار رقابتی خواهد شد و جنگ قیمت و سهمیه جدی را پیش روی خود دارد؛ بنابراین باید از هم اکنون به برنامه‌ریزی و بازاریابی نفت خود اقدام کند.

وی گفت: باید خود را آماده شرائط دشوار بازپس گیری سهم از دست رفته مان در بازار جهانی و همینطور بازاریابی برای بازارهای جدید کنیم، ضمن این که باید با همه قوا به ظرفیت سازی بپردازیم تا بتوانیم در این میدان پیروز شویم. 

کد خبر 252379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =