۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
  • کد خبر: 253065
ضرورت هماهنگی بخشهای اجرایی برای موفقیت IPC

دبیرکمیته بازنگری قراردادهای نفتی گفت: برای اجرای موفق یک قرارداد باید هماهنگی کافی میان همه بخشهای اجرایی و نظارتی وجود داشته باشد.

آیه کاتبی در گفتگو با خبرنگار شانا درباره این که قراردادهای جدید نفتی چقدر می‌توانند به جذب سرمایه‌ کمک کنند با اشاره به این که تنها یکی ازعوامل جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت بالادست نفت و گاز مدل قراردادی است، گفت: یکی از اهداف قراردادهای جدید نفتی، جذب ارقام بالا و سنگین سرمایه‌های خارجی است و در عین حال می‌تواند زمینه‌ساز مشارکت شرکتهای صاحب سرمایه و تکنولوژی نفتی با ظرفیتهای داخلی در این بخش باشد.

وی افزود: در صورتی که اراده کافی برای تحقق این هدف در درون صنعت، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، وجود داشته باشد، می‌تواند نقش تعیین‌کننده و بلکه نقش نسبتاً منحصر‌به‌فردی را در این فرآیند بازی کند.

کاتبی با اشاره به این که توسعه اقتصادی توام با رشد تکنولوژی و ایجاد شغل، تنها از همین راه میسر است، خاطرنشان کرد:  راههای ‌جانبی دیگر در این سیاستها کارساز نخواهد بود.

دبیرکمیته بازنگری قراردادهای نفتی با بیان این که برای اجرای موفق یک قرارداد، باید هماهنگی کافی میان همه بخشهای اجرایی و نظارتی وجود داشته باشد، اظهار کرد: این هماهنگی در میزان یکسان شناخت از صنعت به‌وجود خواهد آمد، فارغ از این که چنین امکاناتی امروز در اختیار صنعت نفت هست یا نه، باید بگویم کارشناسان ناظر در همه نهادهای نظارتی باید نه‌تنها آشنایی کامل به فضای صنعت بالادستی نفت و گاز داشته باشند بلکه باید به دانش روز در مورد مسائل قراردادی، فنی و اجرایی قراردادهای بین‌المللی بالادستی مجهز باشند؛ قواعد کار دانشی که هر روز در حال روزآمد شدن است.

وی با تاکید بر این که در چنین فضایی تعامل با این نهادها به عنوان عاملان حفظ منافع ملی در کنار صنعت نفت، بدون دشواری، بدون اتلاف وقت و متعادل خواهد بود، افزود: مسئله مهم دیگر هم نظام‌مند کردن رسیدگیهاست، زیرا قانونمندکردن سبب خواهد شد همه کارشناسان و مدیران در سازمانها و نهادهای نظارتی بتوانند در حوزه تعریف‌شده و براساس مستندات قانونی و مجاز انجام وظیفه کنند.

کاتبی با اشاره به این که موضوع نظارت بر قراردادهای نفتی با قضاوتهای تاریخی و فرهنگی ما عجین است، اظهار کرد: در این راستا بدنه ناظر خارج از صنعت نفت چه در بخش قانونگذاری و چه در بخش نظارت باید در بستر همکاری با این صنعت و با کسب شناخت کافی از صنعت جهانی نفت در بخش بازار و عملیات نفتی به نظام‌مند شدن این روند کمک کند، تا همه بتوانیم به تکالیف قانونی و وظایف حرفه‌ای خود در راستای حفظ منافع ملی عمل کنیم.

 

کد خبر 253065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =