18 مخزن مناطق نفت خیز جنوب در نیمه دوم عمر خود قرار دارند

18 مخزن مناطق نفتخیزجنوب که 67 درصد حجم تولید نفت این مناطق را شامل می‌شود در نیمه دوم عمر خود قرار دارند.

رامین روغنیان، رئیس اداره ارزیابی مخازن شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این‌که از 66 مخزن نفتی موجود در شرکت ملی مناطق نفت خیزجنوب 18 مخزن در نیمه دوم عمرشان قرار دارند، گفت: این 18 مخزن  67 درصد حجم نفت مناطق نفت خیز را شامل می‌شوند.

وی با بیان این‌که روشهای ازدیاد برداشت متناسب با مشکلات میدانها، خصوصیات سنگ وسیال مخازن و مکانیسمهای تولیدی انتخاب می‌شوند، ادامه داد: عمده مخازن در مناطق از جنس کربناته شکافدار هستند که در راستای برنامه‌ریزی برای استفاده از روشهای ازدیاد برداشت مناسب به دسته‌های مختلفی براساس مکانیسم غالب تولیدی تقسیم شده‌اند. 

رئیس اداره ارزیابی مخازن شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب گفت: گروه نخست، مخازنی هستند که براساس مطالعات پیش و پس از انقلاب شرکتهای داخلی و خارجی، تزریق گاز در آنها بهترین روش ازدیاد برداشت تشخیص داده شده که این روش در آنها درحال انجام است. 

روغنیان تصریح کرد: این مخازن شامل 14 مخزن نفتی بوده که بیش از 52 درصد مخازن مناطق را تشکیل می‌دهند. 

به گفته وی تزریق گاز در 2 میدان پیش از انقلاب یعنی سالهای 55 و 56 آغاز شده و تزریق گاز در 12 مخزن دیگر پس از پیروزی انقلاب و به دست متخصصان داخلی طراحی، احداث و انجام شده است.

وی با بیان این‌که با تزریق گاز حدود 10 درصد به ضریب بازیافت اولیه اضافه می شود، گفت: آخرین پروژه‌های تزریق گاز مربوط به میدان آغاجاری از سال 88 و مخزن آسماری میدان نرگسی از سال 91 است.

روغنیان ادامه داد: دسته دوم شامل مخازن آسماری میدانهای اهواز، منصوری و شادگان است که حدود 10 درصد نفت درجای اولیه مناطق را در خود جای داده‌اند. 

وی گفت: با توجه به این‌که سنگ مخزن آنها ماسه‌ای است و به دلیل وجود طبیعی آبده قوی، ضریب بازیافت موجود از این میدانها حدود  56 درصد بوده که جزء بالاترین ضرایب بازیافت در مخازن دنیاست. 

رئیس اداره ارزیابی مخازن شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب تصریح کرد: 25 درصد از نفت درجای مناطق به نفت مخازن بنگستانی تعلق دارد که از ضریب بازیافت پائینی برخوردارند و بیشترین اولویت اعمال روشهای ازدیادبرداشت را شامل می‌شوند. 

به گفته وی در این مخازن که در دسته سوم قرار می‌گیرند براساس بررسی‌ها و آزمایشهای صورت گرفته، بدلیل وجود مشکل رسوب آسفالت و تشدید این مشکل با تزریق گاز، استفاده از روشهای ازدیادبرداشت غیر از روش تزریق گاز در دست بررسی است.

رئیس اداره ارزیابی مخازن شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب تصریح کرد: از آنجائی که این مخازن به طور عمده دارای سنگ کربناته متراکم نفت دوست هستند با کمک مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی روش تزریق آب تغییر یافته مانند آب هوشمند و کربناته را در دست بررسی داریم و در صورتی که جواب مثبت گرفتیم به سمت اجرائی شدن آنها گام بر می داریم.

کد خبر 255714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =