امضای توافق نامه افزایش صادرات برق به پاکستان

وزیر نیرو درباره دستاوردهای سفر به پاکستان گفت: این کشور خواهان افزایش واردات برق از جمهوری اسلامی ایران تا سه هزار مگاوات علاوه بر قرارداد پیشین است و این مهم در سفر اردیبهشت ماه وزیر آب و برق این کشور به ایران امضا می شود.

به گزارش شانا، حمید چیت چیان درباره دستاوردهای سفر اخیر به پاکستان به همراه رئیس جمهوری افزود: جمهوری اسلامی ایران با هفت کشور همسایه مبادله برق دارد که در این میان به چهار کشور ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان فقط برق صادر می کند.

وی گفت: صادرات برق به پاکستان سابقه ای نزدیک به 13 سال دارد و در سفر اخیر، با انجام مذاکرات با وزیر آب و برق پاکستان مقرر شد صادرات برق به این کشور به 40 درصد میزان کنونی افزایش یابد.

به گفته این مقام مسئول، اکنون 74 مگاوات برق به پاکستان صادر می شود و مقرر شده تا با خطوط انتقال و تجهیزات موجود، این میزان به 104 مگاوات افزایش یابد.

وزیر نیرو افزود: این مهم در قالب الحاقیه چهارم به قرارداد امضا شده سال 2002 میلادی انجام شده است و ظرفیت صادرات برق به پاکستان افزایش خواهد یافت.

چیت چیان با یادآوری این که پاکستانیها همچنین در این مذاکرات خواهان افزایش واردات برق از ایران بین هزار تا سه هزار مگاوات علاوه بر قرارداد پیشین شدند، گفت: به این منظور مقرر شد ایران برای انتقال 600 مگاوات برق، ضمن تامین تجهیزات تا مرز پاکستان، نسبت به ساخت خطوط انتقال اقدام کند؛ همچنین پاکستان نیز شرایط لازم برای اجرای این کار در داخل مرزهایش را مهیا کند.

وی با تاکید بر این که ارتقای ظرفیت صادراتی به سه هزار مگاوات نیازمند ساخت نیروگاه ها و خطوط انتقال جدید است، افزود: براین اساس مقرر شد، در سفر آینده وزیر آب و برق پاکستان به ایران در اردیبهشت ماه، یادداشت تفاهمی امضا شود تا دو کشور مقدمات لازم را فراهم کنند.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: رئیس جمهوری در این سفر با صراحت به مسئولان پاکستانی اعلام کرد که ایران برای تامین امنیت انرژی پاکستان و پاسخگویی به نیازمندیهای توسعه و رشد صنعتی این کشور و نیاز مردم آن در زمینه گاز طبیعی، نفت و آب و برق آمادگی کامل دارد؛ ضمن آنکه دو کشور از اجرای این توافق ها منتفع خواهند شد.

چیت چیان اعلام کرد: به طور قطع توسعه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به ارتقای مقوله امنیت در منطقه کمک خواهد کرد و دوستی بین دو ملت را بیش از پیش مستحکم می کند.

پیش از این «خواجه محمد آصف» وزیر آب و برق پاکستان در گفتگو با خبرنگار ایرنا تصریح کرده بود که ایران بهترین گزینه برای پاکستان برای واردات برق، گاز و نفت است.

وی گفت: بستر لازم برای افزایش این رقم به یکهزار مگاوات و در مراحل بعدی به سه هزار مگاوات فراهم شده و ایران به عنوان یک کشور همسایه و همجوار پاکستان، بهترین گزینه و اقتصادی ترین مسیر برای پاکستان در زمینه واردات گاز، برق و نفت است.

سرمایه گذاری چینیها در پاکستان

چیت چیان در ادامه، سرمایه گذاری بخشهای خصوصی و دولتی چینیها در پاکستان را فرصتی بی بدیل برای فعالان عرصه آب و برق ایران برشمرد و یادآور شد: هم اینک بسیاری شرکتهای ایرانی در زمینه ساخت سد و همچنین تامین و انتقال برق در این کشور فعالیت می کنند و از آمادگی لازم برای افزایش سطح فعالیتها در پاکستان و حضور پر رنگ تر در بازار این کشور برخوردارند.

به گفته وزیر نیرو، این مهم در چارچوب مذاکرات بین مسئولان ارشد دو کشور قابل تعریف خواهد بود و براین اساس مقرر است میزان مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان به پنج میلیارد دلار افزایش یابد.


کد خبر 257264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =