سرمایه گذاری 200 میلیارد دلاری دولت در صنعت نفت

معاون اول رئیس جمهوری گفت: یکی از برنامه های دولت سرمایه گذاری 200 میلیارد دلار در صنعت نفت کشور است و این موضوع باعث خواهد شد که در توسعه صنعت نفت از دانش و فناوریهای جدید استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، امروز (یکشنبه، پنجم اردیبهشت ماه) در آیین گشایش چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران که در محل دائمی نمایشگاههای بین‌المللی تهران برگزار شد، با بیان این که ما مکلف به توسعه ایران هستیم و باید برای پیشرفت کشور برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشیم، افزود: در سالهای گذشته ملاک توسعه و پیشرفت، توسعه صنایع بزرگ از جمله صنعت فولاد بود و هنگامی که درباره داراییها و ثروت یک کشور صحبت می‌شد، منابع طبیعی نظیر نفت و گاز مدنظر قرار می‌گرفت.

وی اعلام کرد: امروز، زمانی که از ثروت و دارایی کشورهای پیشرفته مثال زده می‌شود، دیگر به داراییهای فیزیکی پرداخته نخواهد شد، بلکه صاحبان دانش و اندیشه هستند که با استفاده از خلاقیت خود، ارزش افزوده و ثروت تولید می‌کنند.

جهانگیری تصریح کرد: توجه به توسعه علم و فناوری مدتی است که در ایران به یک گفتمان بدل شده و بانی آن مقام معظم رهبری بودند که این موضوع را در کشور گفتمان سازی کردند، توسعه علم و فناوری زیربنای هر پیشرفتی خواهد بود و توسعه‌ای می‌تواند پایدار باشد که متکی به علم و فناوری است.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: نیاز داریم برای بازگشت به جایگاه اصلی کشورمان در عرصه پیشرفت، علم و فناوری، بیش از پیش به نخبگان و دانشمندان کشور توجه کنیم و آنها را مورد حمایت قرار دهیم، همچنین دانشگاهها باید در کشور محترم شمرده شوند و از امکانات لازم برخوردار باشند تا بتوانند نقش خود را به درستی ایفا کنند.

وی ادامه داد: در پنج رویکرد اقتصاد مقاومتی و نیز در بندهای اصلی این سیاستها بر موضوع اقتصاد دانش بنیان تاکید شده است و جهت گیری اصلی ما باید این باشد که دانش حرف اصلی و نخست را در اقتصاد کشور بزند، شاه بیت اقتصاد مقاومتی توجه به اقتصاد دانش بنیان است و هم در بندهای اصلی و هم در رویکردهای اقتصاد مقاومتی بر اقتصاد دانش بنیان تاکید شده است.

جهانگیری گفت: برای این که بتوانیم اقتصاد کشور را از اتکا به نفت رهایی بخشیم، باید جایگزین مناسبی برای آن پیدا کنیم و در جهت گیریهایی که در اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید شده، هیچ جایگزینی مناسب تر از دانش، فکر و اندیشه جوانان تحصیلکرده کشور وجود ندارد.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به همایشی که پیشتر در وزارت نفت با رویکرد اقتصاد مقاومتی برگزار شد،‌ افزود: در این همایش قراردادها و توافقنامه‌هایی از سوی وزارت نفت با دانشگاههای معتبر کشور به امضا رسید و مقرر شد بیش از یکهزار میلیارد تومان منابع در اختیار دانشگاهها قرار گیرد تا دانش و فناوری مورد نیاز صنعت نفت کشور با توان داخلی تولید شود.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه های دولت، سرمایه گذاری سالانه 200 میلیارد دلار در صنعت نفت کشور است و این موضوع باعث خواهد شد که در توسعه صنعت نفت از دانش و فناوریهای جدید استفاده کنیم.

جهانگیری با بیان این که دانشگاههای کشور به عنوان زیرساخت اصلی دانش بنیان شدن اقتصاد هستند، عنوان کرد: دانشگاههای کشور باید خود را مجهز کنند، زیرا دانشگاهها و مراکز علمی می‌توانند نقش موثری در انتقال و تولید دانش و فناوری داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه با تاکید بر این که مصرف تولید داخل باید به یک فرهنگ در کشور بدل شود، گفت: مصرف کالای تولید داخل باید به فرهنگ عمومی بدل شود و رسانه ها و شخصیتها باید وظیفه خود بدانند که این فرهنگ را تقویت کنند.

وی یکی از سیاستهای قطعی دولت در سال 95 را حمایت از تولید داخلی دانست و افزود: برای این که بتوانیم برای جوانان تحصیکرده کشور اشتغال فراهم کنیم و سطح رفاه مردم را افزایش دهیم نیازمند رشد اقتصادی بالای 5 و 6 درصد هستیم و لازمه تحقق این رشد رونق تولید داخلی است، همچنین باید نظام تعرفه‌ای مناسب در حمایت از تولید داخلی ایجاد کنیم و البته لازم است حقوق مصرف کنندگان نیز رعایت شود.

جهانگیری تصریح کرد: امسال باید سخت گیرانه‌تر از سالهای گذشته از بخشهای دولتی بخواهیم که به هیچ عنوان از کالاهای خارجی که نمونه مشابه داخلی آن در کشور وجود دارد، استفاده نکنند.

کد خبر 258748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =