تولید روزانه پالایشگاههای ایران به میانگین 1.83 میلیون بشکه رسید

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، میانگین عملکرد تولید پالایشگاههای کشور یعنی تصفیه نفت‌خام همراه با میعانات گازی، از ابتدای امسال تاکنون را یک میلیون و 830 هزار بشکه در روز اعلام کرد.

شاهرخ خسروانی در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این‌که برنامه تولیدی پالایشی کشور از ابتدای امسال تاکنون یک میلیون و 830 هزار بشکه بوده است، گفت: ظرفیت پالایشی کشور همان یک میلیون و 850 هزار بشکه است که در شرایط خاص و با برنامه‌ریزی شرکت ملی پالایش و پخش تولید تغییر می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که ظرفیت پالایشی با میزان تولید پالایشی کشور دو مقوله متفاوت است، افزود: ظرفیت پالایشی کشور یک میلیون و 850  هزار بشکه است، اما امکان دارد این ظرفیت پالایشی در سالهای مختلف به کار گرفته شود یا نشود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: تولید پالایشی کشور براساس برنامه‌ سالانه‌ واحد برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت با در نظر گرفتن مقدار تولید، مصرف، تعمیرات اساسی و پیش‌بینیهای صادراتی کشور تعیین می‌شود.

 وی، با اعلام این‌ مطلب که ظرفیت پالایشی کشور تا چهار سال آینده 70 درصد افزایش می یابد، اظهار کرد: ظرفیت پالایشی کشور پس از پایان پروژه‌ها و طرحهای پیش‌بینی شده تا سال٢٠٢٠ میلادی از یک میلیون و 850 هزار بشکه به سه میلیون و 200 هزار بشکه می‌رسد.

خسروانی، درباره طرحهای افزایش ظرفیت پالایشی کشور گفت: با اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های 360 هزار بشکه‌ای پالایشگاه میعانات ستاره خلیج فارس، 480 هزار بشکه‌ای طرح سیراف، 150 هزار بشکه‌ای پالایشگاه آناهیتا، 300 هزار بشکه‌ای پالایشگاه بهمن گنو در بندر جاسک و 120 هزار بشکه‌ای پالایشگاه پارس ظرفیت پالایشی کشور 70 درصد رشد را تجربه خواهد کرد.

وی، از دیگر پروژها به طرح تثبیت پالایشگاه آبادان اشاره کرد و افزود: در طرح تثبیت پالایشگاه آبادان ظرفیت پالایشی افزایش پیدا نمی‌کند ؛ ولی جابجایی صورت می‌گیرد، به طوری‌که واحدهای قدیمی با میانگین عمر60 تا80 سال به بالا از سرویس خارج و واحدهای جدید جایگزین می‌شود و پالایشگاه آبادان به یک پالایشگاه مدرن و به روز بدل می‌شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: دولت ایران هزینه نوسازی پالایشگاه آبادان را می‌پردازد، اما برای یافتن اعتبار لازم برای پالایشگاههای دیگر، در تلاش است و برای مشارکت در این برنامه، با پیمانکاران کره‌ای و ژاپنی مذاکره می‌کند.

وی، با بیان این‌که طرح‌های اجرایی در پالایشگاههای بندرعباس، اصفهان، تهران و تبریز طرحهای افزایش کیفیت است، ادامه داد: با اجرای طرحهای افزایش کیفیت مجموع تولید نفت‌کوره این پالایشگاهها به زیر 10 درصد می‌رسد.

به گفته وی، طرحهای افزایش کیفیت پالایشگاههای آبادان، بندرعباس، اصفهان، تهران و تبریز نیازمند 14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است که با اجرای آن شاهد افزایش کیفی فرآورده ها و تولید بنزین و نفت‌گاز یورو 4 در کشور خواهیم بود.

خسروانی، با اشاره به اجرای دو بخش از طرحهای افزایش کیفیت پالایشگاه اصفهان، یادآور شد: بخش سوم طرحهای افزایش کیفی‌سازی محصولات پالایشگاه بزودی به مرحله عقد قرارداد می‌رسد که با اجرای سیکل این پروژه ها کیفیت فرآورده ها و در عین حال ارزش افزوده آنها بالا می‌رود، همچنین مقدار تولید نفت‌کوره پالایشگاه به زیر 10 درصد می‌رسد.

کد خبر 263154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =