۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
  • کد خبر: 265006
مروری بر تحولات اوپک در هفته گذشته

ادامه افزایش میزان تولید، صادرات و قیمت نفت خام ایران، ابراز خوش بینی به افزایش قیمت های نفت خام، بهبود و ایجاد توازن در بازارهای نفت با کاهش عرضه مازاد به همراه بالا رفتن میزان تقاضا، از مهم ترین عناوین خبرهای مربوط به حوزه اوپک در هفته گذشته بود.

به گزارش شانا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه ترین گزارش خود از بازار نفت اعلام کرد: بیشترین بخش از رشد تولید نفت اوپک در سال جاری میلادی (2016) مربوط به ایران خواهد بود.

این سازمان در گزارش "دورنمای کوتاه مدت انرژی" منتشر شده در ١٢ ژوئن (سه شنبه ٢٢ تیر ماه) پیش بینی کرد: تولید نفت خام اوپک در سال جاری میلادی از ٠,٨ درصد رشد برخوردار خواهد بود که بیشتر آن، مربوط به افزایش تولید ایران است.

همچنین بر اساس گزارش ماهانه اوپک که روز سه شنبه (22 تیر) منتشر شد، میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه ژوئن سال جاری میلادی بیش از سه دلار نسبت به ماه پیش از آن بیشتر بوده است.

اوپک پیش بینی کرد که تولید کنونی کشورهای عضو این گروه، دوباره روند افزایشی پیدا کند.

بولتن آماری ماهانه (ژوییه) اوپک نشان می دهد که این گروه در ماه ژوئن حدود ٣٢ میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده که ٢٦٠ هزار بشکه در روز یا حدود یک درصد بیشتر از ماه پیش از آن (مه) بوده است.

این سازمان ادامه کاهش مازاد عرضه نفت را برای سال های ٢٠١٦ و ٢٠١٧ میلادی نیز پیش بینی کرد.

اوپک در گزارش ماهانه بازار نفت (ژوییه) پیش بینی کرد: مازاد عرضه نفت در سال جاری و آینده میلادی به علت کاهش تولید کشورهای غیرعضو به ویژه آمریکا به ٥٥ میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

بر اساس گزارش ماهانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان در ماه ژوئن حدود دو دلار نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافته است.

اوپک در این گزارش، اعلام کرد: قیمت سبد نفتی این گروه در ژوئن ٢٠١٦ میلادی ٤٥ دلار و ٨٤ سنت بوده که در مقایسه با قیمت ٤٣ دلار و ٢١ سنت در ماه پیش از آن (مه)، دو دلار و ٦٣ سنت افزایش نشان می دهد.

همچنین گزارش آماری ماهانه اوپک پیش بینی می کند که تقاضای جهانی نفت خام در سال ٢٠١٦ میلادی ١,٢ درصد افزایش یابد.

گزارش آماری ماهانه (ژوییه) اوپک پیش بینی می کند که تقاضای جهانی نفت در سال ٢٠١٦ میلادی به ٩٤ میلیون و ١٨٠ هزار بشکه در روز برسد که نسبت به سال پیش از آن (٩٢ میلیون و ٩٨٠ هزار بشکه در روز) ١,٢ درصد افزایش نشان می دهد.

همچنین بنابر تازه ترین ارزیابی پلتس، در ماه ژوئن، رکورد ٨ ساله تولید نفت اوپک شکسته شد. تولید روزانه نفت خام اوپک در ماه ژوئن به ٣٢ میلیون و ٧٣٠ هزار بشکه رسید که بالاترین میزان در سال جاری میلادی است.

مؤسسه پلتس اعلام کرد که تولید روزانه نفت خام سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه ژوئن، با ٣٠٠ هزار بشکه افزایش، به ٣٢ میلیون و ٧٣٠ هزار بشکه رسید که بالاترین میزان در طول هشت سال گذشته (از اوت ٢٠٠٨ به این سو) بوده است.

آژانس بین المللی انرژی نیز با وجود افزایش تقاضای نفت خام و کاهش شدید تولید در کشورهای غیر عضو اوپک، مازاد عرضه را همچنان مانع بهبود قیمت نفت دانست.

آژانس بین المللی انرژی پس از بازنگری در پیش بینی رشد روزانه ١٠٠ هزار بشکه تقاضای جهانی نفت در سال های ٢٠١٦ و ٢٠١٧ میلادی (پیش بینی ماه ژوئن)، میزان این رشد را برای سالهای یادشده به ترتیب یک میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه در روز و یک میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز پیش بینی کرد.

کاهش تولید عراق و افزایش قیمت نفت عربستان

اوپک به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد: میزان تولید روزانه نفت عراق در ماه ژوئن سال جاری، نزدیک به ٥٧ هزار بشکه نسبت به ماه پیش از آن، کاهش یافته است.

اوپک در گزارش ماهانه (ژوییه) ٢٠١٦ بازار نفت، به نقل از منابع ثانویه افزود: عراق در ششمین ماه سال جاری میلادی، روزانه چهار میلیون و ٢١٧ هزار بشکه نفت تولید کرده در حالی که در ماه پیش از آن (مه)، این رقم چهار میلیون و ٢٧٤ هزار بشکه در روز بوده است.

طبق اعلام مستقیم عراق به اوپک، تولید روزانه نفت این کشور در ماه ژوئن سال جاری میلادی چهار میلیون و ٥٥٩ هزار بشکه بوده که ٦٠ هزار بشکه نسبت به ماه پیش از آن افزایش داشته است.

همچنین بر اساس گزارش ماهانه اوپک قیمت نفت خام عربستان در ژوئن افزایش یافت

میانگین قیمت هر بشکه نفت خام سبک عربی عربستان سعودی در ماه ژوئن سال جاری میلادی (٢٠١٦) دو دلار و ٨٠ سنت بیشتر از ماه پیش از آن (مه) بوده است.

اوپک در گزارش ماهانه (ژوییه) ٢٠١٦ بازار نفت، اعلام کرد: میانگین قیمت نفت خام سبک عربی عربستان در ماه ژوئن سال جاری میلادی ٤٦ دلار و ٢٨ سنت بوده که نسبت به ٤٣ دلار و ٤٨ سنت در ماه پیش از آن (مه)، افزایش قیمت داشته است.

هشدار در باره افزایش وابستگی به نفت خاورمیانه

آژانس بین‌المللی انرژی درحالی که کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی تلاش دولت‌ها برای مهار تقاضا را تحت تاثیر قرار داده است، هشدار داد که اکنون جهان با خطر وابستگی بیش از پیش به نفت خاورمیانه روبرو است.

به گزارش فایننشال تایمز، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه همچون عربستان سعودی و عراق، اکنون بیشترین سهم بازار نفت پس از تحریم سوخت اعراب در دهه ١٩٧٠ را در اختیار دارند.

گمانه زنی ها در باره تغییر راهبرد نفتی عربستان

اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، سخنان اخیر خالد الفالح وزیر نفت عربستان را نشانه تغییر راهبرد دو ساله اخیر این کشور و تمایل آن به افزایش قیمت نفت دانستند.

اعضای هیئت های نمایندگی کشورهای عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) گفتند: سخنان خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان نشانگر تغییر لحن و تمایل این کشور دست کم به صورت لفظی برای تقویت بازار و افزایش قیمت نفت است.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) 13 عضو دارد.

کد خبر 265006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =