عملیات گسترده ارتش نیجریه علیه شورشیان دلتای نیجر

ارتش نیجریه عملیات گسترده ای را علیه شبه نظامیان شورشی منطقه نفت خیز دلتای نیجر آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از یناگوآ در نیجریه، ارتش نیجریه روز شنبه (6 شهریور ماه) اعلام کرد که در عملیات تازه علیه شبه نظامیان شورشی در منطقه نفت خیز دلتای نیجر در جنوب این کشور، پنج تن از آنان را کشته، شمار زیادی را زخمی و 23 نفر را دستگیر کرده است.

پیشتر گروه های مسلح مسئولیت یک رشته حملات به خطوط لوله انتقال تفت و گاز را در منطقه جنوب نیجریه به عهده گرفته اند که تولید نفت این کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) را در غرب آفریقا  از ژانویه به این سو تا 700 هزار بشکه در روز کاهش داده و جایگاه این کشور را از رتبه اولین کشور تولید کننده نفت این قاره به پس از آنگولا، و د جایگاه دوم قرار داده است.

هنوز گروه های شبه نظامی به این خبر واکنشی نشان نداده اند. این گروه ها در نقاط دور از دسترسی در مناطق باتلاقی فعالیت می کنند و خواستار اختصاص سهم بیشتری از ثروت و درآمد نفتی نیجریه به این منطقه فقیر و محروم اند.

فروش نفت که بیشتر آن از منطقه دلتا به دست می آید، حدود 70 درصد درآمد دولت نیجریه را تامین می کند.

یک مقام رسمی نیجریه به رویترز گفت که امانوئل ایبه کاچیکوو، وزیر نفت این کشور، روز پنجشنبه (چهارم شهریور ماه) با رئیسان قبایل محلی دلتا برای درخواست از آنان برای میانجیگری در مذاکرات نمایندگان دولت با شبه نظامیان ملاقات کرده است، اما آنان به عنوان پیش شرط، خواستار آزادی افراد دستگیر شده در عملیات گسترده پیشین ارتش در ماه مه، شده اند.

یک گروه شبه نظامی به نام انتقام جویان دلتای نیجر که مسئولیت چند حمله عمده را در این منطقه به عهده گرفته است، روز یکشنبه گذشته (31 مرداد ماه) در بیانیه ای، موافقت خود را با برقراری آتش بس به منظور آغاز گفتگو با دولت، اعلام کرد.


کد خبر 267845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =