دلار باز هم قیمت نفت را به لبه پرتگاه کشاند

رشد ارزش دلار در هفته گذشته سبب شد قیمت نفت به طور مستمر کاهش یابد و شدیدترین افت هفتگی خود را در دو یک ماه اخیر تجربه کند.

به گزارش شانا، افزایش ارزش دلار در روزهای آغازین هفته گذشته قیمت نفت را به پایین آورد اما با توقف روند صعودی دلار، سقوط نفت نیز متوقف شود.

در مجموع، در هفته گذشته شاخص نفت خام برنت 6 درصد افت کرد که شدیدترین افت قیمت آن در پنج هفته اخیر به شمار می‎آمد. شاخص نفت خام آمریکا نیز در این هفته هفت درصد ارزان شد و بدترین دوره خود در هشت هفته گذشته را پشت سر گذاشت.

در نخستین روز فعالیت بازار بازار نفت در هفته گذشته (دوشنبه 8 شهریور ماه) روند افزایشی قیمتها در بازار متوقف شد و قیمت نفت بیش از یک درصد کاهش یافت.

بازگشت نگرانی‎ها درباره اشباع بازار، افزایش ارزش دلار و امیدواری به توقف اختلال شورشیان نیجریایی در صنعت نفت این کشور، مهمترین علتهای افت قیمت نفت در این روز بودند.

شورشیان نیجریه که در ماه‎های گذشته بارها به زیرساخت‎های نفتی جنوب این کشور حمله کرده بودند، برای پایان دادن به خشونت‎ها اعلام آمادگی کرده‎اند.

از سوی دیگر، نگرانی از بازگشت عرضه مازاد به بازارهای جهانی، سبب شد تأثیر خبرهای مربوط به کاهش احتمالی تولید نفت آمریکا به دلیل نزدیک شدن طوفان به تأسیسات نفتی این کشور در خلیج مکزیک، خنثی شود.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت در روز دوشنبه با 66 سنت کاهش به 49 دلار و 26 سنت برای هر بشکه رسید. قیمت شاخص دبلیو تی آی نیز با همین میزان کاهش، در سطح 46 دلار و 98 سنت تثبیت شد.

پس از آن که جنت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا، با سخنان خود امیدواری‎ها به افزایش نرخ بهره در آمریکا را افزایش داد، ارزش دلار به بالاترین حد خود در سه هفته گذشته رسید.

با توجه به قیمت گذاری نفت به دلار، افزایش ارزش این ارز سبب می‎شود مطلوبیت و قیمت این کالا کاهش یابد، زیرا خرید آن برای دارندگان ارزهای دیگر گرانتر تمام می‎شود.

با این همه، اگرچه بیشتر کارشناسان امیدی به کاهش تولید نفت اوپک ندارند، برخی از آنان باور دارند که اعضای این سازمان با اظهار نظر درباره توافق احتمالی برای تثبیت سطح تولید، همچنان می‎توانند جلوی ادامه افت قیمتها را بگیرند.

روز سه‎شنبه (9 شهریور ماه) روند کاهش قیمت نفت ادامه یافت و شاخص برنت 2 درصد افت را تجربه کرد، زیرا افزون بر ادامه رشد ارزش دلار و استمرار نگرانی‎ها درباره عرضه مازاد نفت، گمانه‎زنی‎هایی درباره افزایش سطح ذخیره‎سازی نفت در آمریکا منتشر شد و دولت ایران اعلام کرد تلاش برای افزایش تولید نفت را ادامه می‎دهد.

با این همه، انتشار خبر تعطیلی 22 درصد از تولید نفت و گاز آمریکا در خلیج مکزیک سبب شد بخشی از افت قیمت نفت جبران شود.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت با 89 درصد کاهش به 48 دلار و 37 سنت و قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا با 63 سنت کاهش به 46 دلار و 35 سنت رسید.

مؤسسه نفت آمریکا (ای پی آی) که یک نهاد غیر دولتی است، اعلام کرد که در هفته منتهی به پنجم شهریور ماه، سطح ذخیره‎سازی نفت در آمریکا 942 هزار بشکه بیشتر شده است.

پس از رشد شاخص خوشبینی مصرف‎کنندگان در آمریکا، شاخص دلار که ارزش این ارز در برابر سبدی از ارزهای دیگر را می‎سنجد، به رشد خود ادامه داد.

در معاملات روز چهارشنبه (10 شهریور ماه) که روز پایانی ماه اوت به شمار می‎آمد، قیمت نفت سه درصد دیگر کاهش یافت زیرا اطلاعات منتشر شده از سوی دولت آمریکا، از رشد غافلگیر کننده سطح ذخیره‎سازی نفت در این کشور حکایت داشت.

طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا که مرجع رسمی آمار صنعت نفت این کشور است، سطح ذخیره‎سازی نفت ایالات متحده در هفته منتهی به پنجم شهریور ماه دو میلیون و 300 هزار بشکه افزایش یافت که فراتر از پیش‎بینی کارشناسان بود.

در این روز قیمت هر بشکه نفت خام برنت با یک دلار و 33 سنت افت، در سطح 47 دلار وچهار سنت و قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا با یک دلار و 65 سنت افت، در سطح 44 دلار و 70 سنت تثبیت شد.

روند شتابان سقوط قیمت نفت روز پنجشنبه (11 شهریور ماه) نیز ادامه یافت معامله‎گران با نادیده گرفتن اظهار نظرها درباره توافق احتمالی تولیدکنندگان نفت برای تثبیت سطح تولید، تمرکز خود را بر استمرار عرضه مازاد نفت در بازار آمریکا معطوف کردند.

حتی گزارش مؤسسه جنسکیپ درباره کاهش 714 هزار و 282 هزار بشکه‎ای سطح ذخیره سازی نفت در پایانه کوشینگ در ایالت اوکلاهوما آمریکا نیز نتوانست جلوی افت قیمت نفت را بگیرد.

در این روز قیمت هر بشکه نفت خام برنت با یک دلار و 44 سنت کاهش به 45 دلار و 45 سنت برای هر بشکه رسید و قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا با یک دلار و 54 سنت افت، در سطح 43 دلار و 16 سنت تثبیت شد.

طبق نظرسنجی خبرگزاری رویترز از 34 تحلیلگر و اقتصاددان، میانگین قیمت پیش‎بینی شده برای شاخص نفت خام برنت در سال جاری میلادی 45 دلار و 44 سنت خواهد بود که اندکی کمتر از برآوردهای پیشین است.

در آخرین روز هفته گذشته (جمعه 12 شهریور ماه)، کاهش ارزش دلار سبب شد روند سقوط کاهشی قیمتها متوقف شود.

گزارش دولت آمریکا نشان داد رشد اشتغال در این کشور کمتر از انتظارها بوده است و این مسئله، تردیدهایی را درباره افزایش نرخ بهره در آمریکا برنگیخت.

ناچیز بودن رشد شمار دکلهای حفاری در آمریکا نیز به رشد قیمت نفت در روز جمعه کمک کرد.

قیمت برنت در این روز با یک دلار و 38 سنت رشد، به 46 دلار و 83 سنت رسید و قیمت شاخص دبلیو تی آی آمریکا با یک دلار و 28 سنت افزایش، قیمت نهایی 44 دلار و 44 سنت را تجربه کرد.

کد خبر 268452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =