رایزنی های دبیر کل اوپک در تهران

سفر «محمد بارکیندو»، دبیر کل سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، برای گفت و گو با مقام‎های بلندپایه ایران و بررسی تحولات بازارهای جهانی نفت خام و همچنین به منظورتقویت بازارها و قیمت های جهانی نفت، از مهم‎ترین تحولات این سازمان، در هفته سوم شهریور ماه ١٣٩٥ (سپتامبر ٢٠١٦) بود.

به گزارش شانا، اعلام آمادگی کشورهای تولید کننده عمده عضو و غیر عضو اوپک شامل عربستان سعودی، عراق و روسیه برای همکاری به منظور تثبیت سطح تولید و بهبود قیمت های جهانی نفت، از دیگر تحولات مربوط به این سازمان در این دوره بود.

سفر دبیر کل اوپک به ایران

دکتر «حسن روحانی»، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه (16 شهریور ماه) در دیدار بارکیندو که شامگاه دوشنبه (١٥ شهریور ماه) وارد تهران شد، گفت که ایران از سیاست «ثبات و بهبود» قیمت نفت حمایت می کند.

وی افزود: ایران از هر اقدامی برای ثبات بازار و بهبود قیمت نفت که مبتنی بر عدالت و انصاف و رعایت سهمیه عادلانه برای کشورهای تولید کننده نفت باشد، حمایت خواهد کرد.

آقای روحانی در این دیدار با اشاره به این نکته که معتقدیم در شرایط ناعادلانه بازار و قیمت نفت، همه کشورهای صادرکننده و حتی مصرف کننده نفت زیان خواهند دید، ابراز امیدواری کرد که با تدبیر، همکاری و هماهنگی اعضای اوپک، قیمت نفت به شرایط با ثبات و عادلانه‌ای بازگردد.

وزیر نفت کشورمان نیز در دیدار روز سه شنبه (١٦ شهریور ماه) با بارکیندو گفت که ایران از هر تصمیمی برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت، پشتیبانی می کند.

«بیژن زنگنه»، وزیر نفت، پس از دیدار با بارکیندو، در باره قیمت مناسب نفت در بازارهای جهانی تاکید کرد: قیمت مورد علاقه بیشتر اعضای اوپک ٥٠ تا ٦٠ دلار برای سبد نفتی اوپک است.

دبیرکل اوپک نیز پس از این دیدار، یکی از اهداف سفر به تهران را قدردانی از نقش مثبت و سازنده ایران در بازار نفت جهان برشمرد و  افزود: سفر به ایران و قدردانی از مسئولان صنعت نفت این کشور از اولویت های وی در سمت دبیرکلی اوپک بوده است.

وی افزود: پس از سفر به قطر برای دیدار با «محمد بن صالح الساده»، رئیس دوره‎ای اوپک و وزیر صنعت و انرژی قطر، ایران را به عنوان نخستین مقصد سفرهای خود به کشورهای عضو این سازمان درنظر گرفته است.

زنگنه همچنین در دیدار روز شنبه (١٣ شهریور ماه) با «نورالدین بوطرفه»، وزیر انرژی الجزایر، و هیئت همراه گفت: ایران و الجزایر علاوه بر همکاری در اوپک می توانند روابط ٢ جانبه خود را در حوزه نفت، گاز و انرژی و دیگر بخش‎ها، گسترش دهند.

 

حمایت  الجزایر و روسیه از افزایش تولید نفت ایران


وزیر انرژی الجزایر اعلام کرد باید به حق ایران، نیجریه و لیبی برای افزایش تولید نفت احترام گذاشته شود.

«نورالدین بوطرفه»، وزیر انرژی و معادن الجزایر، گفت که تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک می‎توانند در گفت‎و‎گوهای مربوط به تثبیت بازار، حق کشورهایی همچون ایران، نیجریه و لیبی را برای افزایش تولید به رسمیت بشناسند.

وی پس از دیدار با «الکساندر نواک»، وزیر انرژی روسیه، گفت: ایران حق دارد تولید نفت خود را به سطح پیش از تحریم‎ها افزایش دهد.

الجزایر در تاریخ 26-28 سپتامبر (پنجم تا هفتم مهر ماه)، میزبان نشست غیر رسمی اوپک در حاشیه اجلاس بین‎المللی انرژی خواهد بود.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه نیز گفت: ایران باید تولید و عرضه نفت خود را به سطوح پیش از تحریم افزایش دهد.

وی که برای شرکت در نشست سران جی ٢٠ به هانگجو چین رفته بود، روز دوشنبه (١٥ شهریور ماه) یادآور شد: معتقدیم ایران باید فرصت افزایش تولید نفت را به میزان قبل از تحریم ها داشته باشد.

وزیر انرژی روسیه ابراز امیدواری کرد که کشورهای عمده تولید کننده نفت عضو یا غیرعضو اوپک با هماهنگی و انسجام در بازار نفت رفتار کنند.

توافق مسکو و ریاض برای تثبیت قیمت نفت

روسیه و عربستان درباره اقدام مشترک برای تثبیت قیمت های جهانی نفت خام به توافق رسیدند.

روسیه و عربستان، بزرگ‎ترین تولید کنندگان نفت جهان که به دنبال بهبود اوضاع بازار و قیمت های جهانی نفت خام هستند، روز دوشنبه (١٥ شهریور ماه) اعلام کردند که درباره اقدام مشترک به منظور بازگرداندن ثبات به قیمت و بازارهای جهانی نفت خام، توافق کردند.

معاون ولیعهد عربستان سعودی، روز یکشنبه (١٤ شهریور ماه) گفت که همکاری کشورش با روسیه به تقویت بازار نفت کمک خواهد کرد.

شاهزاده «محمد بن سلمان»، به «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه، گفت که همکاری دو کشور منافع و فوایدی برای بازار جهانی نفت خواهد داشت. این دو در حاشیه اجلاس گروه ٢٠ در چهارم و پنجم سپتامبر (١٤ و ١٥ شهریور ماه) در شهر هانگژو در شرق چین، دیدار کردند.

روسیه تولید کننده عمده نفت جهان و عربستان سعودی صادر کننده نخست نفت دنیا و عضو اوپک، در پی یافتن راه‎هایی برای تقویت بازار ضعیف جهانی نفت هستند.

«خالد الفالح»، وزیر انرژی عربستان سعودی هفته گذشته، به رغم اعلام آمادگی برای همکاری نزدیک ‎تر با روسیه، هیچ تعهدی برای محدود کردن تولید نداد. 

عربستان اعلام کرد که در صورت موافقت دیگر تولید کنندگان نفت با طرح تثبیت سطح تولید، با آن همراهی خواهد کرد.

«عادل الجبیر»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، به خبرنگاران گفت: اگر قرار باشد سطح تولید نفت محدود شود، عربستان سعودی با آن همراهی خواهد کرد و ما امیدواریم که در این مورد اتفاق نظر وجود داشته باشد.

وزیر انرژی امارات نیز با حمایت از اقدام مشترک عربستان و روسیه برای تثبیت بازار نفت، آن را عامل بهبود قیمت خواند.

«سهیل المرزوعی»، وزیر انرژی امارات، با ابراز خرسندی از توافق ریاض و مسکو برای تثبیت بازار نفت روز دوشنبه (١٥ شهریور ماه) اعلام کرد که این کشور به عنوان عضو اوپک، همواره از تلاش های مشترک که به نفع ثبات بازار و افزایش قیمت نفت باشد، حمایت می کند.

تداوم روند صعودی تولید نفت ایران در اوت ٢٠١٦

یک مقام اوپک به نقل از منابع ایرانی اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه اوت با ١٠ هزار بشکه افزایش نسبت به ماه ژوئیه، به سه میلیون و ٦٣٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

بنابر گزارش ماهانه رسمی اوپک در باره میزان تولید اعضا، رقم تولید نفت ایران به نقل از منابع ثانویه، سه میلیون و ٦٣٠ هزار بشکه در روز بود که با رقم اعلام شده از سوی ایران همخوان است.

آمار یاد شده نشان می‎دهد که تولید نفت ایران به سطح ماه‎های پایانی سال ٢٠١١ که هنوز تحریم های غربی شدت نگرفته بود، نزدیک شده است.

ادامه روند افزایش تولید نفت اوپک

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‎بینی کرد که تولید نفت کشورهای عضو اوپک، در سال جاری (2016) و آینده میلادی، افزایش می‎یابد.

این نهاد دولتی آمریکا افزود: مجموع تولید روزانه نفت اعضای اوپک از ٣١ میلیون و ٧٦٠ هزار بشکه در سال ٢٠١٥ به ٣٢ میلیون و ٤١٠ هزار بشکه در سال ٢٠١٦ افزایش می‎یابد و ایران بیشترین سهم را در این افزایش تولید خواهد داشت.

این اداره همچنین پیش‎بینی کرد که مجموع تولید روزانه اعضای اوپک در سال ٢٠١٧ به ٣٢ میلیون و ٩٢٠ هزار بشکه، برسد.

در گزارش این اداره همچنین آمده است میزان عرضه مازاد نفت از سوی کشورهای عضو اوپک در سال جاری میلادی، یک میلیون و ٤٩٠ هزار بشکه در روز خواهد بود و در ٢٠١٧، این رقم به یک میلیون و ٣٥٠ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

نهاد یاد شده اعلام کرد: مجموع تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک نیز از ٥٧ میلیون و و ٤٠٠ هزار بشکه در ٢٠١٥ به ٥٦ میلیون و ٩٨٠ هزار بشکه در ٢٠١٦ و ٥٦ میلیون و ٧٦٠ هزار بشکه در ٢٠١٧ خواهد رسید.

بنا بر پیش‎بینی اداره یاد شده، میانگین قیمت نفت در سه ماه چهارم سال جاری میلادی و سه ماه نخست سال آینده میلادی ٤٥ دلار برای هر بشکه خواهد بود.

کاهش تولید نفت عربستان در ماه اوت

عربستان سعودی در گزارش خود به اوپک، از کاهش ٤٠ هزار بشکه‎ای تولید روزانه نفت خود در ماه گذشته (اوت) ٢٠١٦ خبر داده است.

 عربستان به این سازمان اعلام کرده که در ماه اوت امسال، تولید روزانه نفت این کشور با ٤٠ هزار بشکه کاهش در مقایسه با ژوئیه، به ١٠ میلیون و ٦٣٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

ادامه رشد تولید و صادرات نفت عراق

یکی از مسئولان بلندپایه صنعت نفت عراق روز چهارشنبه ( ١٧ شهریور ماه) پیش‎بینی کرد که روند رشد تولید و صادرات نفت این کشور در سال ٢٠١٧ نیز ادامه یابد.

«فلاح العمری»، رئیس شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو)، همچنین اعلام کرد: اگر تثبیت تولید نفت در سطح جهان بتواند به ثبات بازار کمک کند، این کشور عضو اوپک از آن حمایت می‎کند.

تولید روزانه نفت عراق در ماه اوت سال جاری میلادی (2016) ، به چهار میلیون و ٦٣٨ هزار بشکه در روز رسید که بالاترین رقم از ماه ژوئیه امسال تاکنون است.

تشدید خشونت ها در منطقه نفت‎خیز آنگولا

شورشیان، ١٢ نظامی آنگولا را در منطقه نفت‏ خیز این کشور غرب آفریقا، کشتند.

جبهه آزادی بخش منطقه کابیندا (اف ال یی سی)، اعلام کرد که روز یکشنبه (١٤ شهریور ماه) به نیروهای ارتش آنگولا در منطقه باکو- زائو در شمال این کشور و نزدیک مرز جمهوری دمکراتیک کنگو، حمله کرده است.

بر اساس ادعاهای شورشیان، تاکنون بیش از ٥٠ تن از هنگام اوج‏گیری درگیری در منطقه کابیندا، جان خود را از دست داده اند.

بهای بنزین در نیجریه ثابت می ماند

شرکت ملی نفت نیجریه (ان ان پی سی) اعلام کرد که قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد.

«میاکانتی بارو»، مدیر عامل گروه نفتی دولتی نیجریه، چند روز پس از آنکه عرضه کنندگان سوخت و مدیریت پیشین این شرکت، خواستار حذف سقف برای سطح قیمت های بنزین شده بودند، به خبرنگاران گفت که چنین طرحی در آینده نزدیک، وجود ندارد.

از سوی دیگر ارتش نیجریه روز چهارشنبه (١٧ شهریور ماه) اعلام کرد که فردی را به اتهام فرماندهی گروه شبه ‏نظامی انتقام‏جویان دلتای نیجر و افراد دیگری را به اتهام حمله به زیرساخت‎ها و تاسیسات نفت و گاز در منطقه نفت‎خیز دلتای نیجر در جنوب نیجریه، دستگیر کرده است.

حملات شورشیان به تاسیسات نفت و گاز نیجریه در منطقه نفت‏خیز دلتای نیجر در جنوب این کشور، منجر به کاهش ٧٠٠ هزار بشکه در روز تولید نفت خام و افت درآمد نفتی این کشور عضو اوپک در غرب آفریقا شده است که حدود ٧٠ درصد درآمد آن از صادرات نفت تامین می شود.

افت درآمدهای نفتی نیجریه به علت قیمت ‏های پائین نفت و کاهش صادرات، موجب رکود اقتصادی بی سابقه در بیش از ٢٠ سال اخیر و بحران اقتصادی در این کشور شده است.

همچنین شرکت نفت نیجریه در باره اختلال در تولید نفت به علت ادامه حملات شورشیان دلتای نیجر هشدار داد.

شرکت دولتی نفت نیجریه (ان ان پی سی)، روز یکشنبه (١٤ شهریور ماه) در بیانیه ای اعلام کرد که احتمال فلج شدن فعالیت این شرکت در صورت گسترش حملات شبه نظامیان به تاسیسات انرژی دلتای نیجر، وجود دارد.

                                                                                                                                                        گردآوری: محسن شریفی

                                                                                                                                                                                                   

کد خبر 268795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =