شاخص‌های موثر بر ریسک رفتار معیوب در پالایشگاه نفت تهران

شاخص‌های موثر بر ریسک رفتار معیوب در پالایشگاه نفت تهران با استفاده از رویکرد تصمیم‌گیری چند معیاره فازی مشخص شد.

به گزارش شانا، امروزه یکی از پرچالش‌ترین وظایف در حوزه علم ایمنی، یافتن روش‌هایی از سیستم ارزیابی است که الگوهای علوم اجتماعی منجر شده به فجایع بزرگ را شناسایی کند تا از وقوع فجایع دیگر جلوگیری شود. زیرا هزینه‌های عدم توجه به مسائل ایمنی و کاهش ضریب ایمنی سیستم و تاثیری که این مسائل بر بهره‌وری سیستم می‌گذارد، لزوم توجه به این موضوع را بیشتر می‌کند.

به طور کلی تحقیقات در زمینه ایمنی حول دو محور است. محور اول مسائل مربوط به فرهنگ ایمنی، فرهنگ خطاپذیری، خطاهای انسانی و مخاطرات شغلی است که معمولا مرتبط با مسائل بهداشت حرفه‌ای، مخاطرات بهداشتی گوناگون و سلامت نیروی کار در واحدهای صنعتی و محیط‌های کار موجود است و محور دوم بررسی فنی- مهندسی خطرات و ارزیابی ریسک خطرات است.

ایمنی و ارزیابی سلامت در محیط کار یک مسئلۀ تصمیم‌گیری چند معیاره پیچیده با شاخص‌های کمی و کیفی چندگانه و اغلب ناسازگار است. بنابراین ایمنی سیستم کار باید به صورت همه جانبه ارزیابی و تجزیه و تحلیل شود. از طرفی بررسی، تحلیل و اندازه‌گیری ریسک‌های احتمالی شاخص‌هایی که رفتار معیوب در سیستم عملیاتی را سبب می‌شوند، برای عملکرد ایمن مجموعه با اهمیت تلقی می‌شود.

از این‌رو در پژوهشی «شاخص‌های موثر بر ریسک رفتار معیوب (خطا)» با استفاده از رویکرد تصمیم‌گیری چند معیاره فازی در واحد تولید انرژی پالایشگاه صنعت نفت بررسی شد.

یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که در بین چهار شاخص اصلی مطرح در ساختار مدل ریسک رفتار معیوب، شاخص عوامل ذهنی، دارای بیشترین وزن و تاثیر است و بعد از آن شاخص‌های عوامل سازمانی، عوامل انسانی وعوامل شغلی قرار دارند. همچنین در بین زیر شاخص‌ها بیشترین وزن و تاثیر متعلق به زیر شاخص علاقه به شغل بود، سپس زیرشاخص‌های خستگی و دانش و اطلاعات کارکنان قرار داشتند.

از نظرشدت تاثیرگذاری زیرشاخص‌ها بر یکدیگر زیرشاخص‌های تعهد مدیریت و آموزش کارکنان به ترتیب، رتبه اول و دوم را داشتند و از نظر شدت تاثیرپذیری، زیرشاخص‌های جریان کار و توجه و تمرکز به ترتیب در رتبه اول و دوم قرار گرفته‌اند.
کد خبر 268846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =