۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
  • کد خبر: 269028
عزم جدی بلاروس برای حل مشکل گازی با روسیه

بلاروس قصد دارد گفت‌وگوی گازی با روسیه را هر چه زودتر به نتیجه برساند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام رسمی بلاروس اعلام کرد که این کشور می خواهد گفت‌وگوها درباره عرضه گاز طبیعی روسیه به بلاروس را تا فردا (سه شنبه، 14 سپتامبر) نهایی کند.

ارتباط بلندمدت دو کشور امسال (2016) با آغاز اختلاف میان آنها به علت تردید بلاروس در پرداخت مبلغ گاز به گازپروم روسیه پس از افت قیمت جهانی انرژی قطع شده بود.

همزمان با اینکه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس برای این گفت‌وگوها مهلت قطعی تعیین کرد، ولادیمیر سماشکو، معاون نخست وزیر این کشور نیز گفت: در زمان باقیمانده تا 14 سپتامبر باید به توافق برسیم و موافقت نامه‌ای امضا کنیم.

وی افزود: باید هزینه‌های سیاسی و اقتصادی نیز مشخص شود.

بلاروس که اعتقاد دارد قیمت تعیین شده گازپروم (132 دلار برای هر هزار متر مکعب) بسیار بالا است، از اوایل سال جاری میلادی مبلغ کمتری به این شرکت پرداخت کرده است و گازپروم نیز عقیده دارد مینسک (پایتخت بلاروس) 270 میلیون دلار برای نیمه اول سال 2016 میلادی به این شرکت بدهکار است.

بلاروس سال 2015 میلادی 21 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از گازپروم دریافت کرد. این کشور، قیمت 73 دلار را برای هر هزار متر مکعب گاز مناسب می داند.

شرکت ترنسنفت روسیه از ابتدای ژوئیه امسال برای فشار آوردن به مینسک، حدود 40 درصد کمتر نسبت به سه ماه دوم سال 2016 میلادی گاز به بلاروس صادر کرده است.

کد خبر 269028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =