گاز 94 درصد سوخت نیروگاه‌های کشور را تامین می کند

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در پنج ماه امسال، 94 درصد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها از گاز طبیعی تامین شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در جلسه کارگروه مقابله با آلودگی هوا ابتدا به ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه ها برای اجرایی شدن مصوبه 10 اردیبهشت ماه 1393 هیئت دولت پرداخت و گفت: وظیفه نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با این موضوع معطوف به فعالیت‌های مختلف از جمله عملکردهای مرتبط با سوخت، نیروگاه ها و مسائل مرتبط با فرآیند کنترل، پایش و رعایت استاندارها و قوانین شده است.

وی با اشاره به دستاوردهای بسیار خوب در تمام حوزه های مرتبط، افزود: تمام دستگاه ها با توجه به امکانات و شرایط موجود تلاش کردند تا وظایف و تکالیف و مسئولیت‌های خود را به نحو احسن انجام دهند.

در 5 ماه نخست امسال، 94 درصد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها، گاز طبیعی بوده است

متصدی تصریح کرد: به طور نمونه در خصوص وضع سوخت رسانی نیروگاه ها شاهد روندی بسیار مطلوب و افزایش میزان مصرف گاز طبیعی و کاهش آلودگی هستیم، به گونه‌ای که در 5 ماه نخست امسال، 94 درصد سوخت مصرفی نیروگاه ها را، گاز طبیعی تشکیل داد.

مصرف مازوت نیروگاه‌ها، امسال به زیر 10 درصد می‌رسد

معاون سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: همچنین بر اساس برنامه ها و پیش بینی‌ها مقرر شده میزان مصرف سوخت مازوت نیروگاه ها طی امسال زیر 10 درصد باشد که بخشی از آن نیز به دلیل نداشتن ساختار برخی نیروگاه های کشور برای استفاده از سوخت گاز است.

وی با بیان این که نیروگاه های ایرانشهر و زرند از جمله نیروگاه هایی هستند که امکان استفاده از سوخت گاز را ندارند، گفت: مذاکراتی با وزارت نیرو مبنی بر تعطیلی یا جایگزینی نیروگاه هایی که صرفا مازوت مصرف می‌کنند با سیکل ترکیبی انجام شده که امیدوارم هرچه سریعتر اجرایی شود.

متصدی، 15 نیروگاه کشور از جمله نیروگاه نکا در استان مازندران را دارای موانعی برای حذف کامل مازوت برشمرد و از رایزنی با وزارتخانه های نفت و نیرو برای رفع این موانع خبر داد.

طرح کهاب هرچه سریعتر اجرایی شود

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی هم از روند پیشرفت و اجرایی شدن بخش‌های مختلف طرح کهاب (کاهش تبخیر بنزین و در نهایت استحصال مایع بنزین از بخار تولید شده) ارائه داد و گفت: ضروری است وزارت نفت با سرعت بیشتری طرح کهاب را اجرایی کند، زیرا همزمان با پایان سال 1395، اجرای این طرح باید کامل شود.

از ابتدای مهرماه امسال، شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف شده است

وی با اشاره به ارتقای استاندارد خودرو از یورو2 به یورو4، جلوگیری از شماره گذاری خودروهای فاقد فیلتر دوده و خودروهای بنزینی فاقد استاندارد یورو 4، افزود: همچنین از ابتدای مهرماه امسال، شاهد توقف شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری بر اساس برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده بودیم.

متصدی ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده برای اجرایی شدن این مصوبه مشترک کمیته ملی مقابله با آلودگی هوا و هیئت وزیران، از بهمن ماه اقدام های لازم برای اجرای مصوبه آغاز و امروز شاهد تولید مدل‌های مختلف موتورسیکلت انژکتوری در کشور هستیم و در نتیجه با چالش توقف صنعت داخلی یا حذف اشتغال در کشور مواجه نیستیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه توضیحاتی درباره سیستم یکپارچه معاینه فنی، گفت: این اقدام محصول همکاری وزارت کشور و سایر دستگاه های مرتبط بود و براساس آخرین مذاکرات انجام شده با مسئولان وزارت کشور، تمام مراکز معاینه فنی به دوربین‌های پلاک خوان مجهز خواهند شد.

وی تصریح کرد: اکنون تمام مراکز معاینه فنی کشور به سیستم یکپارچه متصل شده‌اند که توزیع سراسر کشور را در بر می‌گیرد و به دلیل توزیع مراکز در کشور، مشکلی برای مراجعه و انجام معاینه فنی مشاهده نمی‌شود.

متصدی به موضوع آزمایش آلایندگی خودروها اشاره کرد و افزود: با توجه به نظارت مستمر بر آزمایش خودروها در شاخص‌های مشخص شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، تاکنون تولید 10 مدل خودرو بنزینی و هشت مدل خودرو گازسوز به دلیل عدم برخورداری از استانداردهای لازم متوقف شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: با توجه به ارتقای استاندارد خودروهای گازسوز از روز نخست فروردین‌ماه امسال و تاکید بر ضرورت برخورداری خودروهای جدید تولید داخل از استاندارد یورو 5 از ابتدای سال 1396 در مصوبه مقابله با آلودگی هوای هیئت وزیران در سال 1393، نظارت‌ها با جدیت دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به تاثیرگذاری میزان گوگرد سوخت در کیفیت هوا گفت: با توجه به توزیع سوخت استاندارد در کشور و ارتقای استانداردهای سوخت، همزمان با ارتقای استانداردهای خودرو، موفقیت‌های چشمگیری در این حوزه کسب شد.

میزان گوگرد موجود در گازوئیل، سال 1394 به زیر 50 ppm رسید

متصدی با بیان این که هم اکنون بیش از 28 میلیون لیتر سوخت گازوئیل مورد نیاز کشور با استاندارد یورو4 توزیع می‌شود، افزود: گازوئیل توزیعی کلانشهرها در سال 1391 بیش از 7400 ppm گوگرد داشته که این میزان در سال 1394 به زیر 50 ppm رسیده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نتایج به دست آمده از آزمایش سوخت توزیعی کشور در شاخص‌هایی همچون بنزن و آروماتیک‌ها، تصریح کرد: خوشبختانه از نظر محیط زیستی در محدوده استاندارد قرار داریم و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی عنوان کرد: هم اکنون 190 ایستگاه پایش آلودگی هوا در سراسر کشور، کار پایش هوا در 6 آلاینده پارامتریک را انجام می‌دهند که البته با توجه به این که میزان منواکسید کربن موجود در هوای کشور در هیچ کجا بیش از حد استاندارد نیست، برنامه‌ای برای حذف این پارامتر در سنجش آلودگی هوا و جایگزینی پارامتر جدیدتر تعریف شده و بزودی اجرایی خواهد شد.

متصدی گفت: هم اکنون بیشترین آلایندگی هوای کشور مربوط به پارامتر pm2.5 (ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون) است که غالبا ناشی از طوفان‌های گرد و غباری است.

تمام آمار حاکی از موفقیت دولت برای مقابله با آلودگی هوا در کشور است

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه آمار مقایسه‌ای از تعداد روزهای هوای پاک، سالم، ناسالم و خطرناک در هشت کلانشهر آلوده کشور طی بازه زمانی 92 تا 94، اعلام کرد: تمام آمار حاکی از موفقیت مصوبه دولت برای مقابله با آلودگی هوا در کشور است، به گونه‌ای که پس از اجرای برنامه های مقابله با آلودگی هوا کشور طی نیم قرن، شاهد روند کاهشی آلاینده های موجود در هوا هستیم.

وی ادامه داد: اگرچه پیش از این در برخی مواقع به ثبات در میزان آلاینده های هوا رسیده بودیم، اما امروز شاهد روند کاهشی هستیم و این نتیجه بسیار مثبت و ارزنده‌ای است.

متصدی عنوان کرد: پیش بینی‌ها حاکی از آن است که شیراز از جمله نقاطی است که امسال شاهد روند صعودی بسیار محسوس در بهبود کیفیت هوا خواهد بود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضع هوای اهواز و 208 روز سالم و پاک در سال 94، تصریح کرد: مهم‌ترین چالش در کیفیت هوا اهواز، ذرات معلق زیر 2.5 میکرون از منشا طوفان‌های گرد و غباری غالبا ناشی از کانون‌های خارجی عمدتا عراق است که نشان دهنده ضرورت مدیریت منابع آبی و خاکی در اهواز و خوزستان برای جلوگیری از طوفان‌های ناشی از کانون‌های داخلی است.

وی افزود: با توجه به این که امسال شاهد طوفان ناشی از کانون هورالعظیم نبودیم، می‌توان گفت که برنامه های احیای این تالاب مهم، اثربخش بوده و تقریبا هورالعظیم از فهرست کانون‌های داخلی گرد و غبار رو به حذف شدن است.

متصدی با اشاره به منابع تولیدکننده ذرات معلق زیر 2.5 میکرون یا pm2.5، گفت: صنعت، خودرو و طبیعت منابع تولید کننده این ذرات هستند که هم اکنون شاهد تاثیرپذیری کشور از منابع طبیعی تولیدکننده این ذرات هستیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بزودی آمار مقایسه‌ای وضع روزهای پاک، سالم، ناسالم و خطرناک تمام شهرهای کشور طی بازه زمانی 92-94 اعلام خواهد شد.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده همسو با اجرای مصوبات دولت، گفت: حرکت برنامه‌ای، حرکتی است که با انسجام، هماهنگی، همکاری بین بخشی و ارزیابی مستمر میزان پیشرفت، قابلیت اجرا دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیچیدگی‌های موضوع آلودگی هوا و به تبع آن برنامه های بهبود کیفیت هوا، افزود: رفع این چالش و تحقق اهداف برنامه‌ای، نیازمند همکاری و همراهی تمام دستگاه‌هاست.

بهبود کیفیت هوای کشور از جمله اولویت‌های دولت یازدهم است

وی ضمن یادآوری این موضوع که بهبود کیفیت هوای کشور از جمله اولویت‌های دولت یازدهم و تاکید رئیس جمهوری است، تصریح کرد: خوشبختانه با وجود همه کمبودها و کاستی‌ها و همچنین شرایط سختی همچون بروز طوفان‌های متعدد گرد و غبار بویژه طوفان‌های نشات گرفته از کانون‌های خارجی، شاهد نتایج مثبت و تحولات بسیار خوبی در حوزه هوا هستیم.

ابتکار به گزارش‌ها و آمار ارائه شده از سوی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره و عنوان کرد: اگرچه در برخی از شهرها بنا به دلایل مختلف و موانعی که برای انجام اقدام ها و تکالیف از سوی دستگاه های مرتبط وجود داشت، نتوانستیم براساس برنامه زمان بندی حرکت کنیم، اما نتایج بسیار مثبت است.

هرجا براساس برنامه زمان بندی حرکت کردیم به نتایج مثبت رسیدیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ذکر نمونه های اصفهان و تهران، گفت: هرجا براساس برنامه زمان بندی حرکت کردیم، شاهد نتایج و شرایط بسیار مثبت و قابل تامل در زمینه بهبود کیفیت هوا بودیم که گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز این مطلب را تایید می‌کند.

وی ادامه داد: بهترین شرایط را در اصفهان داشتیم، زیرا نتیجه اقدام ها در بلندمدت در بهبود کیفیت هوای شهر مشاهده شد و در برخی کلانشهرها نیز به طور نسبی شاهد این نتایج مثبت بودیم.

ابتکار گفت: در تهران هم کاهش میزان مرگ و میر و بیماری‌های منتسب به آلودگی هوا و نتایج بهداشتی نشان دهنده اتفاق مثبت در بهبود کیفیت هواست که برای اجرای سایر برنامه ها و اقدام ها و ادامه راه با جدیت، تلاش و دقت بیشتر بر اساس اهداف و برنامه زمان بندی تهیه شده بسیار امیدوار کننده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که موانع، چالش‌ها و مشکلات همواره وجود دارد، اما نباید مانع انجام فعالیت‌ها و برنامه ها و دستیابی به اهداف شود، افزود: چالش‌ها و مشکلات فنی اجرای ماده 12 در جلسات هیئت دولت مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت شورای اقتصاد این موضوع را سامان بخشید.

وی ابراز امیدواری کرد که با جذب سرمایه گذاری‌های خوب برای اجرای ماده 12 و مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های بین‌المللی از کشورهای مختلف که بسیار علاقه مند به موضوع‌هایی همچون کاهش آلودگی هوا، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از فرصت‌های بین‌المللی ایجاد شده در این زمینه، به اهداف تعیین شده در این حوزه نیز دست پیدا کنیم.

ابتکار، ضمن تاکید بر هزینه بالای آلودگی هوا در کلانشهرها و بخش‌های صنعتی بویژه برای حوزه های بهداشت، سلامت و اجتماعی، تصریح کرد: در کنار هزینه های بهداشتی و اجتماعی، هدررفت انرژی در کشور با توجه به شدت انرژی، باعث هدر رفت سرمایه ملی و خسارت اقتصادی می‌شود.

مقابله با آلودگی هوا یک اولویت مهم ملی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که مقابله با آلودگی هوا یک اولویت مهم ملی است، عنوان کرد: خوشبختانه تلاش‌ها و اقدام های خوب این حوزه، ما را به اهداف تعیین شده برای بهبود کیفیت هوای کشور نزدیک‌تر کرده است.

وی از همه بخش‌ها و دستگاه های مرتبط خواست ضمن حرکت در مسیر اجرایی شدن برنامه های تعیین شده با توجه به برنامه زمان بندی برای بهبود کیفیت هوا و در چارچوب سیاست گذاری‌ها، هدف گذاری‌ها و بیان مشکلات، موانع و چالش‌های پیش رو جهت رفع در سطح کلان یا هیئت دولت به تحقق مصوبه دولت تدبیر و امید در این زمینه کمک کنند.

به گزارش خبرنگار شانا، جلسه کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا با حضور معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاونان و مدیران ارشد دستگاه های مرتبط به منظور بررسی اقدام‌های انجام شده بر اساس مصوبه دولت برگزار شد.

کد خبر 269825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =