واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس آماده بهره برداری است

مدیرعامل تاپیکو، از فراهم بودن شرایط برای بهره برداری از واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا مرحله گاز مایع خبرداد.

محمدحسن پیوندی در این باره به خبرنگار شانا گفت: بهره برداری از واحد تقطیر تنها تا مرحله گاز مایع، از لحاظ مسائل ایمنی کار صحیحی نیست و بهتر این است که با آماده‌سازی بنزین‌سازی پالایشگاه، واحد تقطیر به بهره‌برداری برسد.

امکان بهره‌برداری از فاز نخست ستاره خلیج فارس تا پایان امسال

وی با اشاره به پیشرفت ۸۷ درصدی کل پروژه گفت: پیشرفت فیزیکی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۹۵ درصد است که امیدواریم با پیگیری‌ها و عزم جدی در این مسیر تا پایان امسال شاهد بهره‌برداری از این فاز باشیم.

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، پیش‌بینی می‌شود در شرایط جدید، فاز نخست تا پایان امسال و کل پالایشگاه تا پایان سال آینده وارد مدار تولید شود.

نصب کمپرسور واحد بنزین سازی ستاره خلیج فارس

وی با بیان این که خوشبختانه پس از برجام تجهیزات اصلی مورد نیاز پالایشگاه با رفع تحریم ها در حال ورود به کشور است، گفت: کمپرسور اصلی واحد بنزین سازی فاز یک پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس حدود 2 ماه پیش وارد کشور و نصب شد.

پیوندی اعلام کرد: از تجهیزات پالایشگاه قسمت زیادی باقی نمانده، وقتی می‌گوئیم ٨٥ درصد یعنی تجهیزات باقیمانده عدد بالایی نیست، هرچند در پروژه‌ها همان چهار یا پنج درصد پایانی خیلی زمان بر است.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس؛ جلوگیری از خام فروشی

مدیرعامل تاپیکو، ساخت این پالایشگاه را در مسیر تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی اعلام کرد و افزود: با راه اندازی فاز نخست این پالایشگاه تا پایان امسال و تولید 12 میلیون لیتر بنزین به خودکفایی در تولید بنزین دست پیدا می کنیم.

وی ادامه داد: با راه اندازی فازهای بعدی تا پایان سال آینده برای اولین بار هدف صادرات بنزین را برای کشور رقم می زنیم.

وی با بیان این‌که ستاره خلیج فارس یکی از بزرگترین پالایشگاه های میعانات گازی دنیا و خاورمیانه و نخستین در ایران محسوب می‌شود، افزود: ستاره خلیج فارس، پالایشگاهی بسیار پیچیده و منحصر به فرد در دنیا است که با اجرای آن نه تنها صادرکننده و تولیدکننده بزرگ بنزین با کیفیت می‌شویم؛ بلکه خریدار میعانات گازی خواهیم شد.

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، با راه‌اندازی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، کشور بی‌نیاز از واردات می شود و توانایی سازندگان و مهندسان ایرانی در دنیا نمایان خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که نقش پالایشگاه ستاره خلیج فارس در کشور و اقتصاد بسیار ارزشمند است، گفت: با ساخت این پالایشگاه، بازار خرید، رفع معضل فروش میعانات گازی در شرایط خاص، تولید حجم زیادی بنزین با استانداردهای روز دنیا و توانایی صادرات بنزین و گازوئیل با استاندارد بالا در کشور ایجاد خواهد شد.  

به گزارش شانا، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است.

خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تامین خواهد شد.

با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 36 میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان ۹۵) و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود.
تولید روزانه چهار میلیون لیتر گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه است.

ساخت این پالایشگاه با ۷۰۰ هکتار مساحت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است و در صورت تامین به موقع منابع مالی تا پایان سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر 270225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =