توافق اوپک؛بیم‌ها و امیدها

انتشار آخرین گزارش ماهانه بازار اوپک همراه با بیم و امید در باره اجرای توافق سپتامبر این سازمان و گمانه زنی‎ها در باره تاتیر احتمالی آن بر بازارهای جهانی و قیمت های نفت، از مهم‎ترین تحولات این نهاد بین‎المللی در هفته گذشته بود.

به گزارش شانا، رایزنی‎ها و اظهارنظرهای وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در باره محدود کردن یا کاهش تولید به منظور بهبود قیمت های جهانی نفت در حاشیه برگزاری کنگره جهانی انرژی در استانبول، از دیگر تحولات مربوط به این سازمان بود.

اوج گیری بی سابقه تولید نفت اوپک

بر اساس گزارش ماهانه اوپک که در ماه اکتبر به نقل از منابع ثانویه منتشر شد، تولید روزانه نفت کشورهای عضو این سازمان در سپتامبر، با ٢٢٠ هزار بشکه افزایش ماهانه، به ٣٣ میلیون و ٣٩٠ هزار بشکه در روز رسید که در دست‎کم هشت سال اخیر بی سابقه است.

این گزارش که روز چهارشنبه (٢١ مهر ماه) انتشار یافت، پیش بینی کرده است که تقاضا برای نفت خام در سال ٢٠١٦ در مقایسه با سال گذشته (٢٠١٥)، بالاتر و عرضه اندکی پائین‎تر از سال گذشته باشد.

به نظر این سازمان، تعیین سهم هریک از تولیدکنندگان نفت عضو اوپک و حفظ قیمت این کالا بالای ٥٠ دلار در سه ماه چهارم سال ٢٠١٦، بسیار دشوار خواهد بود.

قیمت های نفت در سه ماه چهارم سال میلادی (٢٠١٦) به طور میانگین به نزدیک ٥٠ دلار به ازای هر بشکه خواهد رسید، اما برای این که این افزایش قیمت به دست آید، افزون بر لزوم توافق اعضای اوپک در نشست وزیران در 30 نوامبر (دهم آذر ماه) برای کاهش عرضه، تولیدکنندگان نیز باید به این توافق پایبندی نشان دهند.

همچنین اوپک به نقل از منابع ثانویه مدعی شد که تولید نفت خام ایران در ماه گذشته (سپتامبر ٢٠١٦) با ٢١ هزار و ٤٠٠ بشکه افزایش نسبت به ماه پیش از آن (اوت)، به سه میلیون و ٦٦٥ هزار بشکه رسید.

بر این اساس، تولید نفت ایران در ماه اوت، سه میلیون و ٦٤٣ هزار بشکه در روز بود.

در گزارش ماهانه بازار نفت اوپک، آمار مستقیم وزارت نفت ایران به دبیرخانه اوپک در باره تولید ماه سپتامبر، قید نشده است.

بر اساس این گزارش، عراق بیشترین افزایش تولید و عربستان بیشترین کاهش تولید را در ماه میلادی گذشته داشته‌اند به گونه ای که تولید عراق در سپتامبر ١٠٥ هزار بشکه در روز افزایش و تولید عربستان ٨٧ هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

تازه‎ترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد که میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه سپتامبر ٢٠١٦ با ٧٨ سنت کاهش نسبت به ماه پیش از آن (اوت) به ٤١ دلار و ٣٩ سنت برای هر بشکه رسید.

قیمت نفت در پی تصمیم تاریخی اوپک در الجزایر مبنی بر کاهش تولید نفت به سطح ٣٢ میلیون و ٥٠٠ تا ٣٣ میلیون بشکه در روز، دست در دست عوامل دیگر، در چند هفته اخیر رشد بی سابقه ای  داشت.

محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، گفت که هر گونه توافق درباره تثبیت تولید نفت ممکن است ابتدا در یک دوره ٦ ماهه اجرا شود و سپس تجدیدنظر خواهد شد.

وی افزود: ما اطمینان داریم که دیگر کشورهای تولیدکننده غیر عضو نیز به این توافق خواهند پیوست، زیرا به نفع همه تولیدکنندگان و همچنین مصرف کنندگان است.

دبیرکل اوپک همچنین اعلام کرد که سرمایه‎گذاری‎ها در صنعت نفت در سال‎های ٢٠١٥ و ٢٠١٦ بیش از ٣٠٠ میلیارد دلار کاهش یافته است.

بارکیندو روز پنجشنبه (١٥ مهر ماه) در نشست وزیران گروه ٢٤ در واشنگتن پایتخت آمریکا، اعلام کرد: سرمایه‌گذاری‎ها در حوزه اکتشاف و تولید نفت در سال ٢٠١٥ حدود ٢٦ درصد کاهش یافته است و پیش بینی می شود که در سال ٢٠١٦ نیز ٢٢ درصد دیگر کاهش یابد.

وی افزود: وضع دو سال گذشته بازار نفت، آینده را در معرض خطر قرار داده است و ما اکنون شاهد کاهش قابل ملاحظه سرمایه‎گذاری‎ها در صنعت نفت جهان هستیم.

دبیر کل اوپک همچنین بر تعهد این سازمان به تثبیت بازار نفت برای حفظ منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تأکید کرد

خالد الفالح، وزیر انرژی، صنعت و منابع معدنی عربستان، روز دوشنبه (١٩ مهر ماه) اعلام کرد اوپک نباید سطح تولید خود را به شدت کاهش دهد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که اعضای اوپک در نشست ماه نوامبر به توافقی برای محدود کردن تولید نفت دست یابند.

وزیر انرژی عربستان سعودی، همچنین گفت: رسیدن قیمت نفت به ٦٠ دلار تا پایان سال ٢٠١٦ غیرقابل تصور نیست.

احتمال کاهش دوباره سقف تولید نفت اوپک

نورالدین بوطرفه، وزیر انرژی الجزایر، اعلام کرد که اگر کشورهای عضو اوپک لازم بدانند، ممکن است در نشست ماه نوامبر این سازمان در وین، سقف تولید اعضای آن یک درصد دیگر و فراتر از رقم مورد توافق در الجزیره، کاهش یابد.

ابراز اطمینان نیجریه به پایداری توافق اوپک

کمی آدئوسان، وزیر دارایی نیجریه، روز جمعه (١٦ مهر ماه) به شبکه خبری سی ان بی سی گفت: من اطمینان کامل دارم که توافق اخیر (هفتم مهر ماه، ٢٨ سپتامبر) اوپک، پایدار باقی خواهد ماند.

پیش بینی ونزوئلا در باره کاهش مازاد عرضه نفت

الوخیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا، روز سه شنبه ( ١٣ مهر ماه) گفت: پیوستن تولیدکنندگان غیر عضو اوپک به توافق اخیر این سازمان، به معنای کاهش روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه از بازار جهانی نفت خواهد بود.

آمادگی روسیه برای همکاری با اوپک

رئیس جمهوری روسیه نیز گفت که مسکو آماده پذیرش طرح اوپک برای تثبیت و محدود کردن سطح تولید نفت است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز دوشنبه (١٩ مهرماه) در نشست کنگره جهانی انرژی در استانبول ترکیه، تاکید کرد: مسکو آماده پیوستن به توافق اعضای اوپک برای محدود کردن تولید نفت است.

در پی انتشار سخنان پوتین در باره آمادگی این کشور برای کاهش تولید نفت و حمایت از طرح فریز نفتی، قیمت نفت به بیشترین میزان یک سال گذشته رسید و از بشکه‌ای ٥٣ دلار فراتر رفت.

وی افزود: در شرایط حاضر، مهار یا حتی کاهش تولید، تنها تصمیم درست برای تثبیت بازار جهانی نفت است.

رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت که اگر قرار است عرضه نفت کاهش یابد، روسیه نیز آماده است تا تولید خود را کاهش دهد.

به گفته وی، با توجه به شرایط کنونی، برای ثابت نگه داشتن قیمت نفت، میزان تولید را کاهش داده‌ایم و در این زمینه از ابتکارعمل کشورهای عضو اوپک نیز حمایت می‌کنیم.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، نیز گفت که انتظار دارد اوپک به کشورهای غیرعضو این سازمان پیشنهاد کند که به طرح محدود کردن تولید نفت بپیوندند.

وی افزود: ما در انتظار پیشنهادهای اوپک در باره مشخص کردن جزئیات دستیابی به هدف (محدود کردن تولید نفت)، سطح تولید در داخل این سازمان و همچنین ارائه آن به کشورهای تولید کننده غیرعضو اوپک هستیم.

به گفته وزیر انرژی روسیه، این کشور ترجیح می‎دهد به جای کاهش تولید، درباره تثبیت سطح کنونی عرضه نفت به مذاکره بپردازد.

الکساندر اولیوکایف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه، نیز گفت که این کشور آماده حمایت از توافق اوپک و مذاکره در باره سطح است.

انتشار ارزیابی آژانس بین‎المللی انرژی

آژانس بین‎المللی انرژی (IEA) در گزارش ماه اکتبر خود اعلام کرد: در صورت اجرا شدن توافق اوپک درباره محدود کردن تولید نفت، عرضه و تقاضای این کالا زودتر از زمان مورد انتظار به توازن خواهد رسید.

این نهاد مشورتی انرژی مستقر در پاریس افزود: دورنمای ما از عرضه و تقاضا نشان می دهد که مازاد عرضه نفت در بازار در صورتی که به حال خود رها شود، ممکن است تا نیمه نخست سال آینده (٢٠١٧) نیز باقی بماند. اما در صورتی که اوپک به هدف تازه خود پایبندی نشان دهد، توازن مجدد بازار زودتر رخ خواهد داد.

در حالی که اوپک میزان تقاضای نفت را در سال ٢٠١٧، ٩٥ میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه در روز ارزیابی کرده است، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی حاکی از رسیدن تقاضای نفت به ٩٧ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز است.

نقش آفرینی دوباره اوپک در بازار نفت

با توجه به همکاری ریاض، مسکو و تهران برای کاهش تولید نفت، اوپک مسئولیت تعیین قیمت های نفت را در اختیار می گیرد.

اندی هال، کارشناس نفت در نامه ماه اکتبر خود به سرمایه گذاران «بنیاد استنبک کاپیتال منیجمنت» در سوث پورت ایالت کانتیکات آمریکا نوشت: توافق عربستان سعودی و هم پیمانانش در شورای همکاری خلیج فارس که عضو اوپک هستند، برای محدود کردن رشد تولید نفت، از اهمیت برخوردار است.

مدیر یک بانک کانادایی نیز اعلام کرد توافق احتمالی تولیدکنندگان نفت (اوپک و روسیه) برای کاهش عرضه به گونه‎ای خواهد بود که از رشد زیاد تولید نفت شیل آمریکا پیشگیری کند.

هلیما کرافت، مدیر بخش بورس کالا در بانک کانادایی آر بی سی، اعلام کرد روسیه و تولیدکنندگان نفت در منطقه خاورمیانه خواهان تثبیت قیمت نفت در بازه ٥٠ تا ٦٠ دلار برای هر بشکه هستند.

کاهش قیمت نفت به 40 دلار در صورت شکست توافق اوپک

مدیر عامل یک شرکت معامله‎گر سوئیسی اعلام کرد اگر اعضای اوپک نتوانند در نشست آینده خود برای کاهش تولید به توافق برسند، قیمت نفت ممکن است به حدود ٤٠ دلار کاهش یابد.

مارکو دانند، مدیر عامل شرکت سوئیسی مرکوریا، اعلام کرد اگر اعضای اوپک نتوانند در نشست ماه نوامبر به توافق دست یاببند، احتمال دارد قیمت نفت به حدود ٤٠ دلار برسد.

کاهش عرضه مازاد نفت بدون اجرای توافق اوپک

یک بانک انگلیسی با پیش‎بینی کاهش عرضه مازاد نفت در ماه‎های باقی مانده از سال جاری میلادی، برآورد خود را از قیمت نفت خام در این دوره افزایش داد.

بانک انگلیسی بارکلیز اعلام کرد حتی بدون توافق اعضای اوپک برای تثبیت تولید، کاهش عرضه مازاد نفت در پاییز و زمستان امسال سبب می‎شود قیمت نفت افزایش یابد.

بدبینی در باره اجرای توافق اوپک

مدیر عامل یک شرکت معامله‎گر نفت اعلام کرد از دید واقع‎بینانه، توافق اعضای اوپک برای تثبیت بازار نفت در سال جاری میلادی اجرایی نخواهد شد.

تربیورن ترنکویست، مدیر عامل شرکت معامله گانور مستقر در سوئیس، گفت: روشن است که اوپکی‎ها توانسته‎اند کف قیمت نفت را بالا ببرند، اما گمان نمی‎کنم بتوانند تولید را به شکلی چشمگیر کاهش دهند.

تاکید قطر بر پیش بینی قبلی قیمت نفت

بانک ملی قطر بر پیش بینی قبلی خود در باره قیمت ٤٥ دلاری هر بشکه نفت در سال جاری (2016) تاکید کرد.

این نهاد مالی همچنین انتظار دارد که میانگین قیمت های نفت در سال ٢٠١٧ به ٥٥ دلار برای هر بشکه برسد و به تدریج در میان مدت به سوی ٦٠ دلار برای هر بشکه حرکت کند.

مدیر عامل پیشین انی: ایران توان افزایش تولید نفت را دارد

پائولو اسکارونی، مدیر عامل پیشین انی ایتالیا، اعلام کرد ایران به احتمال زیاد می تواند در کوتاه مدت تولید نفت خود را تا حدود٤ میلیون و 200 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

هند یک محموله بزرگ نفت از ایران دریافت کرد

شرکت پالایش و پتروشیمی منگلور (ام آر پی ال) روز چهارشنبه (٢١ مهرماه) در وبگاه خود اعلام کرد: نخستین محموله نفت ایران را برای پرکردن بخشی از منابع ذخیره سازی راهبردی هند در جنوب این کشور در یک ابرنفتکش (VLCC) دریافت کرده است.

تاکید شورای همکاری خلیج فارس بر حفظ منافع نفتی اعضا

مقام های نفتی شورای همکاری خلیج فارس برای حل مشکلات مالی، بر تضمین منافع نفتی اعضای این نهاد تاکید کردند.

معاونان وزیران نفت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست روز یکشنبه (١٨ مهر ماه) در ریاض، بر اهمیت مشارکت موثر کمیته های این نهاد در نشست‎ها و گردهمایی‌های بین‎المللی به ویژه به منظور تضمین منافع نفتی اعضا تاکید کردند.

از ٦ کشور عضو این شورا، چهار کشور عربستان سعودی، کویت، قطر و امارات متحده عربی عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) هستند و بحرین و عمان در این نهاد عضویت ندارند.

ابراز تمایل ریاض به ثبات در بازار نفت

هیئت دولت عربستان سعودی روز دوشنبه (١٢ مهر ماه) بر تمایل شدید خود به ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت تاکید و از توافق اخیر الجزیره در باره محدود کردن تولید نفت استقبال کرد.

هیئت وزیران عربستان سعودی ابراز امیدواری کرد که همکاری میان کشورهای تولید کننده عضو و غیر عضو اوپک برای کمک به منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان، افزایش یابد.

ماموریت دشوار وزیر انرژی عربستان در الجزایر

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از افراد آگاه، شاهزاده محمد بن سلمان، معاون ولیعهد عربستان سعودی، به خالد الفالح، وزیر انرژی این کشور، ماموریت داده بود که در نشست اوپک در الجزایر، با ایران به توافق برسد.

لغو پیشنهاد تحویل فوری نفت عربستان به خریداران آسیایی

چند منبع آگاه روز جمعه (١٦ تیرماه) گفتند: شرکت «سعودی آرامکو»، بزرگ‎ترین صادرکننده نفت جهان، پس از توافق اخیر اوپک، هفته گذشته یک پیشنهاد را برای عرضه فوری محموله های نفت به خریداران آسیایی، لغو کرد.

به گفته این منابع، ریاض در آنچه گاهی مناقصه خصوصی نامیده می شود، هفته گذشته چند خریدار آسیایی را انتخاب کرد و به آنان امکان خرید محموله های نفت عربی سبک یا سنگین برای تحویل در ماه اکتبر در پایانه راس تنوره داد. اما سعودی آرامکو پس از دستیابی اعضای اوپک به توافقی در باره کاهش تولید در ٢٨ سپتامبر (هفتم مهرماه) این مناقصه را لغو کرد.

عراق خواهان افزایش تولید نفت خام است

بغداد از شرکت های نفتی داخلی و بین‎المللی خواست که تولید نفت خام خود را در سال ٢٠١٧ افزایش دهند.

جبار علی اللعیبی، وزیر نفت عراق روز یکشنبه (١٨ مهر ماه)، از شرکت‎های محلی و خارجی نفتی فعال در عراق خواست میزان تولید نفت خام را در سال آینده (٢٠١٧) بالا ببرند.

کاهش ذخایر ارزی عراق

افت قیمت‌های جهانی نفت، ذخایر ارزی عراق را به ٥٠ میلیارد دلار کاهش داد.

روزنامه دولتی الصباح چاپ بغداد به نقل از بانک مرکزی عراق اعلام کرد که ذخایر ارزی این کشور عضو اوپک در پی افت قیمت‌های جهانی نفت، به ٥٠ میلیارد دلار رسید.

انتصاب وزیر تازه انرژی اندونزی

جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی، روز جمعه (23 مهر ماه)، ایگناسیوس جونان، وزیر پیشین ترابری این کشور را به سمت وزیر انرژی و منابع معدنی این کشور منصوب کرد.
ایگناسیوس جونان که سه ماه پیش در دومین ترمیم امسال کابینه دولت جوکو ویدودو (٢٠١٦) از سمت وزیر ترابری اندونزی برکنار شده بود، چهارمین فردی است که از ماه ژوییه امسال، به عنوان وزیر انرژی و منابع معدنی معرفی می شود. وی فردی تازه وارد در بخش انرژی این کشور به شمار می آید.

صنعت نفت نیجریه در پی جذب سرمایه‎های چین

نیجریه قصد دارد از چهار میلیارد دلار سرمایه شرکت‌های چینی در توسعه صنعت نفت خود بهره گیرد.

هم‌زمان با سفر یک هیئت ٤٠ نفره از سرمایه گذاران چینی به نیجریه، این کشور تولید کننده عمده نفت در غرب آفریقا برای جذب چهار میلیارد دلار سرمایه‎ در زیرساخت‎های صنعت نفت خود تلاش می کند.

به گفته امانوئل کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه، دیدار هیئت سرمایه‎گذاری چین از نیجریه در پی امضای تفاهم‎نامه سرمایه‎گذاری ٧٥ میلیارد و ٦٠٠ میلیون دلاری چین در این کشور عضو اوپک، صورت می گیرد.

در همین حال مایکانتی بارو، رئیس و مدیرعامل شرکت ملی نفت نیجریه (ان ان پی سی)، روز دوشنبه (١٢ مهر ماه) هشدار داد که ذخایر نفت و گاز این کشور غرب آفریقا به سرعت رو به پایان است و شرکت‎های اکتشاف نفت و گاز باید بر افزایش این ذخایر تمرکز کنند.

ازسرگیری ناآرامی در منطقه نفت‎خیز نیجریه

سخنگوی ارتش نیجریه واقع در غرب آفریقا روز شنبه (٢٤ مهر ماه) اعلام کرد: مهاجمان ناشناس یک خط لوله انتقال نفت خام شرکت ملی نفت نیجریه را در منطقه نفت خیز دلتای نیجر در جنوب این کشور به آتش کشیدند.

خط اعتباری رپسول برای صنعت نفت ونزوئلا

کاراکاس روز جمعه (١٦ مهر ماه) اعلام کرد که شرکت رپسول اسپانیا قصد دارد یک خط اعتباری به ارزش تا یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار برای افزایش تولید نفت در اختیار شرکت «پتروکوایریکوایره» ونزوئلا قرار دهد.

افزایش صادرات نفت خام ونزوئلا به آمریکا

صادرات نفت‌خام ونزوئلا به ایالات متحده در ماه سپتامبر ١٠ درصد افزایش یافت.
بر اساس داده‌های تامسون رویترز، صادرات نفت‌خام ونزوئلا به ایالات متحده در ماه گذشته (سپتامبر) با ١٠درصد افزایش نسبت به ماه پیش از آن (اوت) به علت بالا رفتن حجم صادرات نفت‌خام ترکیبی، به ٧٨٦ هزار و ٨٣٥ بشکه در روز رسیده است.

نشست اوپک و اتحادیه اروپا در باره انرژی‌های پاک

مقام های اوپک و اتحادیه اروپا روز ١٤ اکتبر (٢٣ مهرماه) در باره دورنمای تولید مایعات غیرنفتی، در بروکسل بلژیک، میزگرد مشترکی برگزار کردند.

مایعات غیرنفتی شامل گاز طبیعی مایع، سوخت های زیستی (بیوفیول) و سوخت های برگرفته شده از تبدیل گاز و زغال سنگ به مایعات، می شود.

رکود در اقتصاد کوچک‌ترین عضو اوپک

اقتصاد کشور نفت خیز اکوادور در آمریکای جنوبی در سه ماه دوم سال جاری میلادی، ٢,٢ درصد کوچک شده است.

بانک مرکزی اکوادور، اعلام کرد که رشد اقتصاد این کشور آمریکای جنوبی در سه ماه دوم سال ٢٠١٦ نسبت به دوره مشابه سال پیش (٢٠١٥) به علت کاهش صادرات غیرنفتی، منفی ٢,٢ درصد بوده است.

برگزاری کنگره جهانی انرژی در استانبول

بیست و سومین کنگره جهانی انرژی از 18 تا 22 مهر ماه با هدف ایجاد ارتباط میان فعالان حوزه انرژی، سرمایه‌گذاری در بازارهای جدید، بررسی برنامه‌های پیش روی صنعت انرژی، فناوری و منابع انرژی در جهان، تامین منابع مالی و توسعه زیرساخت‌های انرژی در استانبول برگزار شد.

چهار تن از سران کشورهای جهان شامل ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، الهام علی‌اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا و مصطفی آکینجی، رئیس جمهوری قبرس شمالی و بیش از ٢٥٠ وزیر نفت و انرژی از کشورهای مهم تولید و مصرف کننده نفت و مدیران شرکت های بزرگ نفتی در این کنگره شرکت داشتند.

در این کنگره که جامع‌ترین رویداد انرژی جهان به شمار می‌رود، مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی مانند بی پی انگلیس، گازپروم روسیه، شل انگلیسی-هلندی، توتال فرانسه، شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو، شرکت ملی نفت جمهوری آذربایجان «سوکار»، لوک اویل روسیه، او ام وی اتریش، انجی فرانسه، وینترشل آلمان نیز حضور داشتند.

وزیران نفت ایران و عراق در این نشست شرکت نکردند.

                                                                                                                                                                             محسن شریفی

کد خبر 271108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =