11 فاز پارس جنوبی در دولت یازدهم وارد مدار تولید می‎شود

وزیر نفت گفت: با وارد مدار شدن 11 فاز پاس جنوبی در دولت تدبیر و امید، مقدار برداشت گاز از این میدان مشترک گازی پیش از پایان دولت یازدهم نسبت به ابتدای فعالیت این دولت، بیش از دو برابر می‌شود و در زمینه تولید روزانه به قطر می‎رسیم.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه امروز (پنجشنبه، 19 اسفندماه) در آیین گشایش رسمی همزمان پنج ایستگاه تقویت فشار خط هشتم سراسری در کاشان گفت: در طول سال‎های فعالیت دولت یازدهم حجم برداشت گاز طبیعی از میدان مشترک گازی پارس جنوبی حدود 300 میلیون مترمکعب افزایش یافته و این به آن معناست که برداشت گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی نسبت به آغاز به کار دولت تدبیر و امید بیش از دو برابر شده است.
 
وی افزود: پیش تر، 10 فاز پارس جنوبی که کار آنها از دولت‎های هفتم و هشتم آغاز شده بود، در مدار تولید قرار داشت، در طول سال‎های فعالیت دولت یازدهم، 11 فاز پاس جنوبی وارد مدار تولید و به دنبال آن برداشت گاز ایران بیش از 2 برابر گذشته می‎شود.

وزیر نفت عنوان کرد: این که افزایش برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به دنبال انجام حجم عظیمی از کار، تلاش، سرمایه گذاری و مدیریت پدید آمده است.

زنگنه تصریح کرد: ایران یک بار در گذشته در زمینه برداشت گاز از پارس جنوبی به قطر رسید، اما دوباره جا ماندیم.

وزیر نفت ادامه داد: به امید خدا ما برای دومین بار از نظر برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی به قطر می‎رسیم و امیدواریم اضافه تر هم شود اما در زمینه تولید تجمعی رسیدن به قطر سال‎ها به طول می‎انجامد زیرا زمانی که فرصت‎ها از دست می روند به سادگی نمی توان جبران کرد.

وی با بیان این که این حجم گاز تولیدی در مراکز تولید باید به مراکز مصرف انتقال داده شود، عنوان کرد: یکی از مشکلات ما این است که میان مراکز تولید و مصرف در کشور بیش از هزار کیلومتر فاصله وجود دارد.

وزیر نفت با بیان این که طول خط هشتم سراسری انتقال گاز ازعسلویه تا نزدیک تهران بیش از هزار کیلومتر است، گفت: تهران به تنهایی مرکز بزرگی است، اما مراکز بالای تهران شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان، مازنداران، گیلان هم مصرف کنندگان بزرگی هستند، از این رو خطوط انتقال گاز زیادی باید احداث شود.

زنگنه تصریح کرد: هر یک کیلومتر از خط لوله 56 اینچ، بالای یک میلیون دلار هزینه دارد و با کمپرسورهایش در طول مسیر می تواند 100 تا 110 میلیون مترمکعب به انتقال گاز در شبکه سراسری بیفزاید.

وی افزود: برای تولید 600 میلیون مترمکعبی که ما در پاس جنوبی تولید می‎کنیم به 6 خط اصلی نیاز است تا با کمپرسورهای کامل، گاز را به مراکز مصرف برسانند.

وزیر نفت ادامه داد: بخشی از این خطوط لوله در سال‎های گذشته احداث شده بود، بخشی از کارهای ما  در طول سال‎های فعالیت دولت یازدهم، ساخت خطوط جدید با هدف انتقال و جلوگیری از حبس گاز طبیعی در پارس جنوبی بوده است.

زنگنه یادآور شد: این خطوط لوله برای فشارافزایی و انتقال گاز در یک سطح مقطع ثابت با مقدار دبی بیشتر، به کمپرسور احتیاج دارند.

وی تصریح کرد: ساخت و تکمیل هر ایستگاه تقویت فشار حدود 100 میلیون دلار (350 تا 400 میلیارد تومان) هزینه دارد، در این سال‎ها برای ساخت این پنج ایستگاه تقویت فشار و هزینه‎هایی برای تکمیل چند ایستگاه دیگر حدود 2 هزار میلیارد تومان خرج شده است.
 
وزیر نفت گفت: فعالیت کارکنان بخش‎های احداث خطوط لوله گاز، انتقال و طرح‎های توسعه ای نمود و نمایشی چندانی پیدا نمی‎کند زیرا مرم مانند بخش توزیع این فعالیت‎ها را مشاهده نمی‎کنند.

وی افزود: کارکنان در خط لوله نفت و گاز و ایستگاه ها مانند دیگر کارکنان صنعت نفت در سکوها و پالایشگاه‎ها شبانه روز زحمت می کشند، اما زحمت این گروه از کارکنان که در فرآیند تولید، پالایش و انتقال فعالیت دارند، مانند بخش توزیع مشاهده نمی‌شود.

زنگنه با بیان این که در طول 2 سال گذشته نزدیک سه هزار میلیارد تومان در ایستگاه‎های تقویت فشار هزینه شده است، گفت: 2 هزار میلیارد تومان در پنج ایستگاه تقویت فشار خنج- جهرم- صفا شهر- نایین و کاشان و 800 میلیارد تومان در تکمیل ایستگاه‎های تقویت فشار خط چهارم سراسری گاز هزینه شده است.
وی ادامه داد: به اتکای این فعالیت‎ها توسعه شبکه توزیع گاز را انجام داده ایم، برای نمونه در همین استان اصفهان بیش از 95 درصد جمیعت شهری و روستایی زیر پوشش گاز هستند و شاید هیچ صنعت مهمی در این استان نباشد گه از نعمت گاز بی بهره مانده باشد.

وزیر نفت همچنین عنوان کرد که گازرسانی به خور و بیابانک در برنامه قرار دارد.

زنگنه گفت: جمعیت زیر پوشش گاز در کل کشور به عنوان یک نمونه بی نظیر به نزدیک 90 درصد کل جمعیت کشور رسیده است و جمعیت شهری ما بالای 95 درصد است.

وی با اشاره به حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، در آیین گشایش رسمی خط لوله گاز ایرانشهر- زاهدان، گفت: برخی تخصص دارند که شهد را به شرنگ تبدیل کنند و باید به آنان جایزه نوبل داد که بدون استفاده از کاتالیست شهد خدمات دولت را تبدیل به شرنگ تبدیل می کنند و حق اصلی این فناوری به صدا و سیما تعلق دارد و جایزه نوبل را باید به آنها اهدا کرد.

وزیر نفت با بیان این که در گزارش‎های آنها بلافاصله گفته شد که خط لوله گاز به زاهدان رسید اما گاز به زاهدانی ها نرسید، تصریح کرد: شما که سواد ندارید چرا کار می کنید، ابتدا باید گاز برسد، شبکه توزیع گازدار شود، سپس علمک نصب شود و گاز به مردم تحویل داده شود.

زنگنه ادامه داد: برخی می خواهند بگویند نمی شود، به نظرم من که خوشحال هستند، عده‎ای بودند که پیش تر بارها گفته بودند چرا خط لوله گاز زاهدان احداث نمی‎شود، اما روز افتتاح حاضر نشدند بیاییند و در شادی مردم مشارکت کنند و شاهد اجرای این موفقیت باشند زیرا می خواستند بگویند که این کار نمی‎شود.

وی تصریح کرد: یک خط لوله 270 کیلیومتری به قطر 36 اینچ را در طول 10 ماه احداث شد، من که با صنعت نفت آشنا هستم باورم نمی شد این کار امسال انجام شود و همواره در مصاحبه هایم هم گفته بودم اوایل 96 این کار تکمیل می‌شود اما این پروژه با موفقیت انجام شد و کار بزرگی بود.

وزیر نفت گفت: به اتکای تولید گاز، شبکه های انتقال و مجموعه تاسیسات بود که ما در این مدت بیش از هشت هزار روستا را گاز رسانی کردیم و ارزش این سرمایه گذاری که یک ریال آن از بودجه عمومی گرفته نشده، نزدیک 9 هزار میلیارد تومان است. 

زنگنه یادآور شد: این فعالیت ها به ابتکار بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه کل کشور سال 93 و ماده 12 قانون رفع موانع تولید انجام شده است، همه پروژه‌های گاز رسانی به اتکای صرفه جویی در مصرف فرآورده‌ها انجام می‌شود و این فعالیت‌ها ادامه خواهد یافت و هدف ما رساندن جمعیت زیرپوشش گاز در کل کشور به 95 درصد است.

وی ادامه داد: ما هیچ گاه برای صددرصد هدف‎گذاری نمی کنیم زیرا 100 درصد منطقی نیست، ما برای روستاها حد گذاشتیم، شهرهای کوچک را گازرسانی کردیم و فقط از شهرهای بزرگ زاهدان مانده است که با شتاب در روند فعالیت‎ها و تجهیز پیمانکاران، گازرسانی داخل شبکه هم زودتر انجام خواهد شد.

وزیر نفت عنوان کرد: نیروگاه‎ها در سال 92، 43 درصد سوخت مایع مصرف می کردند که در آن زمان ارزشی معادل 18 میلیارد دلار داشت، حال با احتساب رشد مصرف سالانه 6 تا 7 درصدی در پی افزایش تقاضا برای برق، مصرف سوخت آنها نیاز با افزایش رو‎به‎رومی‎شود، اما امسال ما تنها حدود 10 درصد سوخت مایع به نیروگاه ها دادیم که اگر برخی مشکلات در پارس جنوبی نبود  این مقدار به‎طور حتم به هفت تا هشت درصد می رسید.

زنگنه گفت: ما در این زمینه روندی رو به رشد داشته‎ایم و ثروت ملی ذخیره شده و صرف توسعه کشور شده است و ان شاء الله این روند ادامه می‎یابد.

 وی در پایان یادآور شد: با کار بیشتر در فازهای پارس جنوبی و تاسیسات ذیل آن باید شبکه مستحکم گاز را در تاب آوری مقابل حوادث تقویت کنیم.

به گزارش شانا، پنج ایستگاه تقویت فشار خط هشتم سراسری، با حضور دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، وزیر نفت، و حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، امروز به‎طور همزمان به بهره‎برداری رسید.

معاون اول رئیس جمهوری صبح امروز در جریان سفر به کاشان در محل تاسیسات تقویت فشار گاز این شهرستان حضور یافت و ضمن بهره برداری از تاسیسات ایستگاه تقویت فشار گاز کاشان،‌ از طریق ارتباط زنده تلویزیونی به طور همزمان تاسیسات تقویت فشار گاز ایستگاه های نایین، صفاشهر،‌ جهرم و خنج را به بهره برداری رساند.

کد خبر 276040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =