تلاش‌های دولت برای خودکفایی در تولید بنزین و گازوئیل نتیجه داد

رئیس جمهوری با بیان این‌که یکی از خواست‌های مقام معظم رهبری خودکفایی ما در زمینه تولید بنزین و گازوئیل بود، گفت: با تلاش‌هایی که انجام شد تا پیش از پایان دولت در زمینه تولید گازوئیل و بنزین خودکفا شدیم.

به گزارش شانا، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، امروز (چهارشنبه، 20 اردیبهشت‌ماه) در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تالار شهید مدرس ساختمان مشروطه گفت: در اوایل سال 92 و پیش از آغاز دولت یازدهم دستگاهی مدعی بود می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند و نفت را بفروشد، از این رو فروش نفت را بر عهده آن دستگاه قرار داده بودند، پس از استقرار دولت یازدهم از این دستگاه سوال کردیم که آیا نفت را فروخته‌اید یا خیر که آن‌ها پاسخ دادند نفت به فروش رفته است و به زودی پول‌های آن می‌آید.

وی با بیان این‌که این دستگاه بعد ادعا کرد که پول را تحویل گرفته‌ و در یک بانک خارجی است، افزود: سرانجام پس از هفت ماه پیگیری متوجه شدیم که همه نفت را داخل نفتکش قرار داده‌اند و در آب‌های بین‌المللی می‌چرخاندند و پول کرایه نفتکش را پرداخت می‌کنند، اما مشتری برای فروش نفت پیدا نشده بود.

رئیس جمهوری با بیان این‌که در چنین شرایطی دولت را تحویل گرفتیم، تصریح کرد: از میزانی که برای کشور مشخص شده بود حتی توان فروش یک بشکه نفت بیشتر را نداشتیم، به عبارتی در شرایطی بودیم که نه جنگ بود و نه صلح.

روحانی با بیان این‌که در اوایل دولت یازدهم از پتروشیمی‌های جنوب کشور بازدید کردم و متعجب شدم به علت نبود گاز تنها 40 درصد ظرفیت آن‌ها فعال است، عنوان کرد: انبارها و حتی حیاط این پتروشیمی‌ها از محصولات تولیدی پر شده بود، اما امکان فروش آن‌ها را نداشتند.

وی با بیان این‌که آمارها نشان می‌دهد در زمینه‌های عمرانی، کشاورزی، نفت و گاز و پتروشیمی کارهای بزرگی انجام شده است، گفت: ادعا نداریم که در هیچ جایی به 100 درصد موفقیت رسیده‌ایم، اما هیچ بخشی را نمی‌توان یافت که کار مهمی در آن انجام نشده باشد.

رئیس جمهوری با بیان این‌که می‌توان یارانه‌ها را سه تا چهار برابر افزایش داد، اما لازم است که بگویند منابع آن‌را از کجا می‌آورند، آیا از حقوق کارمندان، از بودجه بهداشت یا از حقوق نیروهای مسلح تامین می‌شود؟ افزود: می‌توان قیمت بنزین را از هزار تومان به 20 هزار تومان افزایش داد تا بتوان یارانه‌ها را چند برابر کرد، حال سوال این است که آیا این اقدام عملی است و سرنوشت تورم چه خواهد شد؟

روحانی با بیان این‌که یکی از خواست‌های مقام معظم رهبری خودکفایی ما در زمینه تولید بنزین و گازوئیل بود، تصریح کرد: با تلاش‌هایی که انجام شد تا پیش از پایان دولت در زمینه تولید گازوئیل و بنزین خودکفا شدیم.

وی با بیان این‌که برخی عنوان می‌کنند خودکفا شدن در بنزین چه ربطی به برجام دارد، عنوان کرد: مسئولان پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ما گزارش دادند که اگر برجام نبود حتی 10 سال دیگر نیز این پالایشگاه نمی‌توانست فعالیت خود را آغاز کند، زیرا در این پالایشگاه نیز به کمپرسورهایی نیاز بود که تحریم‌ها مانع از ورود آن‌ها به کشور می‌شد، اما پس از برجام این وسایل با کیفیت مناسب و ضمانت‌های لازم در اختیار ایران قرار گرفت.

کد خبر 276791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =