توضیحات وزارت نفت درباره ادعای غیرکارشناسی یکی از کاندیداهای انصرافی ریاست‌جمهوری

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت درباره اظهارنظر کاندیدای انصرافی ریاست ‎جمهوری در خصوص تجهیزات صنایع پتروشیمی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

به گزارش شانا به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت نفت، صنعت نفت و صنایع وابسته به آن به‌ویژه صنعت پتروشیمی با وجود تجربه رونق و پیشرفت قابل‌توجه در دولت یازدهم، شاهد بیشترین هجمه‌ها و تخریب‌ها و در عین حال ادعاها و طرح‌های غیرکارشناسی در دوره رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری اخیر بود.

یکی از این طرح‌ها و ادعاهای تخیلی، طرح ایجاد ۲۰۰ هزار شغل مستقیم و ۶۰۰ هزار شغل غیرمستقیم در ازای افزایش یک میلیون تنی تولیدات پتروشیمی از سوی جناب آقای قالیباف، کاندیدای انصرافی ریاست جمهوری بود که بلافاصله با واکنش محافل اقتصادی و کارشناسی روبه‌رو شد و کاندیدای یادشده نیز پس این واکنش مجبور به کنارگداشتن طرح خود شد.

نامبرده افزون بر این در اظهارنظر دیگری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما مورخ ۲۳ اردیبهشت‌ماه  بدون توجه به مطالعات کارشناسی و تنها مستند به اخبار و شنیده های کذب مدعی شده بود که «تجهیزات صنایع پتروشیمی از چین و دیگر کشورها وارد می‌شود».

در پاسخ به این ادعای غیرکارشناسی، به اطلاع می‌رساند که طبق آمارهای موجود، کل مواد اولیه‌ فروخته‌شده به صنایع داخلی در سال 1395 به لحاظ مقداری 5.5 میلیون تن و از حیث ارزش معادل 2.8 میلیارد دلار بوده است.

همچنین کل مواد و محصولات صنایع پایین‌ دستی قابل تولید از این مواد در سال 95 حدود 2.2 برابر مواد اولیه به ارزش 6.2 میلیارد دلار (طبق مستندات گمرک جمهوری اسلامی ایران) اعلام شده است.

بر این اساس ارزش کل مصنوعات وارداتی در سه گروه پلمیری شیمیایی و کودهای ترکیبی در این سال رقمی حدود 3.3 میلیارد (طبق آمار گمرک) محاسبه شده است و  همچنین  ارزش کل مصنوعات صادراتی در سه گروه یادشده به سطح  2.5 میلیارد دلار می‌رسد.

از سوی دیگر بر اساس آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش دلاری کل مصنوعات صادراتی در سه گروه پلیمری شیمایی و کودهای ترکیبی حدود 2.5 میلیارد دلار بوده و در این میان سهم کشور چین از کل واردات صنایع پایین‌دستی کمتر از 30 درصد از کل مصنوعات وارداتی ( ارزش دلاری آن حدود 1.1 میلیارد دلار) است.

این در حالی است که از کل واردات، سهم مصنوعات پلیمری، مواد شیمیایی و کودهای ترکیبی به ترتیب 53 درصد، 41 درصد و 6 درصد بوده است.

چنان‌که مشاهده می‌شود این بار نیز  اظهارنظر کاندیدای یادشده، به دور از واقعیات حاکم بر صنعت پتروشیمی و بدون توجه به آمارهای رسمی کشور مطرح شده است.

در پایان یادآور می‌شود تخریب‌ها و ادعاهای عیرکارشناسی و موهوم  کاندیداها و ستادهای وابسته به آنان، خللی در اراده و عزم کارکنان و مهندسان شریف صنعت نفت و صنایع وابسته به‎ویژه صنعت پتروشیمی ایجاد نکرده است و این صنعت با گام‌های استوار همچنان در مسیر توسعه و تعالی حرکت می‌کند.

کد خبر 276882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =