برداشت نفت از میدان‌های مشترک نفتی در دولت یازدهم 5 برابر افزایش یافت

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به افزایش پنج برابری برداشت نفت از میدان‎های مشترک گفت: دولت دوازدهم در شرایط کنونی باید ابتدا در میدان‌های نفتی مشترک سرمایه گذاری کند.

به گزارش شانا به نقل از خانه ملت، حسین امیری خامکانی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش برداشت پنج برابری ایران در میدان‌های مشترک نفتی با عراق، گفت: در احکام دائمی بودجه‌های سنواتی و برنامه‌های توسعه کشور دولت بر اولویت برداشت نفت از میدان‌های مشترک مکلف و در قانون بودجه سال 96 بر این اقدام تاکید شده است.

وی افزود: در دوران تحریم‌ها دولت یازدهم با توجه به محدودیت منابع و سرمایه گذار خارجی، اولویت‌بندی‌هایی در میدان‌های پارس جنوبی و غرب کارون انجام داد که این اولویت بندی‌ها نتیجه بخش بوده است.

امیری خامکانی با بیان این‌که منابع کشور در بحث اکتشاف و استخراج نفت باید ابتدا در میدان‌های مشترک هزینه شود، تصریح کرد: ساختار فیزیکی میدان‌های نفت و گاز به این صورت است که اگر طرفی برداشت خود را افزایش دهد، فشار کاهش یافته است و نفت و گاز از سوی ایران به سمت طرف مقابل حرکت می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر این‌که دولت دوازدهم در شرایط محدودیت منابع و سرمایه باید ابتدا در میدان‌های نفتی مشترک سرمایه گذاری کند، عنوان کرد: زمانی که دیگر میدان‌های مشترک ظرفیت سرمایه گذاری نداشتند، می‌توان سرمایه گذاری داخلی و خارجی را به سمت میدان‌های داخلی سوق داد و استحصال و استخراج را در این مناطق آغاز کرد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی حتی می‌توان با کشورهای همسایه که در میدان نفتی با ایران مشترک هستند، مذاکره کرد و برخی سرمایه گذاری‌ها را نیز به صورت مشترک انجام داد و برداشت از منبع و سهم هر کشور را به صورت مساوی تقسیم کرد.

امیری خامکانی عنوان کرد: دولت معتقد است برای دستیابی به اهداف بالادست صنعت نفت در برنامه ششم توسعه به بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و رشد ٩ درصدی صنعت نفت در پایان برنامه نیز باید با احتساب جذب این میزان سرمایه هدف گذاری شود.

کد خبر 276918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =