کشف نفت سرآغاز تحولات بزرگ در ایران بود

از فوران نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان و به دنبال آن تولد صنعت نفت ایران 110 سال می گذرد. نفت که لقب طلای سیاه را به خود گرفته است با گذشت سال ها و عبور از مراحل گذار تاریخی و تحولاتی که بر ایران و منطقه خاورمیانه گذشته هرگز ذره ای از ارزش خود را از دست نداده و پس از گذشت یک سده هنوز هم نفت، نقش اصلی در اقتصاد ایران را دارد.

نخستین کسی که حفاری چاه‎های نفت در جنوب ایران با اراده خستگی ناپذیر خود محقق ساخت، مردی میانسال به نام جورج رینولدز بود. همه چیز از یک اتفاق بزرگ حکایت می کرد.  بوی گاز و صدای مهیب، همان چیزی که ریندلدوز سالها به دنبال آن بود در شب 25 مه 1908 میلادی مطابق با پنجم خردادماه 1287 شمسی نفت از دل نخستین چاه فوران کرد . ریندلدوز از صحنه عملیات مسرورانه به دارسی چنین گزارش داد: «مفتخرم گزارش کنم که امروز صبح در ساعت 4 به وقت ایران نفت در عمق 360 متری از چاه شماره یک فوران کرد. جزئیات دیگر شامل غلظت و مقدار نفت  متعاقبا اعلام خواهد شد.»

کشف نفت سرآغاز تحولات بزرگ در ایران بود و  امروزه تقریبا در هر صنعتی ردپایی از نفت خام و فرآورده هایش دیده می شود. با دستیابی به طلای سیاه  فصل جدیدی در تاریخ کشور گشوده شد و ایران به جمع کشورهای نفتخیز جهان پیوست .کشف نفت در مسجد سلیمان، که نخستین اکتشاف نفت در خاورمیانه به شمار می‌رفت، حیات اقتصادی و اجتماعی ایران را دچار تحولی بزرگ کرد. امروزه انرژی، همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر مطرح بوده و بسیاری از روابط و سیاست‌گذاری‌های کشورها نیز تحت تأثیر آن صورت می‌پذیرد. روند رو به رشد نیاز به انرژی به خصوص نفت و گاز از یک سو و تمرکز عمده این منابع در ایران نشان از آن دارد که ایران همچنان کانون سیاستگذاری های انرژی کشورهای جهان باقی خواهد ماند.

ایران به عنوان یک کشور رو به رشد دارای منابع غنی و بزرگ نفت و گاز است و با این پتانسیل بالقوه انرژی، به دلیل همجواری با منابع انرژی دریای خزر و خلیج فارس و نیز دسترسی به آبراه های بین المللی، برای مبادله انرژی از جایگاه بسیار ویژه ای در جهان برخوردار است. ایران یکی از منابع مهم انرژی در دنیا بشمار می آید بطوریکه وجود میدان های عظیم نفتی و گازی ایران را به یکی از کشورهای ژئوپلتیک در منطقه تبدیل کرده است. امروزه توسعه صنعت نفت با دو مولفه فناوری و سرمایه گذاری گره خورده است و از طرفی با وجود ذخایر عظیم نفت و گاز از یک سو و نیاز روز افزون ملی و بین المللی به این منبع خدادادی، هر گونه تلاش برای روز آمد کردن این صنعت به هدف استفاده بهینه از منابع، امکانات، تجهیزات و تأسیسات و بهره برداری اصولی و منطقی و صیانت از آنها با استفاده از فناوریهای پیشرفته و فراهم ساختن زمینه ها و بسترهای مناسب برای انجام پژوهش نیز و جذب و بومی سازی فناوریهای نوین، بسیار تأثیر گذار و حیاتی است. در نهایت باید اشاره کرد   نفت به عنوان موتور محرک نقش مهمی در  توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشورمان دارد.

محسن حائری نژاد

 کارشناس تحقیق و توسعه شرکت راه اندازی و بهره برداری صنایع نفت (OICO)

 

کد خبر 277021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =