امضای قرارداد ساخت لوله‎های CRA از دستاوردهای بزرگ صنعت نفت است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: امضای قرارداد ساخت لوله‎های CRA که به مسئله انتقال فناوری و همچنین به موضوع صادرات توجه داشته از کارهای اصولی و زیربنایی در وزارت نفت است.

به گزارش شانا، اسدالله قره‌ خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در این باره گفت: این قرارداد که میان شرکت ملی نفت ایران و یک کنسرسیوم اسپانیایی-ایرانی امضا شده، یکی از الگوهای مناسب برای جذب سرمایه‌ خارجی همراه با انتقال دانش فنی است.

وی افزود: در این قرارداد به توانمندسازی تولیدکنندگان داخلی توجه شده است و از این حیث می‌تواند قابل توجه باشد، ما توان تولید این لوله‌ها را به این شکل تا به حال نداشته‌ایم و ارز زیادی برای خرید آن‌ها از کشور خارج شده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از آنجا که تولید این لوله‌ها در انحصار چند کشور خاص است در دوران تحریم‌ ما برای تامین این محصولات با مشکلاتی رو‎به‌رو می‌شدیم، از این رو امضای این قرارداد و تولید آن در داخل کشور از این نظر هم اهمیت بالایی دارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد: انتقال فناوری ساخت این لوله یکی از مهم‌ترین دستاوردهای وزارت نفت به شمار می‌رود، با تولید این لوله‌ها در داخل کشور افزون بر این‌که ما صاحب یک فناوری مهم در این عرصه می‌شویم، می‌توانیم در آینده روی تامین نیازهای فراوان منطقه به این محصول نیز برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: این نوع قراردادها یکی از نیازهای امروز صنایع کشور است و این نوع جذب سرمایه‌ خارجی می‌تواند هم در مقاوم سازی اقتصاد کشور نقش داشته باشد و هم در تولید اشتغال آثار مثبت از خود برجای گذارد.

قره خانی افزود: با قراداد ساخت لوله‌های CRA، می‌توانیم سرمایه‌ گذاری بالای خارجی جذب و افق صادراتی ترسیم کنیم، این دستاورد بزرگی است و باید تبدیل به یک مدل در قراردادهای خارجی شود.

به گزارش شانا، قرارداد ساخت لوله‎های CRA (لوله مقاوم در برابر خوردگی) به ارزش تقریبی 556 میلیون یورو، سوم خردادماه با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و حبیب الله بیطرف، معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، میان رامین قلمبر دزفولی، مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران و محمد جان نثاری، مدیرعامل شرکت فولاد اصفهان و مدیرعامل شرکت توباچک (TUBACEX) اسپانیا امضا شد.

این قرارداد در مسیر اجرای طرح بومی سازی 10 گروه خانواده کالاهای صنعت نفت امضا شده است و پنجاه و سومین قراردادی است که در قالب این طرح امضا می‎شود.

با امضای این قرارداد میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم شرکت‎های توباچک (TUBACEX) اسپانیا و شرکت فولاد اصفهان، 600 کیلومتر لوله مغزی CRA مورد نیاز شرکت نفت و گاز پارس از طریق مشارکت سازندگان داخلی و خارجی تامین می‎شود و علاوه بر تامین نیازهای صنعت نفت، دانش فنی تولید لوله‎های آلیاژی به ویژه لوله‎های CRA به طور کامل به داخل کشور منتقل و پس از پایان زمان قرارداد، ایران به یکی از تولیدکنندگان این کالای راهبردی در دنیا تبدیل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، فناوری تولید این نوع لوله‎ در انحصار چهار شرکت معتبر دنیاست و با توجه به محدود بودن شرکت‎های صاحب تکنولوژی در تولید رزوه‎های خاص (Premium) در جهان، شرکت توباچک (TUBACEX) اسپانیا با همکاری JFE ژاپن به عنوان یکی از شرکت‎های صاحب لیسانس رزوه‎های خاص، با امضای این قرارداد و در چارچوب نقشه راه تعریف شده، متعهد به انتقال دانش فنی کالای موضوع قرارداد در طول سه سال به شریک ایرانی خود (شرکت فولاد اصفهان) خواهد بود.

لوله مغزی CRA، از جمله تجهیزات پرمصرفی است که در عمر بیش از صد ساله صنعت نفت ایران، همواره از طریق واردات تامین شده است و امضای قرارداد با صاحبان فناوری در این زمینه با هدف انتقال فناوری، کسب دانش فنی و بی نیازی از واردات طی سال‎های آینده، از مصادیق اقتصاد مقاومتی است که در سایه گشایش‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) امکانپذیر شده است.

کد خبر 277087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =