تولید نفت اوپک در ماه مه افزایش یافت

عرضه نفت خام اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پی افزایش تولید نیجریه و لیبی افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تولید نفت خام اعضای اوپک در ماه مه در حالی با افزایش روبه‎رو شد که نیجریه و لیبی که از برنامه کاهش عرضه سازمان معافند تولید خود را افزایش دادند.

بر اساس بررسی ماهانه رویترز به جز دو کشور یادشده، بقیه اعضا همسو با برنامه کاهش عرضه نفت خام در ماه مه به تعهدهای خود عمل کردند.

بر اساس این تحقیق، آنگولا و عراق به همراه تولید کنندگان بزرگ نفت در منطقه خلیج فارس از جمله عربستان و کویت تولید خود را کاهش دادند و به برنامه کاهش عرضه اوپک متعهد باقی ماندند.
وزیران نفت و انرژی اوپک در نشست ماه نوامبر (نشست 172 اوپک) در وین توافق کاهش روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه ای نشست 171 را برای 9 ماه تمدید کردند و در پی آن تولیدکنندگان غیر عضو اوپک هم از جمله روسیهدر نشست مشترک با اعضای اوپک از این تصمیم حمایت کرند.

 

با این حال قیمت هر بشکه نفت خام هنوز زیر 60 دلاری است که عربستان به دنبال آن است. 

لیبی و نیجریه هر کدام به دلایل ناآرامی‌های داخلی از حضور در برنامه کاهش تولید اوپک معاف شده‌اند، با این حال تولید این دو کشور سبب شد تا با وجود کاهش کلی تولید اعضا در ماه مه تولید اعضای این سازمان 250 هزار بشکه بیشتر شود و به میانگین 32 میلیون و 220 هزار بشکه در روز برسد. 
تولید نفت لیبی بنا بر اعلام شرکت ملی نفت این کشور، در ماه مه به 827 هزار بشکه در روز رسید که تقریبا با ارقام سال 2014 برابر است. البته این تولید هنوز نیمی از تولید روزانه یک میلیون و 600 هزار بشکه ای است که در سال 2011 لیبی قبل از جنگ داخلی به بازار عرضه می کرد. 
کد خبر 277117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =