ایران گاز مجانی به ترکیه صادر نمی‌کند

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: صادرات گاز مجانی به ترکیه به هیچ وجه صحت ندارد و در واقع ایران مبلغی مازاد قیمت در گذشته دریافت کرده است که باید باز گرداند.

به گزارش شانا، اسدالله قره خانی در تشریح جلسه امروز (دوشنبه، 22 خردادماه) کمیسیون متبوع خود گفت: بر اساس دستور کار کمیسیون، بیژن زنگنه، وزیر نفت به همراه حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و سایر مسئولان وزارت نفت در کمیسیون انرژی حضور یافتند و درباره قرارداد گازی بین ایران و ترکیه گزارشی مستند ارائه کردند.

وی افزود: وزیر نفت در جلسه امروز درباره اصل قرارداد و همچنین مباحثی که تحت عنوان داوری پیش آمده، گزارشی به اعضای کمیسیون ارائه و برخی تغییرات این قرارداد را همانند تغییرات قیمت گاز، هزینه‌های مترتب بر صادرات و غیره را تشریح کرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ادعای ترکیه بر اساس بندهای قرارداد بوده است، تصریح کرد: ادعاهای ترکیه یک بار درباره کیفیت گاز و 2 بار در باره قیمت گاز بوده که در باره قیمت گاز ایران یک بار به پرداخت 900 میلیون دلار در دولت قبل محکوم شد و دوباره ترکیه چنین ادعایی را مطرح کرده که قیمت گاز، قیمت واقعی نیست و قیمت گاز در ایران از عرف منطقه‌ای بالاتر است.

قره خانی عنوان کرد: مذاکرات متعددی بین ایران و ترکیه و حتی رؤسای جمهوری 2 کشور در خصوص آخرین پرونده صورت گرفت، اما متاسفانه این موضوع پایان نیافت و به دیوان داوری ارجاع شد که بر این اساس وزارت نفت قوی ترین حقوقدانان بین‌المللی و داخلی را برای دفاع در این پرونده به کار گرفته است تا خسارات کاهش یابد.

وی ادامه داد: در نهایت دیوان داوری ایران را به پرداخت 1.9 میلیارد دلار خسارت کرد که به شکل رسمی به ایران ابلاغ شد و در این مورد طرف ترک اعلام کرد از آنجا که این رقم اضافه پرداخت بوده، ایران باید این مبلغ را به صورت نقدی پرداخت کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان این‌که ایران پرداخت نقدی خسارت را قبول نکرده است، گفت: وزارت نفت به ترکیه اعلام کرد که بجای این رقم خسارت در مدت زمان مناسبی گاز به ترکیه صادر می‌کند که تاکنون حدود 800 میلیون دلار گاز به کشور ترکیه تحویل شده است که 1.1 میلیارد دلار  باقی مانده که به مرور زمان پرداخت می‌شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: صادرات گاز مجانی به ترکیه به هیچ وجه صحت ندارد و در واقع ایران مبلغی مازاد قیمت در گذشته دریافت کرده که باید باز گرداند.

کد خبر 277197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =