ساماندهی طرح های پتروشیمی در منطقه پارسیان کلید خورد

شرکت ملی صنایع پتروشیمی و ایمیدرو با امضای تفاهم نامه‌ای به طور رسمی ساماندهی طرح‌های پتروشیمی و توسعه منطقه ویژه انرژی بر پارسیان را کلید زدند.

به گزارش شانا، تفاهم‌نامه همکاری توسعه منطقه ویژه انرژی پارسیان روز سه شنبه (23 خردادماه) میان مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مهدی کرباسیان، رئیس هیئت عامل ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) امضا شد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آیین امضای این تفاهم نامه با اشاره به تأکید همیشگی این شرکت بر توسعه منطقه پارسیان با توجه به دارا بودن شرایط مطلوب این منطقه اظهار کرد: امید است که سرمایه گذاری های جدید بتواند منجر به ساخت طرح های متنوع پتروشیمی و نیز اشتغال‌زایی جدید شود.

وی با بیان این که مشکلی برای تامین خوراک واحدهای پیش بینی شده در منطقه پارسیان وجود ندارد، افزود: افزون بر خط لوله هفتم سراسری اگر بتوان انشعابی نیز از عسلویه برای این منطقه ایجاد کرد، شرایط بهتری به منظور تامین خوراک به وجود خواهد آمد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این که تأمین خوراک اتان در منطقه پارسیان به دلیل تعدد طرح ها محدود است، ادامه داد: اولویت تامین خوراک با طرح‌هایی است که سرمایه گذاری مشترک دارند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این که تفاهم نامه میان دو شرکت می تواند منجر به جذب سرمایه گذاری های جدید در منطقه پارسیان شود، گفت: توسعه منطقه ویژه انرژی بر پارسیان می تواند تحولی بزرگ در ایجاد شغل در سطح منطقه را به دنبال داشته باشد.

شاهدایی در ادامه پیشنهادها و راهکارهایی را برای توسعه منطقه پارسیان ارائه کرد و گفت: با توجه به تجربه به دست آمده در مناطق عسلویه و ماهشهر، نحوه مالکیت زمین های این منطقه بهتر است به صورت اجاره به شرط تملیک باشد.

وی ادامه داد: نحوه تامین مسکن کارکنان، مسئولیت های اجتماعی و رعایت اصول زیست محیطی در بالاترین سطح از سوی شرکت های حاضر در منطقه باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تجربه اجرای طرح پتروشیمی دماوند را تجربه ای برای احداث واحدهای جدید یوتیلیتی دانست و گفت: سهامدار بودن شرکت های اصلی می تواند منجر به تسهیل فرآیند ساخت و تولید شود.

علاقمندی شل برای حضور در منطقه پارسیان

مهدی کرباسیان، رئیس هیئت عامل ایمیدرو نیز، امضای این تفاهم نامه را گام بزرگی برای توسعه منطقه انرژی بر پارسیان که از محروم ترین نقاط استان هرمزگان است، دانست و گفت: مهندس زنگنه، وزیر نفت نیز از تحرک ایجاد شده برای توسعه این منطقه ابراز رضایت کرده اند.

وی از ساخت 4  اسکله از 19 اسکله پیش بینی شده خبر داد و اظهار کرد: قرارداد ساخت این بنادر به صورت EPCF هفته گذشته نهایی شد و این امر می تواند منجر به تسهیل سرمایه گذاری های جدید شود.

کرباسیان با بیان این که فراخوان ساخت واحد آب و برق منطقه نیز تا هفته آینده اعلام خواهد شد، گفت: در فاز نخست 500 مگاوات برق و 50 هزار مکعب آب به متقاضیان تحویل خواهد شد و این ارقام به تدریج افزایش خواهد یافت.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به این که طرح توسعه براساس چارچوبی که پیش بینی شده است دنبال می شود، افزود: ایجاد زیرساخت‌ها و نیز لایروبی و ساخت موج شکن نیز بزودی اجرایی خواهد شد.

وی اظهار کرد: درخواست های 5 شرکت برای ساخت واحدهای جدید پتروشیمی در منطقه ویژه انرژی بر پارسیان از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال بررسی است و مراحل نهایی اخذ مجوز را طی می کنند.

کرباسیان با اشاره به این که شرکت پارسیان که پیشتر با طرح توسعه لامرد مشترک بود، بطور مستقل و با نام جدید شرکت توسعه صنایع انرژی بر پارسیان به ثبت رسیده است، افزود: نزدیکی به عسلویه و نیز دیگر مناطق تامین خوراک یک مزیت برای منطقه پارسیان به شمار می رود و انتظار داریم پیشرفت این منطقه با شتاب بیشتری عملیاتی شود.

همچنین در این جلسه اعلام شد که شرکت شل نیز علاقه مندی خود را برای حضور در توسعه منطقه ویژه انرژی بر پارسیان اعلام کرده است و مذاکراتی نیز در چند نوبت با شرکت ژاپنی تویو انجام شده است.

براساس این تفاهمنامه، کارگروه مشترکی با حضور نمایندگان دو طرف به منظور تسهیل امور تشکیل می شود و روند اجرای پروژه ها و همکاری میان دو طرف به شکل دائمی مورد پیگیری قرار می گیرد. همچنین فراهم سازی زیرساخت های مورد نیاز برای سرمایه گذاران از سوی منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در دستور کار قرار دارد.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی وظیفه تعیین صلاحیت واحدهایی را که بخواهند در منطقه مزبور مستقر شوند، برعهده خواهد داشت.

این یادداشت تفاهم ضمن تسهیل استقرار شرکت های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، برای شتاب بخشیدن به آغاز عملیات اجرایی پنج شرکت پتروشیمی که اکنون در محل، زمین دریافت کرده اند، نقش دارد.

قرار است در منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان امکان تولید چهار میلیون تن فولاد، 18 میلیون تن محصولات پتروشیمی، 1.2 میلیون تن آلومینیوم فراهم شود. علاوه بر این تامین 6 هزار مگاوات برق در سال و احداث بندر پارسیان با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه 40 میلیون تن و ساخت تاسیسات آب شیرین کن نیز از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای این منطقه است.

انتظار می رود در مرحله نخست تا فعال سازی طرح، امکان اشتغال پنج هزار نفر فراهم شود. البته هر یک از طرح های پتروشیمی قابلیت اشتغال پنج تا هفت هزار نفر را خواهند داشت.

کد خبر 277213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =