محصولات پتروشیمی ایران پشت دروازه‌های سن پترزبورگ

مجتمع های پتروشیمی ایران صادرات محصولات مختلف پلیمری و شیمیایی به بازار بزرگ روسیه را آغاز کردند.

به گزارش شانا، روسیه به عنوان یک بازار بزرگ می تواند میزبان محصولات پتروشیمی ایران باشد و از این رو به تازگی پس از رایزنی و بازاریابی های گسترده، صادرات به این کشور به صورت جدی و با رویکردی نوین از سوی مجتمع های پتروشیمی کشورمان در حال انجام است.

تحلیلگران اعتقاد دارند که شناخت روش‌های مناسب حمل و نقل کالاهای ایرانی به روسیه، بررسی فرصت‌های روز و آتی تجارت با روسیه، معرفی وسعت و حجم مبادلات بازار مشترک ایران و روسیه، پیش نیازهای بنگاه‌های ایرانی جهت تجارت، آشنایی با استانداردهای کالایی و خدمات بازار و معرفی کالاهای ایرانی دارای مزیت برای تجارت با روسیه باید از سوی مجتمع های پتروشیمی مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به موارد ذکر شده، استراتژی صحیح برای افزایش صادرات محصولات پتروشیمی نه تنها مانع خام فروشی مواد اولیه هیدروکربوری (مانند نفت خام و گاز طبیعی) می شود بلکه باعث افزایش رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری نیز می شود که یکی از مهم ترین دغدغه های فعلی سیاست گذاران اقتصادی است و بدون تردید تنوع در مقاصد صادراتی می تواند اثر بخش باشد.

در همین حال، علی محمد بساق زاده، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید محصولات پتروشیمی ایران توسط کشورهای مختلف جهان گفت: افزون بر مشتریان سنتی چندین کشور خواستار امضای قراردادهای خرید محصولات مختلف پتروشیمی از ایران شده اند.

وی تصریح کرد: برخی مجتمع های پتروشیمی بازارشان را از برخی مشتریان سنتی به روسیه تغییر داده اند و این رویکرد جدید روندی خوب در مسیر افزایش صادرات است.

در این میان رئیس مشترک اتاق ایران و روسیه نیز با تاکید بر اهمیت راهبردی روابط دو کشور اظهار کرد: این کشور نیاز فراوانی به واردات محصولات پتروشیمی دارد و باید همکاری مناسبی میان تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی کشورمان برای گسترش صادرات به روسیه برنامه ریزی شود.

اسدالله عسگر اولادی به پایین بودن رونق تولید محصولات پتروشیمی در روسیه اشاره کرد و گفت: شرایط بازار روسیه برای صادرات محصولات پتروشیمی ایران به این کشور بسیار مساعد است و باید در جهت شناسایی توانمندی های ایران در روسیه تلاش بیشتری شود.

وی اظهار کرد: صادرکنندگان محصولات پتروشیمی ما باید در نمایشگاه های روسیه شرکت کنند و با خریداران محصولات پتروشیمی روسی وارد مذاکره شوند. در سال های گذشته حضور خوب صادرکنندگان ما در نمایشگاه پتروشیمی در روسیه منجر به قراردادهای خوبی شد که امیدواریم امسال هم شاهد قراردادهای خوبی برای صنعت پتروشیمی باشیم.

صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری ایران به روسیه در سال ۲۰۱۶

نماینده اتاق بازرگانی و صنایع روسیه در ایران چندی پیش گفت: به لطف لغو موانع تجاری، در سال ۲۰۱۶ حجم مبادلات تجاری بین ایران و روسیه نسبت به سال قبل به میزان ۷۰ درصد افزایش یافت.

وی افزود: حجم مبادلات تجاری در سال گذشته 2.2 میلیارد دلار بود که بخش عمده آن مربوط به صادرات ماشین آلات، تجهیزات، بخش حمل و نقل، مواد غذایی و فلزات روسی به ایران بود اما صادرات ایران به روسیه تنها 300 میلیون دلار از این رقم را به خود اختصاص داده است.

ماکسیموف افزود: ما فکر می کنیم افزایش مبادلات تجاری به بهبود روابط دوجانبه بین کشورهای ما و افزایش علاقمندی تجار ایرانی و روس به فعالیت های بازرگانی مشترک بستگی دارد. به علاوه، دو دولت از طریق گشایش بانک های ویژه، سرمایه گذاری های مشترک، مناطق آزاد تجاری و اقتصادی، برقراری مجدد ارتباطات حمل و نقل و ابتکارات جدید از جمله ایجاد کوریدورهای سبز و تسهیل رژیم اعطای روادید در حال ایجاد شرایط تجاری لازم هستند.

منبع: شرکت ملی صنایع پتروشیمی

کد خبر 277237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =