تاخیر در اجرای قراردادهای جدید به‌ویژه در مخازن مشترک جایز نیست

مدیرعامل پیشین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: تاخیر در اجرای قراردادهای نفتی ‌به‌ویژه در مخازن مشترک به معنای آن است که سهم خود را در میدان‌های مشترک در اختیار کشورهای همسایه قرار داده‌ایم.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، عباس شعری مقدم درباره اجرای قراردادهای جدید نفتی و جذب سرمایه خارجی گفت: برای اجرای پروژه‌های بخش بالادستی و صنعت پتروشیمی به سرمایه گذاری بالایی نیاز است، به عنوان نمونه، برای ایجاد یک مجتمع کوچک پتروشیمی باید 500 میلیون دلار سرمایه گذاری شود.

وی افزود: با توجه به این‌که درآمدهای نفتی، پاسخگوی نیاز کشور به سرمایه گذاری نیست، باید بخشی از این منابع از محل سرمایه‌های خارجی جذب شود.

مدیرعامل پیشین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تصریح کرد: همچنین برای خرید برخی تجهیزات نیاز به منابع ارزی داریم که بهترین راه تامین آن‌ها، جذب سرمایه خارجی است.

شعری مقدم با بیان این‌که منابع صندوق توسعه ملی نیز برای اجرای طرح‌های نفتی کافی نیست، عنوان کرد: اکنون، شماری از طرح‌های صنعت نفت و پتروشیمی به علت نیاز به فاینانس و منابع مالی، متوقف مانده‌اند.

وی درباره زیان‌های ناشی از تاخیر در اجرای قراردادهای جدید نفتی، گفت: تاخیر در بهره‌برداری از میدان‌های نفت و گاز مشترک سبب بهره‌گیری بیشتر کشورهای همسایه از این میدان‌ها می‌شود.

شعری مقدم با تاکید بر این‌که تاخیر در اجرای قراردادهای جدید به ویژه در مخازن مشترک، جایز نیست، افزود: تاخیر در اجرای این طرح‌ها به معنای آن است که سهم خود را در میدان‌های مشترک در اختیار آن‌ها قرار داده‌ایم.

مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این‌که امضای قراردادهای جدید نفتی و اجرای این طرح‌ها، باعث افزایش درآمدهای کشور و ایجاد اشتغال می‌شود، تصریح کرد: امضای قرارداد با شرکت‌های معتبر بین‌المللی در بخش بالادست صنعت نفت سبب می‌شود سایر شرکت‌ها برای همکاری با ایران، رغبت پیدا کرده و ترس و نگرانی آن‌ها برطرف شود.

معاون سابق وزیر نفت، دستاورد دیگر امضای قراردادهای جدید نفتی را رونق ساخت داخل عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح‌ها، فرصتی برای سازندگان داخلی است.

وی با بیان این‌که اکنون ظرفیت‌های بسیاری از ساخت داخل به علت نبود پول، خالی و بدون استفاده مانده است، افزود: پروژه‌های نفتی و عمرانی بسیاری در کشور، در انتظار تزریق منابع مالی هستند.

شعری مقدم تصریح کرد: در صورت امضای قراردادهای جدید نفتی، سرمایه گذاران خارجی با هدف کسب درآمد بیشتر، تمایل دارند که از ظرفیت سازندگان و پیمانکاران ایرانی استفاده کنند.

معاون سابق وزیر نفت به توانمندی‌های سازندگان داخلی اشاره و عنوان کرد: امکان ساخت حدود 90 درصد از تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور وجود دارد.

کد خبر 277280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =