نگرانی بابت تامین گاز خط لوله دامغان نکا وجود ندارد

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پاسخ به گزارش خبرگزاری فارس با عنوان «افتتاح پر سر و صدای یک انشعاب با حضور وزیر نفت/ فکری برای تامین گاز مورد نیاز شده است؟» که اقدامی در جهت حقیر و کوچک شمردن یک پروژه ملی است، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شانا، متن جوابیه اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پاسخ به گزارش خبرگزاری فارس به شرح زیر است:

خط لوله دامغان – نکا 10 مرداد ماه با حضور وزیر نفت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران ارشد شرکت ملی گاز ایران و مقامات ارشد استانی به بهره برداری رسید. با افتتاح این خط لوله نه تنها تامین پایدار گاز در استان‌های شمالی تضمین می شود بلکه ایران دیگر برای مصارف داخلی به گاز ترکمنستان نیازی نخواهد داشت. این خبر از نگاه هر ایرانی یک خبر بسیار خوب است، اما، به نظر می رسد برخی از بی نیازی ایران از گاز ترکمنستان چندان خرسند نیستند.

خبرگزاری فارس چهار روز پس از افتتاح این خط لوله گزارشی با عنوان «افتتاح پر سر و صدای یک انشعاب با حضور وزیر نفت/ فکری برای تامین گاز مورد نیاز شده است؟» منتشر کرد که تیتر آن با محتوای مطلب در برخی موارد همخوانی ندارد و به نظر می رسد گزارشگر آن چندان نقشی در انتخاب تیتر نداشته و انتخاب تیتر با توجه با سیاست‌های آن رسانه انتخاب شده است.

در تیتر این مطلب، از خط لوله 42 اینچ دامغان – نکا با نگاهی حقیرانه به عنوان یک انشعاب نام برده شده است. بعید به نظر می رسد گزارشگر این رسانه با توجه با سابقه فعالیت در بخش انرژی، از خط لوله 42 اینچ به عنوان یک انشعاب یاد کند. گو این که در متن گزارش خود آورده است «این خط لوله به طول 170 کیلومتر و به قطر 42 اینچ از خط انتقال گاز 48 اینچ پارچین- سنگ بست در جنوب رشته‌کوه البرز منشعب شده و بعد از عبور از مناطق کوهستانی و جنگلی و شهر کیاسر و ساری در منطقه پنبه چوله در شمال شهر ساری به خط انتقال گاز 30 اینچ قدیم شمال و شمال شرق کشور متصل شده و پس از آن به طول 20 کیلومتر به موازات خط مذکور تا نکا ادامه پیدا می‌کند.»

در ادامه، ناهمخوانی بیشتر تیتر با متن گزارش کاملا هویداست، آنجا که گزارشگر می نویسد: «سال 86 ترکمنستان با بداخلاقی و سوء استفاده از شرایط کشور و سرمای بی‌سابقه‌ای که ایران را فراگرفته بود قیمت گاز را برای 6 ماه چند برابر کرد و وزارت نفت هم مجبور به پذیرش درخواست این کشور شد.» جای شکرش باقی است که خبرنگار این رسانه بر خلاف سیاست رسانه اش از دایره انصاف خارج نشده است و به زیاده خواهی ترکمنستان در آن سال اذعان کرده است. 

نقطه ابهام این خبرگزاری اما این است که خط لوله دامغان – نکا باید با طراحی و اجرای خط یازدهم سراسری، گاز را از عسلویه به دامغان و سپس به کیاسر می‌رساند تا تامین گاز استان‌های شمالی کشور تضمین شود اما هم اکنون خط یازدهم تکمیل نشده است و گازخط لوله دامغان – نکا از خط اصلی انتقال گاز تهران به دامغان منشعب می‌شود که اگر این طرح اجرا نمی شد ممکن بود با کاهش دما در فصل سرد سال برای تامین نیاز گاز تهران و استانهای شمالی، کشور با مشکل مواجه شود.

نگرانی این خبرگزاری قابل احترام است اما در این زمینه باید گفت ظرفیت تولید گاز کشور در چهارسال دولت یازدهم بیش از 300 میلیون متر مکعب افزایش یافته است، بنابراین شرایط تامین گاز در سال 92 یا 89 قابل مقایسه با شرایط سال 96 نخواهد بود.

ضمن این که ظرفیت انتقال به ویژه از طریق خط هشتم سراسری (عسلویه، پارسیان، نایین، تهران) با راه‌اندازی ایستگاه‌های خنج – جهرم، صفاشهر- ارسنجان، خیرگو- نایین و کاشان که به پارچین مرتبط می شوند حداقل ٤٠ میلیون متر مکعب نسبت به قبل افزایش یافته است.

همچنین با راه اندازی خط لوله ششم سراسری تا پایان سال جاری که تا کنون بیش از ٩٠ درصد پیشرفت دارد، گاز مناطق غربی کشور از طریق این خط و خطوط تقویتی رابط و منشعب از این خط تامین می شود و خط سوم آذربایجان دیگر نیازی به تامین گاز مورد مصرف غرب کشور ندارد و بنابراین غرب گیلان و از طریق خط تقویتی رشت - سنگر و ایستگاه رامسر گاز را به استان مازندران می رساند بنابراین این خطوط هم برای تامین گاز این بخش از کشور کمک می کنند.

برای اطلاع گزارشگر این خبرگزاری همچنین باید عنوان کرد کل ظرفیت انتقال گاز کشور از ٥٣٨ میلیون مترمکعب در سال ١٣٩٢ به بیش از ٧٠٠ میلیون مترمکعب تا پایان ٩٥ رسیده است و با تکمیل تاسیسات تقویت فشار خط لوله هشتم و خط سمنان، خرمدره ،پارچین و نیزار حداقل ٢٠ میلیون دیگر امسال به ظرفیت تامین گاز این مناطق اضافه می شود در حالی که پیش بینی این میزان مصرف اضافه را نداریم.

همچنین از دیگر برنامه ها شرکت ملی گاز ایران برای تامین پایدار گاز، تکمیل خط دهم سراسری حدفاصل پل کله در استان اصفهان تا نیزار استان قم به طول بیش از ٢٠٠ کیلومتر است که با تکمیل این خط و راه اندازی تاسیسات تقویت فشار نورآباد، دوراهان و پل کله حداقل ٣٠ میلیون مترمکعب ظرفیت انتقال گاز از پارس جنوبی به مرکز کشور و تهران را افزایش می دهد بنابراین با تکمیل این خط و تاسیسات آن طی سالهای آتی  افزایش مصارف مرکز و تهران جبران خواهد شد. 

این خبرگزاری همچنین مدعی شد «تا پیش از روی کارآمدن دولت یازدهم در سال 92 کار طراحی و فاینانس خط لوله سراسری یازدهم در حال انجام بود که با ورود مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت احداث این پروژه به یک باره از اولویت های صنعت گاز کشور خارج شد و کار ساخت این خط لوله به حال خود رها شد.»

باید در این زمینه عنوان کرد، رها شدن این خط لوله مصداق تام خبر کذب محض است، هم اکنون خط یازدهم سراسری از سوی شرکت ملی گاز ایران مصوب و به شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ابلاغ شده است که با تعیین مجری، مراحل مهندسی پایه و أخذ مجوزهای قانونی مانند مجوزهای زیست محیطی را طی خواهد کرد.

خط یازدهم به موازات خط هفتم، از بندرعباس تا کرمان به طول حدود ٣٩٠ کیلومتر و کرمان به یزد به طول  بیش از ٢٥٠ کیلومتر احداث می شود بنابراین تامین نیاز استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد از طریق این خط انجام و در کنار آن ظرفیت آزاد ایجاد شده برای صادرات، افزایش مصارف مرکز و شمال شرق کشور فراهم می شود.

همانطور که عنوان شد نگرانی این خبرگزاری قابل احترام است اما با تدابیر اندیشیده شده و افزایش ظرفیت و انتقال گاز در چهار سال گذشته نگرانی از بابت تامین نیاز گاز استان‌های شمالی با رعایت مصرف بهینه وجود ندارد.

اما در پایان باید عنوان کرد چرا تمام روزهای ملی و مهم کشور از نگاه این خبرگزاری حقیر به نظر می آید؟ آیا افتتاح خط لوله دامغان – نکا که شمال ایران را از گاز ترکمنستان بی نیاز کرد، خبر خوبی نیست؟ آیا افتتاح 6 فاز پارس جنوبی در 27 فرودین ماه خبر خوبی نبود که آن خبرگزاری با وجود دعوت، در مراسم افتتاحیه شرکت نکرد؟ افزایش تولید نفت ایران پس از برجام خبر خوبی نیست؟  بازگشت ایران به جایگاه واقعی اش در اوپک مهم نیست؟ سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری یک شرکت خارجی در ایران خبر بدی است؟ کاش این خبرگزاری برای یکبار هم شده بگوید خبر خوب و هم جهت با منافع ملی چه خبری است و خبر بد چه خبری است.

کد خبر 278073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =