آخرین راه‌ حل مشکل با ترکمنستان، داوری بین المللی است

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: ایران و ترکمنستان نسبت به هم مطالباتی دارند که باید حل شود اما به نظر ما آخرین راه حل، داوری بین‌المللی است که در صورت درخواست ترکمنستان از این راه استقبال می کنیم.

حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار شانا درباره همکاری‌های گازی میان ایران و ترکمنستان گفت: ایران طی سال‌های اخیر از ترکمنستان گاز وارد می‌کرده که از ابتدای ژانویه سال گذشته تاکنون این جریان متوقف شده است، در این میان یک سری مطالبات میان دو کشور وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: ترکمنستان از ایران و همچنین شرکت ملی گاز از ترکمنستان مطالباتی دارد، ما هردو نسبت به هم ادعاهایی داریم که باید حل و فصل شوند، تصمیم ایران همواره بر این بوده که این موضوعات ابتدا از طریق مذاکره حل شوند و در صورتی که به نتیجه نرسیم مشکلات خود را به داوری بین المللی ببریم.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: زمانی که ترکمنستان صادرات گاز خود به ایران را قطع کرد موجب شد تا خساراتی به ما وارد شود که این خسارات را به طرف ترکمنستانی خود اعلام کرده ایم و از آنها خواستیم تا مشکل را با مذاکره حل کنیم، اما اگر ترکمنستان تصمیم گرفته تا این موضوع را از طریق داوری بین المللی حل کند ما نیز استقبال می‌کنیم.

به گزارش شانا، ترکمنستان گاز صادراتی خود را از ابتدای ژانویه سال 95 به ایران قطع کرد، البته این نخستین بار نبود که چنین اقدامی از سوی این کشور انجام می‎شد، پیش از این نیز در سال 1386 و درست زمانی که سرمایی بی سابقه در کشور رخ داد ترکمنستان گاز صادراتی خود به ایران را قطع کرد و موجب شد در گازرسانی به مناطق شمالی کشورمان مشکلاتی به وجود آید.

ایران باوجود آنکه دارای مخزن عظیم گازی پارس جنوبی است اما طی سال‌های اخیر اقدام به وارد کردن گاز از ترکمنستان کرده بود زیرا برای رساندن گاز از مبدا پارس جنوبی به شمال کشور باید نزدیک به یک هزار و 500 کیلومتر خط لوله کشیده می‌شد اما با واردات گاز از ترکمنستان تنها با 100 کیلومتر خط لوله گاز مورد نیاز به استان‌های شمالی کشور رسانده می‌شد.در حال حاضر با وجود خط لوله 48 اینچ شمال-شمالشرق، پایداری لازم در گازرسانی به شهرهای شمالی ایران ایجاد شده است.

 

کد خبر 280094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =