فاصله بین تولید و مصرف بنزین در کشور نزدیک شده است

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به میانگین تولید روزانه 75 میلیون لیتری بنزین کشور و برابری آن با مصرف در 6 ماه دوم امسال، گفت: این به معنای نبود نیاز به واردات بنزین نیست.

به گزارش شانا، علیرضا صادق آبادی امروز (یکشنبه، سوم دی‌ماه) در نشست با نمایندگان رسانه‎ها، افزود: میانگین واردات بنزین در هشت ماه نخست امسال روزانه ١٣ میلیون لیتر بوده است که در 2 ماه اخیر، واردات بنزین بیشتر صرف افزایش حجم ذخیره‌سازی های  راهبردی شده است.

وی با اشاره به این‌که هم اکنون ظرفیت تولید بنزین کشور حدود 78 میلیون لیتر در روز است، گفت: اگر تولید بنزین را به طور میانگین 75 میلیون لیتر در روز در نظر بگیریم، می‌توانیم مصرف داخلی بنزین که حدود همان 75 میلیون لیتر (در 6 ماه دوم سال) است را پوشش دهیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش با بیان این که میانگین مصرف بنزین در 6 ماه دوم همیشه کمتر از 6 ماه نخست سال است، افزود: این به دلیل آغاز فصل سرما و کاهش مسافرت‌ها اتقاق می‌افتد.

به گفته صادق آبادی، میانگین مصرف بنزین کشور در 6 ماه ابتدایی امسال 81.7 میلیون لیتر در روز بوده که این مقدار در 6 ماه دوم به روزانه 75 میلیون لیتر رسیده است.

وی تاکید کرد: البته این به معنای نبود نیاز به واردات بنزین نیست؛ زیرا اقدام‌هایی نظیر تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها گاه سبب کاهش تولید بنزین در کشور می‌شود.

معاون وزیر نفت افزود: زمانی واردات بنزین به معنای واقعی قطع می‌شود که ما به صادر کننده بنزین تبدیل شده باشیم.

صادق آبادی با اشاره به این‌که با راه اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید بنزین کشور به وضع پایداری دست می‌یابد، ادامه داد: البته رشد مصرف سالانه وجود دارد که افزایش قیمت بنزین عاملی است که می‌تواند این افزایش مصرف را تا حدودی متعادل کند.

وی میانگین رشد مصرف بنزین را حدود 6 تا 7 درصد پیش بینی کرد و افزود: در صورت افزایش قیمت، این رشد مصرف حداقل در یک بازه زمانی 6 ماه تا یکسال کاهش خواهد یافت.

سوخت عامل آلودگی هوا نیست

صادق آبادی با بیان این که هم اکنون در پالایشگاه‌های اراک، تبریز، اصفهان و ستاره خلیج فارس بنزین یورو 4 تولید می‌شود، اظهار کرد: روزانه ظرفیت تولید حدود 41 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در این پالایشگاه ها وجود دارد که حدود 23 میلیون لیتر آن در کلانشهرهای کشور توزیع می‌شود.

وی همچنین با اشاره به این که ظرفیت کنونی تولید روزانه حدود 32 میلیون لیتر نفت گاز یورو 4 در پالایشگاه های تهران، اراک، اصفهان، لاوان و ستاره خلیج فارس نیز وجود دارد، افزود: حدود 11 میلیون لیتر نفت گاز تولیدی یورو 4 ما در کلانشهرهای کشور توزیع می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش با بیان این که اگر قرار بود مشکل آلودگی هوای تهران با بنزین و نفت‌گاز یورو 4 حل شود، تاکنون حل شده بود، تاکید کرد: صد در صد سوخت نفت‌گاز و بنزین کلانشهر تهران با استاندارد یورو 4 توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: اغلب سوخت توزیعی دیگر کلانشرها نیز یورو 4 است و اگر به صددرصد نمی‎رسد، به دلیل وجود مشکلات توزیع است.

به گفته وی، جمعی از گازهای قابل احتراق در هوا وجود دارد که هم حاصل سوخت و هم سخت افزار سوخت است که بخش مربوط به سوخت از سوی ما کاملا حل و تعهد وزارت نفت انجام شده است.

شرکت ملی پالایش و پخش به دنبال برنامه های کوتاه مدت برای کاهش نفت کوره است

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در برنامه های شرکت ملی پالایش و پخش برای کاهش نفت کوره تا افق 2020، 2 پالایشگاه اصفهان و آبادان وضع مناسب تری دارند و در 2 پالایشگاه یادشده پروژه های کاهش نفت کوره به قرارداد تبدیل شده اند، همچنین در فاز دوم پالایشگاه آبادان تامین مالی از طریق خط اعتباری چین انجام شده، اعتبارت اسنادی (ال سی) نافذ شده و طراحی اولیه در حال اجراست.

صادق آبادی ادامه داد: در پالایشگاه اصفهان نیز قراراداد، امضا و اقدامات اولیه و آخرین مراحل فاینانس انجام شده است.

به گفته وی، هفته گذشته میان بانک ملت و سهامدار پروژه کاهش نفت کوره پالایشگاه اصفهان توافق‌هایی حاصل شده که امضا میان بانک ملت و اگزیم بانک مرحله بعدی این پروژه است.

صادق آبادی درباره برنامه ایران برای کاهش نفت کوره تولیدی گفت: این‌که بخواهیم ظرف مدت 2 سال باقی مانده واحدهای تولید کننده نفت کوره پالایشگاه‌ها را به واحدهای تولید فرآورده سبک تبدیل کنیم، عملی نخواهد بود.

وی با بیان این که این طرح حداقل به چهار تا پنج سال دیگر زمان نیاز دارد، گفت: زیرا این روند به طراحی اولیه، خرید فناوری، مناقصه، تامین منابع مالی و ... نیاز دارد که در مدت کوتاه انجام پذیر نخواهد شد.

صادق آبادی افزود: هم اکنون این دو پروژه (پالایشگاه های اصفهان و آبادان) وضع خوبی دارند و از بقیه پالایشگاه ها جلوتر هستند.

وی با اشاره به این که در کوتاه مدت چه نسخه ای را تجویز و اجرا کنیم که تولید نفت کوره در پالایشگاه های کشور کاهش یابد، اذعان کرد: این موضوع به مطالعه نیاز دارد و به همین منظور نشست‌هایی با انستیتو مهندسی نفت، معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت، و پژوهشگاه صنعت نفت برگزار کرده ایم که امیدواریم بتوانیم طبق اهدافی که داریم، برنامه خود را برای افق 2020 ارائه دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان این که مشکل کاهش نفت کوره تولیدی به میزان مورد نظر تا افق 2020 تنها برای ایران نیست، ادامه داد: ممکن است در این هدف گذاری بازنگری شود، زیرا این امکان وجود دارد که بسیاری دیگر از کشورها هم نتوانند در این 2 سال باقی مانده برنامه های کاهش نفت کوره خود را اجرا کنند.

کد خبر 280415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =