تاسیسات پارس جنوبی برای ورود به زمستان در آمادگی کامل قرار دارند

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس از آمادگی کامل این شرکت برای تحقق تولید تکلیفی گاز به میزان 570 میلیون مترمکعب در روز در شش ماه دوم امسال خبر داد و گفت: تاسیسات پارس جنوبی برای ورود به زمستان در آمادگی کامل قرار دارد.

به گزارش شانا، یحیی رشیدی با اشاره به این که بهره‌برداری از میدان گازی پارس جنوبی در ابتدای تأسیس این شرکت، زیر نظر شرکت ملی گاز و از سوی مجتمع گاز پارس جنوبی (SPGC) صورت می‌گرفت، تصریح کرد:  پس از گذشت حدود 6 سال بر اساس سیاست‌های کلان وزارت نفت در میادین بالادستی، بهره‌برداری از این مخزن به شرکت نفت و گاز پارس منتقل شد.

وی با اشاره به شروع تولید از مخزن مشترک پارس جنوبی با توسعه فازهای 2 و 3 افزود: در حال حاضر 27 سکوی گازی در این میدان عظیم به بهره‌برداری رسیده است.

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به آمادگی کامل برای تحقق تولید تکلیفی گاز به میزان روزانه 570 میلیون مترمکعب گاز اظهار کرد: در حال حاضر روزانه حدود 555 میلیون مترمکعب گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی برداشت می‌شود که به محض رفع محدودیت‌های دریافت گاز از سوی پالایشگاه‌های پارس جنوبی این رقم می‌تواند به 570 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

رشیدی با یادآوری این که 70 درصد تولید گاز کشور از مخزن مشترک پارس جنوبی تامین می‌شود، افزود: تا انتهای سال 98 برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به میزان حداکثر ظرفیت ممکن افزایش پیدا می‌کند.

وی از بکارگیری جوانان تحصیل‎کرده و متخصص بعنوان رکن اصلی پیشبرد اولویت‌های شرکت نفت و گاز پارس نام برد و گفت: به همین منظور با پایش های مستمر در بخش بازرسی فنی، تعمیرات، عملیات HSE و... هر ساله تا پایان دی‌ماه به منظور هماهنگی با شرکت ملی گاز و کمیته سوخت کشور، برنامه تعمیرات اساسی در خطوط لوله و سکوهای دریایی به مدیریت نظارت بر تولید ارائه می‌شود.

به گفته رشیدی، با بازنگری و تعمیرات اساسی تمامی سکوهای گازی پارس جنوبی در نیمه نخست امسال، آمادگی کامل برای تأمین سوخت زمستانی مورد نیاز کشور بر مبنای تعهدات شرکت نفت و گاز پارس وجود دارد و به صورت صددرصد محقق خواهد شد.

خطوط لوله زیردریایی پارس جنوبی پایش می شوند

وی، بروز خوردگی در خطوط انتقال گاز تاسیسات نفت و گاز را یکی از دغدغه‌های پیش روی صنایع نفت و گاز عنوان کرد و ادامه داد: خوشبختانه بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد، دامنه خوردگی خطوط لوله انتقال گاز فازهای در حال بهره‌برداری پارس جنوبی بخصوص فازهایی که زمان بیشتری از عمر کاری‌شان می‌گذرد، از میانگین متعارف 5MPY در سال پایین‌تر است، بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و مذاکرات با ده شرکت داخلی به منظور اجرای عملیات پیگرانی هوشمند خطوط لوله گازی میدان پارس جنوبی نیز در جریان است که هم‌اکنون پروسه ارزیابی فنی این پیمانکاران به همراه شرکای خارجی‌شان در حال بررسی است.

به گزارش شرکت نفت و گاز پارس، وی ابراز امیدواری کرد که امضای این قرارداد تا پایان امسال به اتمام برسد.

رشیدی ضمن اشاره به پارگی بخشی از خطوط لوله فاز 16 و 19 در سال گذشته، از امضای قرارداد با یک شرکت داخلی به همراه شریک مالزیایی خود به منظور پایش ظاهری خطوط لوله زیردریایی (ROV) خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این قرارداد از اسفندماه امسال آغاز می‌شود و کلیه خطوط لوله و تأسیسات دریایی پارس جنوبی مورد پایش قرار خواهد گرفت.

 
کد خبر 280420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =