راه اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به 100 میلیون یورو نیاز دارد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با بیان این‌که فاز دوم پروژه ستاره خلیج فارس به 100 میلیون یورو نیاز دارد، گفت: ما نگران تامین منابع مالی این طرح نیستیم زیرا این رقم زیاد نیست.

به گزارش خبرنگار شانا، علیرضا صادق آبادی امروز (یکشنبه، سوم دی‌ماه)  در نخستین نشست خبری خود اعلام کرد: راه اندازی فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به کمتر از 100 میلیون یورو نیاز خواهد داشت.

وی با بیان این‌که در 2 ماه گذشته مدیرعامل و هیئت مدیره و کارکنان پالایشگاه ستاره خلیج فارس توانستند تولید بنزین را تثبیت کنند، افزود: از رقم میانگین روزانه 3.5 میلیون لیتر در مهرماه امسال به 8.8 میلیون لیتر در آبان ماه و 10 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در آذرماه رسیدیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس به طور کامل در آذرماه راه اندازی شد، اما به دلیل قطع برق چهار، پنج روزه، فاز نخست، مدتی از کار افتاد.

به گفته صادق آبادی، از فرصت توقف فعالیت چند روزه استفاده کردیم و در پنج روز، بخش‌هایی از فاز دوم را راه اندازی کردیم.

وی با اشاره به ای‌نکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو 4 رسیده است، تصریح کرد: هم اکنون باکیفیت ترین بنزین کشور در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: در نظر داریم فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را برای تولید زودهنگام آماده کنیم و سه واحد آن را راه‌اندازی کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، یوتیلیتی‌ها برای هر سه فاز به تثبیت رسیده، میزان برق، بویلرها و ... آماده شده و پانچ‌های موجود هم برطرف شده است.

وی سهم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را در افزایش تولید بنزین کشور بسیار مهم عنوان کرد و گفت: این پروژه با راه‌اندازی فاز دوم به درآمد خوبی خواهد رسید که می تواند سرمایه راه اندازی فاز بعدی را تامین کند.

وی توضیح داد: با راه اندازی فاز نخست 30 درصد درآمد ایجاد شده اما امکان بازپرداخت وجود ندارد، فاز دوم به منابع مالی نیاز دارد که نگران تامین آن نیستم و با تکمیل فاز دوم، ثروت ایجاد خواهد کرد.

صادق آبادی تاکید کرد: همه تجهیزات مورد نیاز سفارش داده و دریافت شده است.

جابه‌جایی مدیران شرکت ملی پخش به طرح برندینگ ارتباط ندارد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: جابه‌جایی مدیران مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارتباطی به طرح موضوع طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت (شرکت‌های صاحب نشان) در مجلس محترم شورای اسلامی ندارد و تنها همزمانی این دو مورد، شائبه ایجاد کرد.

به گفته وی، به همین منظور وزیر نفت دستور بررسی صادر کردند که تاکنون مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تبریز ابقا شده است و بقیه مدیران به دلایلی از جمله نحوه سوخت‎رسانی و ... برکنار شده اند.

صادق آبادی تاکید کرد: وزیر نفت در نامه ای درخواست کرد که اگر مدیری به این دلیل از کار برکنار شده است، فوری رسیدگی و به سمت خود بازگردانده شود.

تولید 2 میلیون لیتر بنزین آلکیلات (سبز) در پالایشگاه آبادان تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه هم اکنون حدود 600 هزار لیتر بنزین آلکیلات (بنزینی با اکتان بالا و گوگرد پایین) در پالایشگاه آبادان تولید می شود، افزود: با انجام اقدام‌هایی در بخش ابزار دقیق این واحد، این رقم تا پایان امسال به روزانه 2 میلیون لیتر خواهد رسید.

صادق آبادی با بیان این‌که واحدی به نام آلکیلاسیون در پالایشگاه آبادان وجود دارد که به تولید روزانه بنزین یورو 4 در پالایشگاه کمک می‌کند، افزود: واحد اسید به عنوان پیش نیاز واحد آلکیلاسیون است که هم اکنون به دلیل قدمت بالا و خوردگی های بسیار در حال تعمیر است؛ این موضوع سبب شده  است که تولید بنزین آلکیلات در این پالایشگاه با کاهش روبه‌رو شود.

وی با بیان این‌که از بنزین آلکیلات به عنوان بنزین سبز یاد می‌شود، توضیح داد: این بنزین به رنگ کاملا سفید است که بوی نعنا می دهد و نه پایه آروماتیک نه پایه الفین دارد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به اینکه از اوایل آبان امسال به منظور راه اندازی این واحد و برطرف کردن مشکلات واحد اسید، فعالیت هایی را آغاز کردیم، افزود: هم اکنون حدود 600 هزار لیتر بنزین آلکیلات تولید می شود که به زودی به یک میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: با رفع مشکلات بخش ابزار دقیق میزان تولید بنزین آلکیلات پالایشگاه آبادان تا پایان امسال به 2 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

کد خبر 280421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =