شرکت ملی پالایش و پخش از سازندگان داخلی حمایت می‌کند

معاون وزیر نفت در امور پالایش گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از کالاهای ساخت داخل که به تولید اقتصادی با صرفه منجر شود، حمایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار شانا، علیرضا صادق آبادی صبح امروز (یکشنبه، سوم دی‌ماه)  در نشست با خبرنگاران گفت: در دولتی ماندن یا واگذاری پالایشگاه‌های امام خمینی (ره) شازند و آبادان به بخش خصوصی ما دخیل نیستیم و تنها بر اساس مصوبه ای که تصویب می‌شود مجری آن خواهیم بود.

وی با بیان این‌که طبق اصل 44 تصدی گری دولت باید کاهش یابد، افزود: طبق اصل 44 مالکیت پالایشگاه‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شود و دولت تنها می تواند برای نظارت بر عملکرد در هیئت مدیره عضوی منصوب کند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش همچنین درباره نارضایتی‌هایی که در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند وجود داشت و حواشی پیش آمده راجع به انتقال نیروها به شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت توضیح داد: عده ای که در زمان راه اندازی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به این شرکت رفته بودند، قرار بود پس از پایان کار بازگردند که به دلیل تغییرات مدیریتی، این موضوع محقق نشده بود.

صادق آّبادی ادامه داد: از سویی دیگر در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت به دلیل حجم بالای بازنشستگی نیاز به نیرو داشتیم بنابراین صلاح دیده شد این جابه‌جایی ها در داخل انجام شود، به همین منظور کمیته ای تشکیل شد و درخواست افرادی که می توانستند به شهرهای مجاز منتقل شوند، بررسی و اجرایی شد.

سیراف در مرحله پذیرش عاملیت به سر می‌برد

صادق آبادی درباره پروژه سیراف گفت: این پروژه در حال مذاکرات نهایی برای پذیرش عاملیت و امضای موافقت نامه های مالی مجزا (individual credit agreement) است.
 
به گفته وی، سرمایه گذارهای سیراف خصوصی هستند و این درجه از آزادی را دارند که بنا به منابع مالی و تضامینی که می توانند تامین کنند، نسبت به تولید محصول در پایین دست اقدام کنند.
 

حمایت از ساخت داخل به شرط صرفه اقتصادی رویکرد پالایش و پخش است

صادق آبادی با اشاره به این‌که سیاست ما حمایت از ساخت و فناوری داخل است، افزود: اما این حمایت نباید منتهی به تولید محصولی شود که تاثیر مثبت اقتصادی نداشته باشد.

وی تاکید کرد: ما حاضریم پیشنهادهای سازندگان را بشنویم و از مواردی که به تولید اقتصادی با صرفه منجر شود، حمایت کنیم.

به گفته معاون وزیر نفت در امور پالایش، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از سازندگان داخلی انتطار دارد که اگر کالایی تولید می‌کنند روزآمد باشد، نه این‌که تنها با حمایت از  کالایی سال‌ها بدون بهبود و هماهنگی با بازار جهانی روند ساخت ادامه یابد.

صادق آبادی با بیان این‌که به عنوان مثال کاتالیست به تنهایی قیمت ندارد، اما نقش مهی در اقتصاد یک پالایشگاه دارد، عنوان کرد: کاتالیست ها نقش مهی در تولید و حاشیه سود پالایشگاه دارد و با این‌که قیمت چندانی ندارد اما سرمایه زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین باید از تولیدش حمایت کرد.

وی افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این زمینه حمایت‌‌هایی داشته است و هم اکنون کاتالیست‌های واحدهای زیادی در داخل ساخته می‌شود که آخرین مورد آن در واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود.

مقصر آلودگی هوای کشور نیستیم

صادق آبادی  در ادامه با بیان اینکه همه تصور می کردند که اگر بنزین و نفت گاز توزیعی یورو 4 باشد، مشکل آلودگی هوای کلانشهر تهران حل می‌شود، افزود: هم اکنون شاهد هستیم که آلودگی هوا همچنان باقی است و ما مقصر آن نیستیم.

وی افزود: با یک آزمایش ساده با 2 خودروی استاندارد و غیر استاندارد می‌توان متوجه شد که آلودگی در اثر احتراق ناقص سوخت ایجاد می‌شود.

به گفته معاون وزیر نفت در امور پالایش، ما نمی توانیم خودروهایی داشته باشیم که برای سوخت یورو 4 طراحی نشده اند اما انتظار داشته باشیم که سوخت را به‌طور استاندارد بسوزانند.

صادق آبادی با تاکید بر این‌که مسئول آلودکی هوای تهران نیستیم، تصریح کرد: اما مسئول توزیع بنزین و نفت گاز یورو 4 هستیم و به تعهد خود عمل کرده ایم.

آماده همکاری با بخش خصوصی برای صادرات گاز مایع هستیم

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: این ظرفیت وجود دارد که با بخش خصوصی به منظور صادرات گاز مایع و گشایش بازارهای جدید همکاری و در این زمینه مذاکره کنیم.

در ادامه، محمدرضا موسوی خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان این‌که امسال بازارهای اطراف ما در گاز مایع (LPG) اشباع شده بودند، گفت: صادرات این فرآورده نسبت به رقم روزانه 700 تن پارسال ، کاهش یافته و به میانگین 100 تن در روز رسیده است.

وی همچنین از قطع صادرات گازوئیل از ابتدای مهر امسال خبر داد و گفت: صادرات گازوئیل پارسال روزانه 14 میلیون لیتر بود که این رقم در 9 ماه نخست امسال به میانگین هشت میلیون لیتر در روز رسید.

موسوی خواه با بیان این‌که پارسال صادرات گازوئیل روند مطلوبی داشت، تصریح کرد: صادرات گازوئیل امسال تا شهریور ماه نیز روند مناسبی داشت.

به گفته وی، پارسال صادرات نفت کوره روزانه 46 میلیون لیتر بود که امسال به دلیل افزایش عرضه در داخل به میانگین وزانه 45 میلیون لیتر رسیده است.

فرجام کارت سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که ما خلاف مصوبات مجلس شورای اسلامی عمل  نمی‌کنیم، افزود: کارت سوخت فعلا وجود دارد، اما درباره بنزین با توجه به تک نرخی بودن آن، بیشتر مردم از کارت جایگاهداران استفاده می‌کنند.

تفاوتی میان جایگاه معمولی با جایگاه زیر پوشش شرکت‌های صاحب نشان وجود ندارد

صادق آبادی با بیان این‌که در مسئله شرکت های زنجیره ای توزیع سوخت (شرکت‌های صاحب نشان) نباید تنها دو یا سه هزار جایگاه دار دیده شوند، تاکید کرد: این طرحی است که باید در آن منافع 80 میلیون ایرانی لحاظ شود.

وی ادامه داد: مردم دوست دارند که خدمات خوب و رقابت پذیر دریافت کنند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش با بیان این‌که درباره شرکت های زنجیره ای توزیع برداشتی نادرست وجود داشت که ما سعی کردیم آن را اصلاح کنیم، افزود: در هیچ کسب و کاری اجبار نیست و هرکسی به سمت کسب و کار دستوری برود، بدون شک موفق نخواهد شد.

وی افزود: بنابراین اگر دستورعملی وجود داشت که بین جایگاهداران معمولی با جایگاه‌های عرضه سوخت زیر پوشش شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت، فرقی قائل می شد، ما آن را لغو کرده ایم.

صادق آبادی تاکید کرد: برای رفع نگرانی‌ها در این باره، به این سمت رفتیم که فرقی بین  جایگاه‌های زیر پوشش شرکت‌های صاحب نشان و معمولی وجود نداشته باشد و به همین منظور با جایگاهدارانی که زیر پوشش این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند و همچنین دیگرجایگاه داران، نشست هایی را برگزار کردیم و دیدگاه‌های آنها را جویا شدیم.

وی افزود: دومین اقدام این بود که صاحبانی که به طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره ای توزیع سوخت اضافه می‌شوند، اگر به هردلیلی ناراضی بودند، بتوانند از این طرح خارج شوند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش ادامه داد: طبیعی است که مردم زمانی برای آنان توزیع سوخت ازسوی شرکت‌های صاحب نشان معنی دارد که خدمات و قیمت قابل رقابت دریافت کنند؛ بنابراین در نظر داریم که اگر مجلس محترم شورای اسلامی هم قبول کند، سقف قیمتی قایل شویم که شرکت‌های صاحب نشان بتوانند بین کف و سقف قیمت، رقابت کنند.

وی تاکید کرد: قصد ما این است که این طرح به نحوی اجرایی شود که در نهایت 80 میلیون شهروند ایرانی از آن رضایت داشته باشند.

هیچ رانتی در طرح شرکت‌های زنجیره ای توزیع سوخت وجود ندارد
 
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش در خصوص اهلیت شرکت های شرکت های زنجیره ای سوخت (برند) که در این طرح وارد شده و و ثبت نام کرده اند، گفت: اغلب این شرکت ها در زمینه عرضه و توزیع سوخت فعال بوده و کاملا مورد ارزیابی قرار گرفته اند.
 
موسوی خواه در این باره افزود: از ۸۵ شرکتی که در زمینه این طرح، تاسیس شده‌اند، ۹ شرکت پالایشی هستند.
 
وی ادامه داد: سه شرکت گاز مایع، ۱۳ شرکت در زمینه حمل و نقل، پنج شرکت فعال در سی ان جی و ۴۷ شرکت باقیمانده نیز صاحبان دارای مجاری عرضه‌ هستد که وارد این طرح شده‌اند.
 

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، همه اسناد مالی از سوی سازمان حسابرسی مستقل ارزیابی شده، توان‌های مالی آنها بررسی شده و بر اساس روش‌های تدوین شده، شرکت‌های تایید شده از نظر قانونی مشکلی ندارند،.

موسوی خواه تاکید کرد: هیچگونه رانتی در شرکت‌های زنجیره ای توزیع فرآورده ایجاد نشده و حاضر به ارائه مستندات در این زمینه هستیم.

واکنش شرکت ملی پخش در زمان وقوع بحران عالی بود

صادق آبادی با قدردانی از همه کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به دلیل واکنش سریع و به‌موقع در زمان بحران، افزود: همکاران ما توانستند در حجم بالای مصرف بنزین در روز وقوع زلزله پنج و دو دهم ریشتری تهران، طی یک روز و نیم حدود 30 میلیون لیتر بنزین در استان تهران توزیع کنند.

وی گفت: این عملیات یک مانور خوبی برای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به شمار می‌آید به طوری که هیچ جایگاهی بدون بنزین نماند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش درباره عرضه سوخت در دیگر استان‌ها هنگام وقوع بحران و زلزله گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با سوخت رسانی به موقع توانست آرامش را در استان‌های زلزله‌زده ایجاد کند.

در همین زمینه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز گفت: در زلزله کرمانشاه و تهران نخستین ارگان دولتی که خدمات رسانی را آغاز کرد، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بود.

موسوی‌خواه درباره آمار سوخت رسانی به استان کرمانشاه در روزهای زلزله توضیح داد: توزیع بیش از ۱۶ میلیون لیتر بنزین، ۲۱ میلیون لیتر نفت گاز، بیش از هشت هزار سیلندر ۱۱ کیلویی گاز مایع، نصب 5 پرتابل گاز مایع، ۱۹ میلیون لیتر نفت سفید که ۵ میلیون لیتر آن رایگان توزیع شد، ۴۳۰ میلیون تومان کمک های نقدی همکاران و ... بخشی از اقدام‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این استان بوده است.

در صورت تداوم سوآپ نفت‌خام کرکوک، خط لوله احداث می شود

عباسعلی جعفری نسب، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در ادامه این نشست خبری درباره سوآپ نفت میدان‌های کرکوک عراق گفت: طبق توافقی که هم اکنون انجام شده، طرف عراقی باید حدود 30 تا 60 هزار بشکه نفت خام را با نفتکش‌های جاده پیما به دره شهر منتقل کند که ضمانت این انتقال با طرف عراقی است.

وی ادامه داد: اگر این سوآپ تداوم یافت و به ظرفیت های بالاتر از 60 هزار بشکه در روز رسید، یک خط لوله نفت از کرکوک تا تنگ فنی به ظرفیت انتقال 250 تا 400 هزار بشکه احداث می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، تغییرات در انبار دره شهر به منظور دریافت نفت خام سوآپ عمده نبوده و هزینه زیادی نداشته است.

کد خبر 280424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =