۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
  • کد خبر: 280516
قیمت نفت در 2018 ثابت می‌ماند

رئیس یک مؤسسه مشاوره آمریکایی پیش‌بینی کرد که قیمت نفت در پایان سال آینده میلادی نزدیک به سطح کنونی باقی بماند.

به گزارش شبکه سی ان بی سی، جینا سانچز، مدیر عامل مؤسسه مشاوره چانتیکو گلوبال، تحلیلی از وضع کنونی و آینده بازار نفت ارائه داد که در ادامه می‌آید.

با نزدیک شدن به پایان سال 2017 میلادی، کاهش عرضه اوپک و بهبود تقاضای جهانی نفت، به بازار این کالا کمک کرده و قیمت آن رو به افزایش گذاشته است.

با این همه، داستان در سال آینده متفاوت خواهد بود و شاهد دو دیدگاه متفاوت درباره سال آینده هستیم که می‌توانند بر قیمت نفت تأثیر بگذارند.

قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا دیروز (سه‌شنبه پنجم دی ماه) برای نخستین بار در دو سال و نیم اخیر، از 60 دلار برای هر بشکه فراتر رفت، زیرا انفجار در یک خط لوله صادرات نفت لیبی سبب شد عرضه روزانه 90 هزار بشکه نفت این کشور مختل شود.

در برآوردهای خوشبینانه اوپک، فرض شده است که کاهش عرضه این سازمان ادامه می‌یابد و ذخیره‌سازی بیش از حد نفت در سال آینده میلادی بالأخره تمام می‌شود.

با این همه، این دیدگاه با چالش‌هایی رو به رو است. از جمله، آژانس بین‌‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که رشد تولید نفت شیل در آمریکا ادامه خواهد یافت. به هر حال، از دید ما سال آینده میلادی دو بخش متفاوت خواهد داشت.

نیمه نخست سال 2018 میلادی

در نیمه نخست سال 2018 میلادی، ما به رشد قیمت نفت خوشبین هستیم؛ می‌دانیم که عربستان همچنان برای خصوصی کردن بخشی از شرکت آرامکو و عرضه عمومی سهام آن در اواخر سال 2018 میلادی تمایل نشان می‌دهد.

بر این اساس، عربستان پیش از فروش سهام آرامکو، همچنان برای بالا نگه داشتن قیمت نفت انگیزه خواهد داشت. با این همه، احتمال پایان همکاری روسیه با اوپک، می‌تواند این دیدگاه را به چالش بکشد.

نیمه دوم 2018

ما برای عقب نشینی نسبی قیمت شاخص نفت خام برنت به بازه حدود 58 تا 61 دلار در پایان سال 2018 میلادی، دلایلی مشاهده می‌کنیم، نخست، در صورت عرضه سهام آرامکو و پس از تکمیل این فرایند، مسئولان عربستان باید دوباره بر مسائل مالی داخلی خود متمرکز شوند. کاهش تولید کنونی اوپک فشارهایی به بودجه عربستان وارد و این کشور را به برداشت از ذخایر ارزی خود وادار کرده است. این جایگاه از نظر مالی ناپایدار است و باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود، دوم، اگرچه به نظر می‌رسد رشد تولید نفت شیل آمریکا کند شده، در قیمت کنونی نفت انگیزه تولیدکنندگان آمریکایی برای تصاحب سهم بیشتر از بازار و سرمایه‌گذاری در افزایش تولید نفت، بالاست. هنگامی که عزم عربستان برای کاهش تولید نفت متزلزل شود، بازار دوباره با سیل عرضه رو به رو خواهد شد.

به نظر نمی‌رسد که در سال 2018 میلادی شاهد سقوط شدید قیمت نفت باشیم، زیرا تقاضا به تدریج در این سال افزایش می‌یابد و به طور کلی، به بازار کمک می‌کند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که بازار نفت در سال 2018 میلادی تقریباً ثابت و قیمت شاخص برنت در پایان این سال 59 دلار باشد.

کد خبر 280516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =