دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز تحویل یوری سنتورین شد

چهار سال فعالیت محمدحسین عادلی در مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) به‌عنوان دبیرکل، روز یکشنبه، 31 دسامبر (دهم دی‌ماه) به پایان رسید و وی مجمع کشورهای صادرکننده گاز را به دبیرکل روسی این مجمع تحویل داد.

به گزارش شانا، اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) در نوزدهمین نشست وزارتی این مجمع در 12 مهرماه (چهارم اکتبرماه)  با اکثریت آرا یوری سنتورین روس را به‌عنوان دبیرکل جدید این سازمان برگزیدند، وی سوم ژانویه و پس از پایان تعطیلات کریسمس کارش را در دبیرخانه این مجمع آغاز می کند.

دبیرکل ایرانی مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در 2 دوره دبیرکلی خود در این مجمع توانست این نهاد بین‌المللی را به دنیا معرفی کند در چهار سال فعالیت خود اقدام‌های مهمی انجام داد که از جمله آنها می توان به ارائه سند چشم انداز بازار گاز جهان در دو هفته گذشته که پیش بینی بازار گاز را در میان و بلند مدت تا سال ٢٠٤٠ برآورد می‌کند، انتشار نخستین بولتن آمار سالانه در  ماه دسامبر که آمار مربوط به حوزه گاز همه کشورهای عضو جی‌یی‌سی‌اف شامل می‌شود، اشاره کرد.

با مدیریت دبیرکل ایرانی جی‌یی‌سی‌اف نخستین سمینار بین المللی این مجمع نیز 22 نوامبر 2017 با استقبال گسترده وزیران عضو جی‎یی‎سی‎اف در سانتاکروز بولیوی برگزار شد.

محمدحسین عادلی درباره مهمترین برنامه‌های آینده این نهاد بین‌الملیی به شانا گفت: همکاری بین کشورهای صادرکننده گاز در سه زمینه ایجاد شاخص قیمت گاز، راهبرد بازاریابی گاز و محیط زیست آغاز و جلسه‌های متعددی برای آن برگزار شده است.

وی با بیان این که در هریک از زمینه‌های فوق به‌ویژه در چگونگی ایجاد شاخص قیمت، پیشرفت‌هایی صورت گرفته است، بر ضرورت توجه به این موارد تاکید و اظهار کرد:  امیدوارم در این سه زمینه مجمع کشورهای صادرکننده گاز به نتیجه برسد و از این طریق بتواند اثر خود را بر بازار جهانی گاز دو چندان کند.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات، ١٢ عضو اصلی جی‌یی‌سی‌اف هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو و آذربایجان به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

شانا پیش‌تر و در آستانه برگزاری نوزدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) که ۱۲مهرماه در مسکو برگزار شد به بررسی چهار سال فعالیت دبیرکل ایرانی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در جی‌یی‌سی‌اف با عنوان «دنیا مجمع کشورهای صادرکننده گاز را شناخت» پرداخته بود.

شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر نیز 21 آذرماه ضمن قدردانی از محمد حسین عادلی و دستاوردهای برجسته این نهاد در چهار سال اظهار کرده بود: مجمع کشورهای صادر کننده گاز در سال‌های اخیر هر روز پیشرفت کرده و امروز به یک سازمان جهانی با اعتبار بدل شده است.

امیر قطر همچنین از اقدام‌های مختلف دبیرخانه از جمله تولید بیش از ٦٠ گزارش و تحقیق در باره بازار گاز جهان و نیز چشم انداز بازار گاز دنیا قدردانی کرد.

 

 

کد خبر 280560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =