پرداخت هرگونه وجهی از محل بودجه کل کشور به ورزش حرفه‌ای ممنوع است

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در واکنش به خبر روز جمعه هفته گذشته (هشتم دی‌ماه) خبرگزاری مهر با عنوان «مسئولان وزارت نفت به دنبال انحلال تیم فوتبال صنعت نفت آبادان» توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شانا، متن جوابیه روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به خبرگزاری مهر به شرح زیر است:

«موسسه فرهنگی ورزشی صنعت نفت آبادان به موجب ماده (1) اساسنامه، به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی و خصوصی است که در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به ثبت رسیده است.

این موسسه طی سالیان متمادی و مستند به مفاد ماده (19) اساسنامه برای تامین درآمد فعالیت‌های خود از کمک‌های ارگان‌های مختلف به‌ویژه از کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بهره جسته و از حمایت‌های مادی و معنوی متعددی برخوردار بوده است.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال‌های گذشته با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود از جمله بند (ج) ماده 5 قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران مصوب 1356 مبنی بر امکان کمک به ورزش که در قوانین بودجه نیز به رسمیت شناخته شده است، همواره این موسسه را مورد حمایت‌های همه جانبه خود قرار داده است.

تیم فوتبال صنعت نفت آبادان ملقب به برزیل ایران که بخشی از موسسه فرهنگی و ورزشی صنعت نفت آبادان است با حمایت‌های این شرکت در سال‌های اخیر در کمال افتخار توانسته است از لیگ دسته یک فوتبال به لیگ برتر راه یافته و در زمره باشگاه‌های حرفه‌ای ایران قرار گیرد.

همچنین از حمایت‌های این شرکت در سال‌های گذشته می‌توان به عنوان نمونه به کمک‌های نقدی و انعقاد قرارداد تبلیغاتی برای بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف سوخت با آن موسسه اشاره کرد که در مورد ایراد دستگاه‌های نظارتی واقع شده است.

با توجه به حضور تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در لیگ برتر، قوانین و مقررات بالادستی موجود از جمله برنامه‌های توسعه پنجم و ششم کشور حمایت از باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال کشور (به عنوان باشگاه‌های حرفه‌ای) را با موانع قانونی مواجه ساخته است.

مستند این مدعا تبصره‌هایی از مواد قوانین فوق‌الذکر در این خصوص است، به موجب تبصره بند «ب» ماده 13 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1388 پرداخت هرگونه وجهی از محل بودجه کل کشور به هر شکل به ورزش حرفه‌ای ممنوع است و از همه مهمتر در قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1394، مفاد تبصره مذکور عینا و با شدت بیشتری مورد تنفیذ قرار گرفته است.

چنانکه تبصره 2 ماده 94 مقرر می‌دارد «پرداخت هرگونه وجهی از محل بودجه کل کشور به هر شکل و به هر نحو به ورزش حرفه‌ای ممنوع است» و در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی است.

علاوه بر این، در اساسنامه جدیدالتصویب شرکت ملی نفت ایران مصوب سال 1395 مفاد بند (ج) ماده قانون 5 اساسنامه سابق این شرکت حذف و هیچ راهکاری برای مساعدت و کمک مانند گذشته پیش بینی نشده است، به گونه‌ای که اکنون یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مدیران و مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران یافتن راه حلی قانونی در جهت کمک به این تیم محبوب و پرطرفدار فوتبال ایران است تا شاهد استمرار موفقیت‌های تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در آینده باشیم.

با امعان نظر به مراتب مزبور متاسفانه اخیرا ملاحظه می‌شود که در سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی، بدون اطلاع از موانع و محدودیت‌های یاد شده و تلاش‌های این شرکت جهت رفع آنها، هجمه‌ها و تبلیغات ناروا و نادرستی علیه این شرکت ایجاد کرده‌اند در حالی که واقعیت همانطور که ذکر شد به گونه دیگری است.

کد خبر 280595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =