دوستی نفتی روسیه و چین برای اروپا پرهزینه می‌شود

افزایش همکاری نفتی چین و روسیه سبب می‌شود هزینه خرید نفت برای مشتریان اروپایی افزایش یابد.

به گزارش شبکه بلومبرگ، با افزایش عرضه نفت روسیه به چین، اروپا وادار خواهد شد هزینه بیشتری برای خرید نفت بپردازد.

طبق اعلام مؤسسه مشاوره اف جی ئی، با افزایش مصرف نفت چین، صادرات نفت از پایانه نفتی پریمورسک روسیه در دریای بالتیک در شمال اروپا کاهش می‌یابد و این مسئله قیمت انواع گوناگون نفت خام صادراتی به این قاره را بالا می‌برد.

روسیه هم اکنون بزرگترین عرضه کننده نفت به چین است و قصد دارد در سال 2018 میلادی صادرات روزانه نفت خود به چین را 200 هزار بشکه نسبت به سال 2017 میلادی افزایش دهد.

مؤسسه اف جی ئی اعلام کرد: روسیه به سرعت در حال انتقال عرضه نفت خود از اروپا به سوی چین است؛ در حالی که طبق پیش‌بینی ما مجموع صادرات نفت روسیه در سال 2018 میلادی افزایش نمی‌یابد، عرضه شاخص اورالز این کشور، به ویژه از پایانه پریمورسک کاهش می‌یابد و این مسئله قیمت این شاخص را بالا می‌برد.

برآورد این مؤسسه نشان می‌دهد عرضه شاخص اورال روسیه در ماه ژانویه امسال 160 هزار بشکه در روز نسبت به پارسال کمتر می‌شود و عرضه نفت از پایانه نووروسیسک در دریای سیاه نیز ثابت باقی خواهد ماند.

تغییر رویکرد صادراتی روسیه سبب شده است قیمت شاخص نفت خام اورال این کشور در ماه دسامبر سال 2017 میلادی نسبت به ماه پیش از آن افزایش یابد.

روسیه نفت خود را از راه خط لوله و همچنین با نفتکش از طریق پایانه‌های نفتی در شرق این کشور به چین صادر می‌کند. آغاز بهره برداری از یک مسیر جدید نیز ظرفیت صادرات نفت روسیه به چین از طریق خط لوله «ئی‌اس‌پی‌او» را 2 برابر کرده و به 600 هزار بشکه در روز رسانده است.

همچنین شرکت «سی‌ئی‌اف‌سی» چین بخشی از سهام روسنفت، بزرگترین شرکت نفتی روسیه، را به قیمت 9 میلیارد دلار خریده و به یکی از معامله‌گران عمده نفت خام روسیه تبدیل شده است.

کد خبر 280624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =