4 دانشجو و یک خانم در جمع مفقودشدگان نفتکش ایرانی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از اعزام کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی به چین خبر داد و گفت: سرنوشت کارکنان نفتکش حادثه‌دیده به‌زودی مشخص می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد درباره حادثه شامگاه شنبه (16‌دی‌ماه) برای نفتکش تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران توضیح داد: یک فروند نفتکش متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و تحت پرچم کشور پاناما که حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی از مبدا بندر عسلویه به کره جنوبی بود، دیروز ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران در محدوده دریایی چین (۱۶۰ مایلی بندر شانگهای چین) با کشتی باری چینی برخورد می‌کند و بر اثر این اتفاق، متاسفانه بلافاصله نفتکش دچار انفجار و حریق می‌شود.

وی با اشاره به این‌که این نفتکش ۳۲ خدمه داشت که ۳۰ نفر آن ایرانی و 2 نفر تبعه کشور بنگلادش هستند، ادامه داد: براساس اطلاعات به‌دست آمده، چهار نفر از خدمه ایرانی دانشجوی دریانوردی بوده‌اند که دوره کارآموزی‌شان را در این نفتکش سپری می‌کردند،  همچنین یک تن از همسران کارکنان روی کشتی حضور داشته است.

راستاد ادامه داد: متعاقب این حادثه، کشتی باری چینی موفق می‌شود نفرات و کشتی خود را از  محل حادثه خارج کند، اما به دلیل وسعت حریق به شعاع ۱۰۰۰ متر، تاکنون عملیات امداد برای یافتن ۳۲ خدمه نفتکش ایرانی ناموفق بوده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این‌که کمیته بررسی سانحه دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شد، یادآور شد: رایزنی‌ و پیگیری با مراجع داخلی و بین‌المللی مرتبط در حال انجام است تا زوایای مختلف این سانحه بررسی شود، همچنین با مراجع دریایی چین و کشورهای همجوار مذاکراتی صورت گرفته تا حداکثر تلاش برای امداد و نجات مدنظر قرار گیرد.

سازمان بنادر به عنوان مرجع دریایی کشور در حال پیگیری است

راستاد با اعلام این‌که در همین زمینه با سفیر ایران در چین و سرکنسولی کشورمان در شانگهای گفت‌و‌گو‌هایی صورت گرفته تا از وضع امداد و نجات در منطقه رخداد حادثه باخبر شویم، تصریح کرد:  از صبح امروز، کشتی‌های نجات چینی برای اطفای حریق و نجات دریایی در محل حضور داشته‌اند و امیدواریم عملیات امداد و نجات، سرنوشت خدمه مفقود شده نفتکش ایرانی را مشخص کند.

وی تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی  براساس کنوانسیون ایمنی جان اشخاص در دریا، به دلیل این‌که خدمه نفتکش اتباع ایرانی بوده‌اند، این اختیار را دارد که به عنوان مرجع دریایی در فرآیند رسیدگی سانحه حضور داشته باشد.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، رایزنی‌ها برای اعزام سریع کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی به محل حادثه به منظور پیگیری‌های لازم و مشخص شدن سرنوشت کارکنان نفتکش در حال انجام است.

کشور چین با همه توان در حال امدادرسانی است

راستاد با بیان این‌که عملیات امداد و نجات از سوی کشوری انجام می‌شود که سانحه در آب‌های تحت مالکیت و محدوده آن رخ داده باشد، عنوان کرد: کشور چین با همه توان برای پیگیری این حادثه، کشتی‌های امداد و نجات خود را به محل حادثه اعزام کرده، بنابراین حضور کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی برای حصول اطمینان از ارائه خدمات، ضروری  است.

وی درباره علت اصلی این سانحه دریایی اعلام کرد: متعاقب تکمیل عملیات امداد و نجات، بررسی ابعاد سانحه انجام می‌شود. به‌طور معمول تصادم در دریا در مسیرهای پر تردد گاه به دلیل اشتباه در محاسبه مسیرها اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سامانه ثبت تردد کشتی‌ها و سامانه شناسایی خودکار کشور چین از  این حادثه ارزیابی دقیقی خواهد کرد و پس از آن می‌توان نتیجه گرفت که کدام شناور مقصر حادثه بوده است.

کد خبر 280671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =