تولید بیش از 17 میلیون مگاوات ساعت برق در نیروگاه متمرکز پارس جنوبی

مدیر عملیات تولید شرکت نفت و گاز پارس گفت: از ابتدای راه‎اندازی نیروگاه متمرکز پارس جنوبی تاکنون، 17 میلیون و 700 هزار مگاوات ساعت برق در نیروگاه متمرکز پارس جنوبی تولید شده است.

به گزارش شانا، علیرضا عبادی با اعلام این‌که در شرایط کنونی، نیروگاه متمرکز پارس جنوبی تنها منبع تامین‎کننده انرژی در تعداد زیادی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی است، گفت: این نیروگاه با ثبت 76 هزار نفر ساعت کار بدون حادثه، به عنوان زیرمجموعه معاونت عملیات و پشتیبانی، از سال 88 تاکنون در حال بهره‎برداری است.

مدیر عملیات تولید شرکت نفت و گاز پارس، درباره ویژگی‌ها و موقعیت نیروگاه متمرکز گفت: این نیروگاه مشتمل بر 6 واحد گازی مدل V94.2 مجموعا به ظرفیت نامی 1000 مگاوات به همراه سیستم‌های جانبی شامل دیزل خانه، ایستگاه تقلیل فشار گاز، کمپرسور خانه، پمپ خانه و ایستگاه آتش نشانی، 2پست 132 و یک پست 400 کیلو ولت در زمینی به مساحت 28 هکتار در شمال شرقی فازهای 15 و 16 واقع است.

عبادی به تشریح جزئیات تولید برق در نیروگاه متمرکز پرداخت و گفت: از ابتدای بهره‎برداری از این نیروگاه، بیش از 17 میلیون و 700 هزار مگاوات برق تولید شده که از این مقدار، 7 میلیون و 700 هزار مگاوات ساعت برق به فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی و مابقی نیز به شبکه سراسری اختصاص داده شده است.

وی اظهار کرد: چشم‎انداز نیروگاه متمرکز پارس جنوبی، تامین برق ایمن و پایدار فازهای پالایشگاهی پارس یک (فازهای 10-9، 16-15، 18-17، 21-20)، فازهای پالایشگاهی پارس دو (فازهای 12، 13، 19، 24-22) و نیز پشتیبان برق فازهای یک تا هشت، تاسیسات میعانات گازی، آبگیرها، مصارف منطقه ویژه انرژی و صنایع پایین‎دستی است، ضمن آن‎که به عنوان یک منبع مطمئن در تأمین برق شبکه سراسری در مواقع کمبود انرژی ثمربخش بوده است.

مدیر عملیات تولید شرکت نفت و گاز پارس برق‎رسانی ایمن، پایدار و مستمر به فازهای پالایشگاهی مناطق پارس یک و دو را ماموریت بسیار مهم نیروگاه متمرکز عنوان کرد و گفت: بر همین اساس و به منظور افزایش پایداری تولید، این نیروگاه در قالب پروژه‎ای با احداث پست و خطوط 400 کیلو ولت، مهرماه امسال به شبکه سراسری برق متصل شد.

به گفته عبادی، با احداث این پست برق، دریافت انرژی از شبکه سراسری امکان‏‎پذیر شده و ضمن پایداری واحدهای نیروگاه و تامین انرژی فازهای پالایشگاهی در شرایط ایمن و مستمر، در صورت بروز نارسایی در تولید توان نیروگاه، تأمین انرژی الکتریکی فازهای پالایشگاهی تا حد بسیار زیادی از طریق اتصال به شبکه سراسری از دو نقطه (132 و 400 کیلوولت) تضمین خواهد شد.

وی با بیان این‌که شرکت نفت و گاز پارس با هدف حمایت از محیط زیست، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و گازهای گلخانه‎ای را یکی از اهداف مهم خود می‎داند و در این مسیر گام‌های موثری برداشته است، افزود: برای رسیدن به این هدف، تبدیل نیروگاه گازی پارس جنوبی به نیروگاه سیکل ترکیبی در دستور کار مجری طرح‌های نیروگاهی این شرکت قرار دارد.

مدیر عملیات تولید شرکت نفت و گاز پارس اظهار کرد: در این نوع نیروگاه با استفاده از بویلرهای بازیافت حرارتی، از حرارت موجود در گازهای خروجی از توربین‌های گاز برای تولید بخار و سپس راه‎اندازی توربوژنراتورهای بخار استفاده و متعاقب آن برق تولید می‎شود.

به گفته عبادی، با این کار افزون بر کاهش آثار مخرب زیست محیطی، بازده 25 تا 40 درصدی نیروگاه گازی، به حدود 60 درصد افزایش خواهد یافت.

کد خبر 280788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =