دستیابی به دانش فنی مقاوم‌سازی لوله‌های انتقال گاز

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران گفت: شرکت انتقال گاز ایران با بهره‌گیری از کامپوزیت، به دانش فنی مقاوم‌سازی لوله‌های انتقال گاز فشار بالا دست یافت.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز، سعید توکلی درباره این پروژه گفت: این شرکت با همکاری نخبگان جوان، توانسته است به دانش فنی مقاوم‌سازی لوله‌های انتقال گاز فشار بالا، مطابق با استانداردهای جهانی حوزه نفت و گاز دست یابد.

توکلی با بیان این‌که این طرح، برای نخستین بار در میان بهره‌برداران خطوط لوله داخلی بومی‌سازی شده است، افزود: در این روش با استفاده از مواد کامپوزیتی می‌توان لوله‌های انتقال گاز با فشار بالا را که حتی دارای عیب 80 درصدی کاهش ضخامت در اثر خوردگی یا عیوب مکانیکی هستند تعمیر کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران، طراحی، انتخاب مواد و اعمال این روش با استفاده از توانمندی داخلی انجام شده است.

توکلی یادآور شد: از مزایای این روش می‌توان به صرفه‌جویی هزینه‌ها، جلوگیری از  هدررفت حجم بالای گاز، جلوگیری از آثار مخرب زیست محیطی آن، عدم قطعی سرویس و صرفه‌جویی در زمان و نیروی انسانی اشاره کرد.

این مقام مسئول با بیان این‌که پیش از این، اینگونه تعمیرها از سوی شرکت‌های خارجی انجام می‌شد، تصریح کرد: نمایندگی‌های داخلی این شرکت‌ها با مشکل عدم انتقال دانش فنی در حوزه طراحی و انتخاب مواد مواجه بودند که با دستیابی به دانش فنی، تعمیر به روش کامپوزیتی با کیفیت بالاتر بومی شده و سبب کاهش هزینه‌ها به میزان قابل توجهی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به بررسی دستاوردهای این پروژه در قالب نرم‌افزار «طراحی و تحلیل تعمیرات کامپوزیتی خطوط لوله» گفت: این نرم‌افزار قابلیت محاسبه فشار ایمن براساس مشخصات لوله و عیب تعریف شده را دارد و مشخصات طراحی تعمیرات کامپوزیت شامل تعداد لایه‌ها، طول تعمیر مورد نیاز را محاسبه و بر اساس مشخصات مواد انتخابی، هزینه تعمیرات را برآورد می‌کند.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران اعلام کرد: خطوط لوله شاهرگ اصلی انتقال انرژی در جهان هستند و با بررسی‌های انجام شده تا 50  سال آینده نیز قابل اطمینان‌ترین وسیله برای انتقال خواهند بود.

توکلی با بیان این‌که تعمیر خطوط لوله انتقال گاز اغلب با قطع تولید، تخلیه گاز و احتمال ایجاد آلودگی زیست محیطی همراه خواهد بود، ادامه داد: یکی از روش‌های جدید تعمیراتی خطوط لوله، استفاده از مواد کامپوزیتی برای تعمیر خطوط لوله است که خوشبختانه به دانش فنی آن دست یافته‌ایم.

به گفته وی، این روش به دلیل زمان نصب کوتاه و همچنین نیاز محدود به مواد و نیروی انسانی، بسیار مقرون به‌صرفه است.

کد خبر 280826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =