۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱
  • کد خبر: 280848
کاربرد فناوری نانو در ازدیاد برداشت نفت

با توجه به اهمیت روزافزون انرژی‎های فسیلی در دنیا و از طرفی کاهش میزان کشف مخازن جدید، نیاز به ازدیاد برداشت نفت امروز بیش از گذشته احساس می‌شود و یافتن روش‎های نوین ازدیاد برداشت نفت اهمیت بسیاری دارد.

به گزارش شانا، حمید وطن‎پرست، کارشناس پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز در مطلبی با عنوان «کاربرد فناوری نانو در ازدیاد برداشت نفت»، با اعلام این مطلب، آورده است: با توجه به این‌که روش‎های معمول اکتشاف و تولید نفت ممکن است قادر به تامین تقاضای رو به افزایش انرژی نباشند، بنابراین، صنایع نفت و گاز با چالش‌های سختی مواجه است و نیاز به نوآوری‎هایی در تکنولوژی به منظور تامین انرژی مورد نیاز احساس می‌شود.

به گفته این کارشناس، نانو فناوری هم اکنون سهم قابل توجهی را در پیشرفت فناوری در شماری از صنایع همچون الکترونیک، بیوپزشکی، داروسازی، مواد، هوا فضا و به تازگی صنایع وابسته به انرژی به خود اختصاص داده است. با قابلیت‎های ارائه شده برای نانوفناوری و توجه به پیشرفت‎های روزافزون این فناوری در زمینه‎های مختلف و کارایی بسیار بالای آن، نانو تکنولوژی می‌تواند راه‎حل‎هایی منحصر به فرد برای عبور از این چالش ارائه دهد. فناوری نانو این ظرفیت را دارد که تغییرات متحول کننده‌ای در حوزه‎های مختلف صنایع نفت و گاز همچون اکتشاف، حفاری، ازدیاد برداشت و پالایش و پخش به وجود آورد.

در بخشی از این مطلب آمده است: «در سال‎های اخیر برخی گروه‎های تحقیقاتی در دنیا درصدد استفاده از فناوری‌های نانو در ازدیاد برداشت نفت بر آمدند و با بررسی میزان ازدیاد برداشت نفت هنگام استفاده از نانو ذرات، بر لزوم مطالعات شیمی سطح نانو ذرات تاکید کردند. نتایج این مطالعات بر لزوم ورود نانو فناوری در صنایع بالادستی نفت در آینده نزدیک و نیز ارتباط بیشتر این صنعت با علوم فیزیک، شیمی، ریاضی و مواد اشاره می‎کند. همچنین پیش‎بینی می‎شود که با اتکا به نانوتکنولوژی، امکان برداشت نفت با ضریب بازیافتی حدود 60 تا 65 درصد امکان‎پذیر است. نفت خام در حقیقت به صورت طبیعی یک نانوسیال است که مولکول‎های بزرگ و جامد آسفالتین در آن نقش نانوذرات را دارند. به این دلیل است که از نظر برخی محققان همه فناوری‌های موجود در صنایع نفت و گاز می‌تواند به نوعی در زمره نانوتکنولوژی قرار گیرد. در واقع کاربرد نانوفناوری در صنایع نفت و گاز به طور کامل جدید نیست. برای مثال، سال‎هاست ذرات جامد رسی در ابعاد نزدیک به نانومتری در گل‌های حفاری استفاده و سبب ایجاد خواص رئولوژیکی شگفت‎آوری در فازهای آب و نفت شده‌اند. به هر روی، امروز توانایی ساخت نانو ذرات با شکل، اندازه و برهمکنش‌های شیمیایی قابل کنترل دریچه‌ای جدید را به سوی گسترش نسل جدیدی از سیالات معروف به سیالات هوشمند قابل کاربرد در حفاری، تولید و تکمیل چاه باز کرده است.»

در ادامه این مطلب به تعاریف و مبانی اولیه نانو و خواص ویژه نانوذرات مشتمل بر فناوری نانو، نانوذرات و نانوسیال اشاره شده و خواص نانوذرات با عامل‌های شیمیایی متداول مقایسه شده است. همچنین مکانیزم‌های شناخته شده تاثیر نانوذرات بر ازدیاد برداشت نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

متن کامل این مطلب را که در بولتن پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز منتشر شده است می‎توانید اینجا بخوانید.

کد خبر 280848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =