نفتکش سانچی به همه امکانات ایمنی مجهز بوده است

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نفتکش سانچی به همه امکانات نجات و ایمنی مجهز بوده و جزو بهترین شناورهای جهان به حساب می‌آمد، اما انفجار ناگهانی باعث شده که خدمه نتوانند اقدام‌های لازم را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار شانا، محمد راستاد، امروز (سه‌شنبه، 26 دی‌ماه) در نشست خبری که با موضوع رسیدگی به حادثه نفتکش ایرانی سانچی برگزار شد، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشتی فله‌بر چینی که بار غلات داشته از قسمت جلو با سمت راست نفتکش ایرانی که محل مخازن میعانات گازی بود، برخورد کرده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که این سانحه ساعت 8 شب (به وقت محلی) اتفاق افتاده است، افزود: به صورت احتمالی در آن ساعت افسر سوم یا دوم به صورت شیفت در پل فرماندهی بودند و از آنجا که چهار دانشجو هم خدمه نفتکش را همراهی می‌کردند، احتمال دارد یکی از دانشجویان و کاپیتان هم در پل فرماندهی بوده باشند، همچنین ساعت کار در موتورخانه هم هفت صبح تا پنج عصر است، از این رو هنگام وقوع حادثه، مهندسان و ملوانان در حال استراحت بودند.

وی ادامه داد: مخزن منفجر شده تا محل استراحتگاه خدمه بین 80 تا 90 متر فاصله داشته، اما شدت انفجار و گازهای سمی فرصت انجام هیچ کاری را به خدمه نداده است، حتی افرادی که در قسمت پل فرماندهی بودند دکمه وضع اضطراری را نزدند.

راستاد تصریح کرد: جعبه سیاه ثبت کننده اطلاعات مربوط به مکالمات فرماندهی کشتی است و اطلاعات به دست آمده از جعبه سیاه می‌تواند همه ابهام‌ها را پاسخ دهد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: جعبه سیاه در چین است و طبق قواعد بین‌المللی، اطلاعات این جعبه در کشوری بررسی می‌شود که سانحه در آن رخ داده است و با گذراندن مراحل حقوقی و با حضور تمام ذی‌نفعان رمزخوانی آن آغاز می‌شود.

وی افزود: نفتکش سانچی به تمام امکانات نجات و ایمنی تجهیز بود و جزو بهترین شناورهای جهان به حساب می‌آمد، اما انفجار ناگهانی باعث شده که خدمه نتوانند اقدام‌های لازم را انجام دهند.

راستاد گفت: طبق کنوانسیون جست‌وجو و نجات دریایی که ایران هم عضو آن است، کمک کردن به کشتی‌هایی که دچار مشکل شدند یک الزام است، اما در این باره به دلیل انفجار و گازهای سمی، سایر شناورها نتوانستند کمکی انجام دهند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: از نظر امدادی هم هیچ مشکل و کمبودی وجود نداشت و کره جنوبی و ژاپن شناورهای آتشخوارشان را به محل حادثه اعزام کردند تا بتوانند از حجم شعله‌های آتش کم کنند، اما متاسفانه باوجود همه تلاش‌ها، نفتکش غرق شد.

وی عنوان کرد: نفتکش یک هفته در آتش سوخت و روز آخر نیز میزان آتش بیشتر شد، بنابراین نمی‌توان امیدوار بود که به پیکرها دست یابیم.

کد خبر 280869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =