کاهش تولید ونزوئلا سبب افت عرضه مازاد در بازارهای جهانی می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که با ادامه روند کاهش تولید ونزوئلا، فاصله عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، به دلیل افت تولید نفت ونزوئلا که در سال 2017 میلادی شدیدترین افت ناخواسته تولید را تجربه کرد و ممکن است در سال 2018 نیز شاهد ادامه افت تولید باشد، عرضه مازاد نفت در بازارهای جهانی به سرعت رو به کاهش گذاشته است.

این آژانس در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: این تلقی کلی که بازار با کاهش عرضه رو به رو شده است، مهم‌ترین عامل (در رشد اخیر قیمت‌ها) بوده و در دورنمای کلی، نگرانی روزافزونی درباره تولید نفت ونزوئلا وجود دارد.

گزارش این نهاد می‌افزاید: با توجه به بدهی چشمگیر ونزوئلا و وضع نامطلوب صنعت نفت این کشور، ممکن است کاهش تولید نفت این کشور در سال جاری میلادی حتی شدیدتر باشد و تحریم‌های آمریکا عملیات صنعت نفت ونزوئلا را سخت‌تر کرده‌اند.

طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، افت تولید نفت ونزوئلا سبب شده است تولید روزانه اوپک در ماه دسامبر امسال به 32 میلیون و 230 هزار بشکه کاهش یابد و میزان پایبندی اعضای آن به توافق جهانی کاهش تولید نفت به 129 درصد برسد.

از سوی دیگر، اختلال در تولید نفت دریای شمال سبب شد مجموع تولید نفت جهان در ماه دسامبر سال 2017 میلادی با 405 هزار بشکه کاهش نسبت به ماه نوامبر، به 97 میلیون و 700 هزار بشکه در روز برسد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که اگر اوپک و متحدان غیر اوپکی آن پایبندی خوبی به توافق جهانی کاهش تولید نفت داشته باشند، بازار نفت در سال 2018 میلادی به توازن باز می‌گردد.

این نهاد همچنین اعلام کرد سطح ذخیره‌سازی نفت در کشورهای صنعتی در 9 ماه پایانی سال 2017 میلادی به طور میانگین روزانه 600 هزار بشکه کاهش داشت که شدیدترین روند کاهش ذخیره‌سازی از سال 1984 میلادی تاکنون به شمار می‌آید.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد رشد خیره‌کننده تقاضای نفت در سال 2017 میلادی به رشد قیمت نفت و کاهش سطح ذخیره‌سازی این کالا در جهان کمک کرده است، اما رشد تقاضا در سال 2018 میلادی شتاب خود را از دست می‌دهد.

این نهاد برآورد خود از رشد تقاضای نفت در سال 2018 میلادی را در حد یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز ثابت نگه داشت که کمتر از رشد یک میلیون و 600 هزار بشکه‌ای آن در سال 2017 میلادی بود.

پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد افزون بر کند شدن رشد تقاضا، افزایش تولید نفت آمریکا نیز جلو رشد قیمت این کالا را می‌گیرد.

انتظار می‌رود تولید نفت آمریکا در سال جاری میلادی با عبور از مرز 10 میلیون بشکه در روز، از تولید عربستان پیشی بگیرد و به تولید روسیه نزدیک شود.

رشد تولید آمریکا در کنار افزایش عرضه نفت کانادا و برزیل سبب خواهد شد تولید روزانه نفت کشورهای غیر عضو اوپک در سال 2018 میلادی یک میلیون و 700 هزار بشکه افزایش یابد، در حالی که تولید آنها در سال 2017 میلادی تنها 700 هزار بشکه در روز افزایش یافته بود.

کد خبر 280929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =