عملیات تعویض شیلنگ‏‌های فرسوده گوی شناور در منطقه لاوان

شانا _ گروه عکس: شیلنگ‏‌های فرسوده گوی شناور (SBM) که در فاصله پنج کیلومتری از جزیره لاوان قرار دارد، با تلاش گروه تعمیرات زیر آب منطقه لاوان و همکاری واحدهای تعمیرات، گروه بازسازی دریایی سیری، عملیات دریایی، بهره‎برداری، تدارکات و تخلیه و بارگیری، بازرسی فنی، حفاظت فنی و ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) برای پیشگیری از هرگونه مشکلی در صادرات نفت خام تعویض شد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

این گوی شناور در فرآیند صادرات نفت خام برای انتقال نفت به نفتکش‌های غول‌پیکر استفاده می‌شود و نشت نفت خام به دریا و یا توقف صادرات به دلیل استفاده از شیلنگ‎های فرسوده، بدون شک می‎توانست عواقب جبران‎ناپذیری به دنبال داشته باشد.

این گوی شناور دو رشته شیلنگ بارگیری دارد که از به هم پیوستن شیلنگ‎های ۲۰ اینچی و ۱۶ اینچی و شیرآلات مربوطه در انتها و در میان هر رشته تشکیل شده‎ است.

رشته شیلنگ‎های بیرونی متشکل از ۲۷ قطعه شیلنگ و شیرآلات به طول ۳۱۲ متر و مجموع وزن ۱۱۵ تن و رشته شیلنگ‎های داخلی هم متشکل از ۲۶ قطعه شیلنگ و شیرآلات به طول ۳۰۰ متر و وزن ۱۱۰ تن است.


پایانه اس پی ام SPM 6

آغاز عملیات تعویض دو رشته شلنگ ارتباطی شناوری با نفتکش؛ به آب انداختن قایق توسط کارکنان

پایانه اس پی ام SPM 25

عملیات تعویض 2 رشته شلنگ ارتباطی شناوری با نفتکش؛ این شلنگ‌ها به دلیل پوسیدگی و شکستگی و یا با پایان عمر مفید 10 سال تعویض می‌شوند.

پایانه اس پی ام SPM 7

 شلنگ‌های ارتباطی با طول 300 متر در اتصال با SPM و تانکر قرار می گیرند. دو شلنگ ارتباطی از 56 قطعه HOSE حدودا 40 فوتی تشکیل شده که به موازات هم تا تانکر کشیده می‌شود.

پایانه اس پی ام SPM 24

 

درصورت شکستگی و خسارت فیزیکی و یا پوسیدگی درSPM   احتمال نشت و آلودگی زیست محیطی و حتی آتش سوزی وجود دارد به همین دلیل عملیات تعویض شلنگ‌ها و تجهیزات مرتبط با آنها در مدت معین اهمیت زیادی دارد.

پایانه اس پی ام SPM 22

این عملیات باید در مدت 35 روز انجام شود، اما برای جلوگیری از توقف عملیات اجرای در نفت این عملیات پس از حدود یک ماه تجهیزات و تدارکات، در مدت 18 روز انجام شده است.

پایانه اس پی ام SPM 30

 واحد عملیات تعمیرات زیر آب لاوان مجری این پروژه بوده و واحدهای بازرسی فنی، تخلیه و بارگیری و عملیات دریایی نیز در این عملیات همراهی و کمک دارند.

پایانه اس پی ام SPM 28

غواصان واحد تعمیرات زیر آب در منطقه لاوان به عنوان غواصان صنعتی شرایط سختی را در عین مسئولیت حساس دارند.

پایانه اس پی ام SPM 26

 لوله‌های منیفولد (چندراهه) و اتصالی به SPM از عمق 58 متری تعبیه شده و آنها همراه با تجهیزات فنی و عملیاتی باید در این عمق عملیات مورد نظر را اجرا کنند.

پایانه اس پی ام SPM 12

پایانه اس پی ام SPM 9

بویه با هشت زنجیر 8.6 اینچی به کف دریا به شکل دائمی متصل شده و شلنگهای اتصالی از ان تا تانکر کشیده می شود.

پایانه اس پی ام SPM 2

غواصان صنعتی در این عملیات به شکل معمول  50 کیلو تجهیزات شامل فین یا همان پای غواص، جوراب غواصی، لباس تر (wet suit) و لباس خشک (Dry suit) که همان لباس غواصی است، دستکش غواصی، کارد غواصی، ماسک غواصی، اشنوکر، BCD یا جلیقه غواصی، سیلندر، رگلاتور و اسلحه غواصی را برای ماندن و بودن در دریا  با خود حمل میکنند.

پایانه اس پی ام SPM 1

پایانه اس پی ام SPM 18

نفتکش برای بارگیری تا حدود 50 متری بویه نزدیک می‌شود و در ادامه نیروهای عملیاتی با استفاده از طنابهایی بویه را در محل مورد نظر برای بارگیری قرار می‌دهند و اتصال انجام  می‌شود

پایانه اس پی ام SPM 15
پایانه اس پی ام SPM 14
پایانه اس پی ام SPM 8      

کد خبر 281915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =