ایران و آذربایجان سند همکاری نفتی امضا کردند

سند همکاری ایران و جمهوری آذربایجان به منظور انجام فعالیت‌های مشترک در بلوک‌های اکتشافی خزر، با حضور رؤسای جمهوری دو کشور امضا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، این سند همکاری عصر امروز (چهارشنبه، هشتم فروردین ماه) بین بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و پرویز شهبازاف، وزیر انرژی آذربایجان امضا و زمینه همکاری راهبردی دو کشور در این حوزه، پس از سال‌ها فراهم شد.

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، روز سه‌شنبه (هفتم فروردین‌ماه) پیش از ترک تهران به مقصد عشق آباد اعلام کرده بود که پس از ترکمنستان به آذربایجان سفر می‌کند و در جریان این سفر، سند همکاری مشترکی در حوزه خزر بین ایران و آذربایجان امضا می‌شود.
 
بر اساس این گزارش، بهره برداری از منابع هیدروکربوری موجود در خزر همواره در دستور کار کشورهای حاشیه دریای خزر قرار داشته است و ایران اگرچه با انجام فعالیت‌های اکتشافی در سال های گذشته، به ذخایر اثبات شده ای (سردارجنگل) در حوزه خزر جنوبی دست یافته، اما تاکنون شرایط لازم برای بهره برداری از این ذخایر و منابع مشترک موجود در این حوزه فراهم نشده است. 
 
این سند همکاری که تحولی در روند همکاری های توسعه ای ایران در خزر به شمار می رود و به توسعه روابط سیاسی و اقتصادی تهران-باکو منتهی می‌شود، بی شک حاصل عزم راسخ دو کشور و همراهی مطلوب به منظور نیل به توافق دوجانبه، دیپلماسی انرژی موفق وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و همکاری دیگر دستگاه‌های سیاست‌گذار و اجرایی، برگزاری نشست‌های فشرده و مستمر بین نمایندگان معاونت بین الملل و بازرگانی وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفت خزر و شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) طی یکسال اخیر و پیگیری و پشتیبانی قاطع وزیر نفت کشورمان از پیشبرد مذاکرات نفتی دو کشور بوده است.

 

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان روز چهار‌شنبه و همزمان با سفر رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به باکو، هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری مشترک امضا کردند.

ایران و آذربایجان

کد خبر 282029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =