تحول در محیط زیست خوزستان با نیروگاه‌های سبز، گاز مشعل و معاهده پاریس

احداث نیروگاه‌های پراکنده با استفاده از گازهای ارسالی به مشعل می‌تواند در کمتر از یک سال و نیم حداقل 1000 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور بیفزاید.

این قبیل نیروگاه‌ها از خوراک گاز ترش استفاده می‌کنند و از لحاظ عملکرد شبیه برج‌های نیروی خورشیدی هستند؛ فناوری ساده‌ای دارند و همه قطعات و تجهیزات از داخل کشور تهیه می‌شود، فقط ژنراتور و تجهیزات کنترل سرعت توربین خارجی هستند که آنها نیز در شرکت‌های داخلی امکان طراحی و ساخت دارند.

در صورت اجرای این طرح در منطقه خوزستان و اهواز با تعدد مشعل‌هایی که دارد می‌توان حداقل 500 مگاوات برق تولید کرد که کمک موثری به پایداری شبکه در زمان بحران ریزگردهاست، همچنین در صورت اجرا در اهواز به دلیل ماهیت سبز و پاک بودن این نیروگاه‌ها، 60 درصد آلودگی کنونی هوای اهواز که از سوختن همین گازهای ارسالی به مشعل ناشی می‌شود از بین می‌رود.

در صورت اجرا و ساخت این قبیل نیروگاه‌ها در داخل کشور  که نسل تازه‌ای از نیروگاه‌های خاص کشور ما به شمار می‌آید، امکان ساخت در کشورهای نفت‌خیز منطقه و جهان از طریق صدور خدمات مهندسی به‌وجود خواهد آمد.

با توجه به معاهده تغییرات اقلیمی پاریس و کاهش گازهای گلخانه‌ای، این قبیل نیروگاه‌های سبز ما را به اهداف معاهده پاریس می‌رساند و اعتباری بین‌المللی برای ما به ارمغان می‌آورد. تجهیزات مورد استفاده در این نیروگاه‌ها طوری طراحی و اجرا می‌شود که در نیروگاه‌های حرارتی کنونی هم قابل اجراست و می‌تواند هر نیروگاه حرارتی را به نیروگاه سبز تبدیل کند.

این قبیل نیروگاه‌ها (که می‌توان آنها را نیروگاه‌های سبز CCHP به حساب آورد) افزون بر برق، سرمای زیادی از طریق چیلرهای جذبی ایجاد می‌کنند که ضمن مصرف در خود نیروگاه‌ها به دلیل تولید سرما می‌تواند به مصرف صنایع مجاور برسد یا در مراکز بزرگ همجوار نیروگاه برای سالن‌های بزرگ فرهنگی، توریستی، استخرهای بزرگ آب‌درمانی، مراکز خرید مرزی، پارک‌های سرپوشیده بزرگ، گلخانه و فضای سبز استفاده شود. (شبیه مراکز موجود در شهر دوبی امارات متحده عربی).

در جاده اهواز اندیمشک مشعل کوچکی وجود دارد که طرح توجیهی برای آن تنظیم شده است و با دبی حجمی 1.6 مترمکعب در ثانیه، توان تولید حداقل 5 مگاوات برق را دارد و حداقل 7000 تن سرمایی ایجاد می‌شود که جوابگوی تامین هوای مطبوع چند هکتار زمین است. در کنار هر مشعل می‌توان زمین‌های زیادی را با سرمای تولیدی نیروگاه، خنک‌سازی کرد.

شهرداری هر یک از شهرهای خوزستان می‌توانند مراکز بزرگی به صورت سرپوشیده شبیه طرح‌هایی که در شهر دوبی امارات متحده عربی وجود دارد، ایجاد کنند و برای صنایع و مراکز تولید و اصناف مکان‌هایی را در کنار مشعل‌ها ایجاد کنند که هوای مطبوع برای آنها از طریق نیروگاه سبز فلری تامین می‌شود.

این طرح، کشور ما را به اهداف معاهده پاریس که کاهش گازهای گلخانه‌ای است می‌رساند و اعتباری هم برای کشور حاصل می‌شود.

 این طرح باعث رفع 60 درصدی آلودگی هوای استان و کاهش بیماری‌های تنفسی و سرطانی می‌شود و معاونت اقتصادی خوزستان از آن استقبال کرده است.

طرح توجیهی اقتصادی این پروژه تهیه شده و در نرم‌افزار کامفار مهیا شده است،  سرمایه مورد نیاز آن نیز 4 میلیارد تومان برای هر مگاوات برق است.

در منطقه آزاد اروند و شهرهای مختلف استان می‌توان این طرح را اجرا و از مزایا و تسهیلات دولتی استفاده کرد؛ جذب گردشگران خارجی در مراکز گردشگری و خرید در کنار این نیروگاه‌ها و تامین هوای مطبوع در فضای سبز و گلخانه‌های بزرگ در کنار این نیروگاه‌ها از جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در این قبیل نیروگاه‌های سبز است.

اشتغال، تولید، کاهش آلودگی هوای استان خوزستان، کاهش تلفات جانی مردم منطقه، ساخت نیروگاه‌های مشابه در دیگر کشورها، توسعه منطقه، کسب اعتبار بیشتر در سطح بین‌الملل (معاهده پاریس)، گسترش گردشگری و توسعه مناطق آزاد، استفاده مفید از گازهای ترش به جای هدررفت آنها و استفاده از منابع خدادادی منطقه از دستاوردهای اجرایی شدن این طرح است.

سیروس دهدار
کارشناس مسئول مکانیک تحقیقات برق منطقه‌ای خوزستان و محقق طرح

کد خبر 282096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =