۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
  • کد خبر: 282120
نگاهی به مصرف بنزین نوروزی در مناطق مختلف

رکوردشکنی مصرف بنزین در ایام نوروز و مصرف میانگین روزانه 97.1 میلیون لیتر و افزایش 13.3 درصدی نسبت به پارسال از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است. اما آنچه در این میان قابل توجه به نظر می‌رسد، تامین بدون وقفه سوخت در نقاط دور و نزدیک است که در نوروز امسال رقم خورد.

به گزارش شانا، این مقدار عرضه فرآورده در شرایط ویژه ایام نوروز کاری بود که با تلاش خستگی‌ناپذیر زحمتکشان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به بهترین شکل انجام شد. در گزارش زیر آمار مصرف بنزین و دیگر سوخت‌ها در چند منطقه آورده شده که در ادامه می‌خوانید:

منطقه ساری

 مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری گفت: در ایام تعطیلات نوروز، مسافران استان مازندران دغدغه سوخت نداشتند.

حسینعلی طالبی به میزان مصرف فرآورده‌های نفتی در منطقه ساری اشاره کرد و گفت: مقدار مصرف بنزین در بازه زمانی  ۲۵ اسفند ماه پارسال تا ۱۳ فروردین ماه امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل ۱۴ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در این مدت، میانگین مصرف روزانه نفت سفید ۲۱ درصد کاهش، بنزین ۱۴ درصد افزایش و نفت‌گاز 7 درصد کاهش داشته است.

حسینعلی طالبی بیان کرد: رشد ۱۴ درصدی مصرف بنزین به دلیل استقبال مسافران نوروزی از استان مازندران است و میانگین مصرف روزانه حدود ۳,۶ میلیون لیتر ثبت شده است.

طالبی ادامه داد: از ۲۵ اسفند ۹۶ تا ۱۳ فروردین ۹۷ حدود ۶۵ میلیون لیتر بنزین مصرف شد، این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل حدود ۶۰ میلیون لیتر بنزین مصرف شده بود.

وی اظهار کرد: در این مدت حدود ۱۸ میلیون لیتر نفت‌گاز و حدود  ۱۷ میلیون لیتر نفت سفید در مازندران توزیع شد.

مدیر منطقه ساری با اشاره به این‌که درتعطیلات نوروزی سال ۹۶ بیش از 12 میلیون و 570 هزار متر مکعب گاز در جایگاه‌های سی‌ان‌جی منطقه ساری توزیع شده است، عنوان کرد: میزان مصرف سی ان جی در نوروز ۹۷ در استان حدود 12 میلیون و 570 هزار متر مکعب بوده که این مقدار در میانگین مصرف روزانه یک درصد رشد داشته است.

طالبی افزود: واحدهای بازرسی، نظارتی و عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری ۲۴ ساعته در ایام تعطیلات نوروزی فعالیت می‌کردند تا موجبات رفاه و آسایش شهروندان و مسافران فراهم شود.

منطقه خراسان رضوی

از ۲۵ اسفند پارسال تا پایان سیزدهمین روز فروردین ماه، ۱۳ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۶۷۲ مسافر به خراسان رضوی سفر کردند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان رضوی گفت: از ۲۸ اسفند پارسال تا پایان ۱۳ فروردین ماه، ۷۳ میلیون و ۷۱۱ هزار لیتر بنزین در این منطقه مصرف شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۲ درصد افزایش داشت.

اصغری افزود: از این مقدار ۵۵ میلیون لیتر در مشهد به مصرف رسید که نسبت به تعطیلات نوروزی پارسال ۱۱ درصد افزایش داشت.

وی اظهار کرد: از ۲۸ اسفند پارسال تا پایان چهارم فروردین ماه امسال که دور نخست تعطیلات نوروزی بود، ۳۰ میلیون لیتر بنزین در خراسان رضوی مصرف شد و از ۱۱ تا ۱۳ فروردین ماه جاری نیز ۱۴ میلیون و ۱۷۳ هزار لیتر بنزین در این منطقه به مصرف رسید.

وی گفت: مصرف بنزین در این منطقه از پنجم تا پایان دهم فروردین امسال نیز ۲۹ میلیون و ۵۳۸ هزار لیتر بوده است.

وی به تمهیدات اندیشیده شده در قبل از شروع تعطیلات و فعالیت همه جایگاه‌های سوخت مایع و سی‌ان‌جی در ایام نوروز و همچنین توزیع ۲۳ میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی در ۱۳۵ جایگاه سطح استان اشاره و از سوخت‌رسانی مطلوب جایگاه‌ها و فعالیت ناوگان حمل‌ونقل تقدیر کرد.

منطقه تربت حیدریه

در منطقه تربت‌حیدریه بیش از ۶۶۰ میلیون لیتر انواع فرآورده توزیع شد و رشد ۴۷ درصدی مصرف بنزین در تعطیلات نوروز به ثبت رسید.

 غلام محمد احمدی، سرپرست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران منطقه تربت حیدریه با اعلام این خبر گفت: سال ۱۳۹۶ مصرف بنزین با 4 درصد رشد به بیش از ۲۴۳ میلیون لیتر، نفت گاز با 6 درصد رشد به بیش از ۳۵۹ میلیون لیتر و نفت‌کوره با ۲۶ درصد افزایش به بیش از 3 میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید. این در حالی است که مصرف نفت سفید با ۲۵ درصد کاهش به حدود ۵۳ میلیون لیتر تقلیل یافت.

وی مصرف گاز مایع در این بازه زمانی را حدود ۲۳ هزار تن اعلام کرد و افزود: استقبال مردم از سوخت سی‌ان‌جی به عنوان سوخت جایگزین سبب شد در مصرف بنزین رشد چندانی نداشته باشیم. افزون بر این، افزایش مصرف نفت‌گاز به رغم توسعه ناوگان حمل‌ونقل با اجرای طرح پیمایش متعارف بوده است.

احمدی همچنین دلیل افزایش ۲۶ درصدی مصرف نفت کوره را فعال شدن برخی از صنایع و کاهش مصرف نفت سفید را توسعه شبکه گازرسانی و پایش مصرف‌کنندگان واقعی بیان و اظهار کرد: مصرف گاز طبیعی فشرده (CNG) در سال ۹۶ حدود ۹۲ میلیون مترمکعب بود که معادل آن در مصرف بنزین صرفه‌جویی شده است.

غلام محمد احمدی از رشد ۱۲ درصدی مصرف بنزین در هفته آخر سال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و تصریح کرد: در تعطیلات هفته اول نوروز ۹۷ مصرف بنزین نسبت به مدت مشابه سال 96 با ۴۷ درصد رشد به بیش از 6 میلیون لیتر رسید که با تدابیر اتخاذ شده به رغم افزایش قابل توجه مصرف بنزین در تعطیلات نوروز، با تلاش همکاران عرصه سوخت‌رسانی، وقفه‌ای در تامین سوخت هموطنان به وجود نیامد.

منطقه شاهرود

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود از افزایش ۱۹ درصدی مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

سبحان رجب‌پور گفت: مصرف فرآورده‌های نفتی (بنزین و نفت‌گاز ) در ایام تعطیلات نوروزی امسال به علت حجم بالای مسافرت و حضور در مسیر زائران حرم مطهر رضوی حدود ۵۰ میلیون لیتر و میزان مصرف سی‌ان‌جی حدود 8 میلیون و 380 هزار متر مکعب بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال مصرف بنزین ۱۹ درصد و نفت‌گاز چهار درصد رشد داشته است.

رجب‌پور با بیان این که در ایام نوروز به منظور سوخت‌رسانی مطلوب به مسافران و زائران حرم مطهر امام رضا (ع) اقدام‌های متعددی انجام شد، بیان کرد: از جمله این اقدام‌ها می‌توان به نظارت مستمر بر جایگاه‌های عرضه سوخت و آمادگی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود و نواحی تابع به منظور سوخت‌رسانی و تامین فرآورده‌های مورد نیاز در تمامی ساعات شبانه‌روز  اشاره کرد.

وی همچنین تصریح کرد: در ایام نوروز هیچ گونه گزارشی مبنی بر تعطیلی جایگاه‌های عرضه سوخت وجود نداشت و همه جایگاه‌ها فعال بودند.

منطقه زاهدان

در تعطیلات نوروز امسال، با افزایش سفرهای هموطنان به استان سیستان‌ و بلوچستان، بیش از ۳۹ میلیون لیتر بنزین در منطقه زاهدان مصرف شد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان با اعلام این خبر گفت: مصرف بنزین در ایام نوروز امسال (از ۲۷ اسفند ۹۶ تا ۱۷فروردین ۹۷) در مقایسه با مدت مشابه پارسال، 9 درصد افزایش داشت و 3میلیون و ۳۵۷ هزار لیتر بیشتر از نوروز ۹۶ مصرف شد.

کورش بالادست همچنین از افزایش ۱۷ درصدی مصرف نفت‌گاز در این مدت خبر داد و مقدار آن را ۳۶ میلیون و ۳۰۸ هزار لیتر اعلام کرد.

وی افزایش سفرهای نوروزی هموطنان به استان سیستان و بلوچستان و ترددهای داخلی را از جمله دلایل افزایش مصرف سوخت در تعطیلات نوروز عنوان و اظهار کرد: به منظور ارائه خدمات مطلوب به مردم و تامین به موقع سوخت، کارکنان این منطقه تمام تلاش خویش را به کار بستند.

بالادست گفت: براساس آمارهای اعلام شده از منابع خبری استان، نوروز امسال بیش از 3 میلیون تردد در جاده‌های استان به ثبت رسید و همچنین بازدیدهای انجام شده از اماکن تفریحی، تاریخی و گردشگری استان ۱۱ درصد نسبت به تعطیلات نوروز ۹۶ افزایش داشت.

مدیر منطقه زاهدان بازدید از جایگاه‌های سوخت، توزیع شیرینی و اهدای شاخه گل به مسافران در جایگاه‌ها، آماده به کار بودن همه تلمبه‌های فروش و ارائه خدمات جانبی از جمله تنظیم باد، تعویض روغن و کارواش را از جمله اقدام‌های انجام شده به منظور ارائه خدمات مطلوب به شهروندان و مهمانان نوروزی برشمرد.

منطقه چابهار

 مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار از مصرف بیش از ۲۵ میلیون لیتر فرآورده بنزین تا روز سیزدهم فروردین در منطقه چابهار خبر داد.

مصطفی نخعی افزود: مصرف بنزین از ابتدای شروع تعطیلات نورزوی تا پایان روز سیزدهم فروردین در حوزه جنوب استان سیستان و بلوچستان بیش از ۲۵ میلیون لیتر بود که این مصرف در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش ٢٠ درصدی را نشان می‌دهد.

نخعی در ادامه خدمات ارائه شده به مردم و مسافران را در طول این مدت مثبت ارزیابی کرد و افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های اولیه درباره حجم مسافرت‌ها به منطقه و به دنبال آن افزایش قابل ملاحظه ترددها، پیش از آغاز تعطیلات چند گروه نظارتی مجزا با حضور کارشناسان باتجربه در قالب گلگشت‌های نوروزی تشکیل و بازرسی از جایگاه‌ها به صورت مستمر در طول این ایام انجام شد.

مدیر منطقه چابهار در ادامه ضمن اشاره به لزوم افزایش تعداد جایگاه‌های سطح شهرستان چابهار در آینده نزدیک افزود: در ماه‌های گذشته به طور جدی بحث‌های کارشناسی در خصوص افزایش جایگاه‌ها در سطح شهر انجام و پس از نیازسنجی و انجام کارهای کارشناسی، مکان‌های مورد نیاز شناسایی و در آخرین روزهای سال گذشته فراخوان احداث جایگاه منتشر شد و سرمایه‌گذاران برای احداث جایگاه‌های جدید مراجعه کردند که به زودی و پس از اخذ مجوزهای لازم، مراحل احداث جایگاه‌های جدید در سطح شهر آغاز خواهد شد.

وی در پایان توجه به نیازهای مردم جنوب استان سیستان و بلوچستان را با توجه به موقعیت رو به رشد منطقه وظیفه همه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی شهرستان دانست و گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی  در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

امیر بنی‌کریمی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران منطقه فارس از رشد ۱۱ درصدی مصرف بنزین از یکم فروردین تا پایان ۱۳ فروردین ۹۷ در فارس خبر داد.

وی گفت: در ۱۳ روز تعطیلات نوروزی در مجموع ۸۳ میلیون لیتر بنزین با میانگین روزانه 6 میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر در استان فارس مصرف شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال با ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر از رشد ۱۱ درصدی برخوردار است.

وی با بیان این‌که این مقدار افزایش در شهر شیراز ۱۳,۲درصد بوده، ادامه داد: بیشتر آمار مصرف بنزین در این مدت با رقمی معادل 7 میلیون و ۲۵۰ هزار لیتر که یک رکورد محسوب می‌شود مربوط به روز پنجم فروردین ماه سال جاری و کمترین مقدار مربوط به ۱۳ فروردین با رقمی معادل 4 میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر است.

وی اظهار کرد: میانگین مصرف روزانه نفت گاز در این دوره با حدود ۲۹ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر رسید.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس تصریح کرد: بر همین اساس بیشترین مقدار مصرف گاز هشتم فروردین با 3 میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر و کمترین مقدار مصرف با رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر روز دوشنبه ۱۳ فروردین رقم خورد.

منطقه چهارمحال و بختیاری

سرپرست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چهارمحال و بختیاری گفت: در جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی استان چهارمحال و بختیاری بیش از ۱۷ میلیون لیتر بنزین به خودروها عرضه شد که این موضوع نشان‌دهنده افزایش تردد خودروها و رشد مسافرت‌های نوروزی به استان  در ایام نوروز است.

ساسان تیموری از افزایش ۱۳,۳ درصدی مصرف بنزین در ایام نوروز سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود:  بیشترین مصرف در دوازدهم فروردین ماه به مقدار یک میلیون و ۸۵۰ هزار لیتر بود.

ساسان تیموری اظهار کرد: در همین مدت در سطح استان بیش از 5 میلیون  لیتر نفت‌گاز عرضه شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵,۴درصد افزایش داشت.

سرپرست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چهارمحال و بختیاری درباره مقدار مصرف گاز طبیعی فشرده (CNG) عنوان کرد: از ۲۵ اسفند ماه ۹۶ تا ۱۳ فروردین ماه 97، 5 میلیون مترمکعب  CNG در جایگاه‌ها عرضه شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۵,۸ درصدی داشت.

وی با اشاره به خدمات مطلوب، بدون وقفه و شبانه‌روزی مجاری عرضه سوخت در طول این ایام افزود: این کار مهم با همکاری متصدیان جایگاه‌ها و بازدیدهای مستمر و کارشناسی مسئولان و گروه‌های نظارتی انجام شد و هم اکنون نیز در تامین سوخت نقاط مختلف استان با ذخیره مناسب فراورده مشکلی مشاهده نمی‌شود.

منطقه آبادان

مدیر منطقه آبادان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در ایام تعطیلات نوروزی در منطقه نفتی جنوب غرب کشور بیش از ۱۶ میلیون و ۷۴۲ هزار لیتر بنزین توزیع شد که نسبت به پارسال  با افزایش 7 درصدی روبه‌رو بود.

مجاهد سعدی آل‌کثیر در ادامه افزود: توزیع فرآورده نفت‌گاز نه میلیون  و ۱۰۳ هزار لیتر بوده که نسبت به سال گذشته  5 درصد  کاهش داشته است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آبادان گفت: این منطقه در جهت خدمت‌رسانی بهتر به مردم و مسافران نوروزی از اوایل اسفندماه سال ۹۶ با اعزام گروه‌های بازرسی در قالب گلگشت نوروزی از همه جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی، نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی بازدید به عمل آورد تا در طول ایام تعطیلات نوروزی تمامی مجاری عرضه با تمامی امکانات رفاهی در خدمت رسانی به مردم فعال‌تر باشند.

وی بیشترین میزان مصرف بنزین را روز ۱۲ فروردین ماه با یک میلیون و ۴۶۹ هزار و کمترین مقدار مصرف بنزین را روز ۱۳ فروردین ماه با ۸۲۸ هزار لیتر اعلام کرد.

کد خبر 282120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =