نحوه توافق برای طرح انتقال گاز ایران به عمان تیرماه نهایی می‌شود

وزیر نفت گفت: تا پایان ماه ژوئن نحوه توافق برای احداث خط لوله انتقال گاز ایران به سلطان نشین عمان نهایی می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه شامگاه چهارشنبه (22 فروردین‌ماه) پس از دیدار با محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان، با بیان این که توافق برای احداث این خط لوله در دو بخش خواهد بود، افزود: بخش نخست این خط لوله تا پایان ماه مه (10 خردادماه) و بخش دیگر آن هم تا پایان ماه ژوئن (10 تیرماه) انجام می‌شود.

وی پیشرفت مذاکرات با همتای عمانی‌اش را مطلوب عنوان و تاکید کرد: صورت‌جلسه توافق‌های این نشست پس از جمع‌بندی امضا شد و امیدوارم در زمان‌بندی تعیین شده، توافق نهایی شود.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره دلیل تاخیرهای مکرر برای حصول توافق اظهار کرد: مشکلات زیادی وجود دارد. باید با پیمانکاری قرارداد ببندیم که 2 کشور این پیمانکار را قبول داشته باشند، افزون بر این، مسائل حقوقی متعددی بر این موضوع مترتب است که به دقت و ملاحظات بیشتر نیاز دارد.

زنگنه درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر این‌که در صورت به درازا کشیدن توافق، ممکن است عمان استفاده از ذخایر گاز خود را به خرید گاز از ایران ترجیح دهد، افزود: مذاکره با طرف عمانی و مراجعه‌های دیگری که از سوی خریداران صورت می‌گیرد خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

ایران و عمان در سال 1392 یادداشت تفاهمی در زمینه صادرات گاز طبیعی امضا کردند که با اجرای آن، گاز ایران با یک خط لوله به صورت مستقیم از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود.

ایران برای تولید سالانه یک میلیون و 500 هزار تن ال‎ان‌جی در تاسیسات ال‌ان‌جی عمان به این کشور گاز صادر می‎کند.

ظرفیت انتقال گاز با خط لوله صادرات گاز ایران به عمان روزانه یک میلیارد و 500 میلیون فوت مکعب خواهد بود.

قرار است بخشی از ظرفیت این خط لوله در عمان به گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) تبدیل و به بازارهای هدف صادر شود و باقیمانده ظرفیت خط لوله به بازارهای آتی در کشورهای جنوب خلیج فارس اختصاص یابد.
کد خبر 282157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =