پایبندی 164 درصدی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید

میزان پایبندی اعضای کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به تعهد کاهش عرضه نفت در ماه مارس (اسفند - فروردین ماه) به 164 درصد رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست 30 نوامبر 2016 (10 آذرماه 95) تصمیم گرفتند تولید خود را به سطح 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند. این تصمیم که از ژانویه 2017  به اجرا درآمد، در نشست‌های بعدی این سازمان تمدید شد.

اعضای اوپک در نشست 173 این سازمان، توافق کاهش تولید را تا پایان سال 2018 تمدید کردند تا هدف حذف مازاد عرضه جهانی نفت به طور کامل محقق شود. کشورهای غیر اوپک نیز به ریاست روسیه، اوپک را در توافق کاهش تولید همراهی کردند. سهم این کشورها از کاهش تولید نفت طبق توافق، حدود 600 هزار بشکه در روز است.

14 عضو اوپک در ماه مارس، 31 میلیون و 815 هزار بشکه در روز نفت تولید کردند که 685 هزار بشکه کمتر از میزان توافق این سازمان است.

بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه مارس، عربستان با تولید 9 میلیون و 913 هزار بشکه در روز بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک است و پس از آن، عراق با تولید 4 میلیون و 401 میلیون بشکه در روز در جایگاه دوم قرار دارد.

پلاتس (Platts)، آرگوس (Argus)، هفته‌نامه پترولیوم اینتلیجنس (Petroleum Intelligence Weekly)، اتحادیه پژوهش انرژی کمبریج (Cambridge Energy Research Associates)، آژانس بین‌المللی انرژی (International Energ Agency) و اداره اطلاعات انرژی آمریکا Energy Information Administration) ) 6 منبع اصلی منابع ثانویه هستند.

2 منبع نخست، از موسسههایی هستند که آمارهای ادواری درباره نفت و دیگر فرآورده‌ها و محصولات منتشر می‌کنند. پلاتس، قدیمی‌ترین موسسه فعال در این حوزه است که از سال 1909 به فعالیت می‌پردازد. Energy Intelligence، موسسه‌ای است که منبع سوم را منتشر می‌کند و CERA، چهارمین منبع، زیرمجموعه IHS است. IHS یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مراجع اطلاعات در حوزه انرژی، حمل‌ونقل، مواد شیمیایی و ... به شمار می‌رود. آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم نیاز به معرفی چندانی ندارند؛ اولی بیش از چهار دهه پیش با محوریت کشورهای واردکننده نفت تشکیل شد و دومی مرجع بزرگ، به‌روز و دقیقی از آمارهای انرژی همه کشورهای دنیاست.

کد خبر 282164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =